Orgánový jogalates: Cvičení v souladu s lunárními cykly

Orgánový jogalates: Cvičení v souladu s lunárními cykly
Jogalates propojuje jógu a pilates. • Autor: istockphoto.com
22. srpna 2016 • 12:01

Někdo usíná a ve spánku hlasitě chrápe, jiný vnitřním zrakem vidí světelné kresby, další zhluboka vydechne úlevou a pak o tom vůbec neví a já mám potřebu pít, pít a zase pít… Workshop orgánového jogalates zaměřený na ledviny a oblast beder končí hlubokou relaxací, jež nabízí možnost fyzického, mentálního i emočního uvolnění i lidem, kteří jógu cvičí jen svátečně. 

Cvičení zvané jogalates nebo také yogilates či joga-pilates kombinuje prvky z Pilatesovy sestavy s jógovými ásánami a zdravotními fyzioterapeutickými cviky, například podle paní Mojžíšové. Je dynamické, protahovací i posilovací, důraz je kladen na správné, hluboké dýchání. Zaměřuje se především na svaly kolem páteře, hluboko uložené břišní svaly, svaly pánevního dna, jejich patřičnou aktivitu a vzájemnou souhru. Správně a pravidelně prováděné cvičení dokáže pomoci od bolestí zad, nervosvalových dysbalancí i psychické nerovnováhy a pocitů neklidu. Umožňuje lépe pochopit potřeby vlastního těla zejména člověku „počítačové“ doby, postrádajícímu přirozený pohyb. 

Postupně se naučíte uvědomit si, jak je vaše tělo symetrické či nesymetrické, jaký pohyb mu zrovna dělá dobře nebo co mu brání nadechnout se do určitých míst. Právě dech patří ke spolehlivým ukazatelům správného provedení cviku. Instruktorka Hana Marčišová všechny cvičící neustále kontroluje a opravuje případné chyby, neboť o účinnosti cvičení rozhodují drobnosti. I malá odchylka od ideálního postavení trupu, končetin, hlavy… může znamenat menší nebo jiný efekt, než jakého jsme zamýšleli dosáhnout. 

Také proto se cvičí s hlubokým soustředěním a prožitkem, pohyby jsou vláčné, plynulé, na nikoho se nespěchá a už vůbec není nikdo nucen překračovat limity svého pohybového rozsahu. Pro maximální užitek z lekce je dobré nekoukat po ostatních, s nikým se nesrovnávat a koncentrovat se skutečně jen na sebe. Orgánový jogalates zaměřený na jednotlivé orgány a orgánové systémy nabízí ještě hlubší ponor do vnímání vlastního těla. Cvičení je podobné běžným hodinám jogalates, ale je meditativnější a lze jím dosáhnout ještě většího uvolnění a procítění aktuálního stavu těla. 

Luna kouzelnice 

Na orgánovém jogalates je zajímavé a originální to, že cviky jsou vybírány v souladu s lunárními cykly. „Pokud provádíme cviky zaměřené na určité orgány ve dnech, kdy se Luna nachází ve znamení vládnoucím příslušné části těla, jejich účinek se zintenzivní,“ vysvětluje Hana Marčišová. „Například rozhýbat ztuhlé klouby se nejsnáze podaří ve dnech Kozoroha, činnost ledvin podpoříte vhodnými cviky nejlépe ve dnech Vah a proudění lymfy v době, kdy je Luna v Rybách.“ 

Luna ovlivňuje příliv a odliv moří a oceánů a stejně intenzivně působí na naše těla. Je známou věcí, že rány otevřené či způsobené při úplňku nebo v období těsně kolem něj krvácejí více než rány otevřené či způsobené v jiné fázi měsíčního cyklu. Podle jedné studie 82 % problematických krvácení po chirurgickém zákroku nastává v době těsně před úplňkem. Jiné studie poukazují na souvislost mezi úplňkem a migrénou, při úplňku a novoluní se také rodí více dětí.

V někdejších ústavech pro duševně choré mívalo v den úplňku pohotovost více zaměstnanců, a v Americe v 19. století dokonce platil zákon zohledňující změny mentálních dispozic člověka v souvislosti s ubýváním a dorůstáním Měsíce. I naše emoce jsou ovlivňovány jednak fází, v níž se Luna právě nachází, jednak postavením Měsíce v konkrétním znamení zvěrokruhu. A protože čínská medicína přiřazuje každému orgánu určitou emoční kvalitu, vliv Luny na fungování jednotlivých orgánů je nasnadě.

Orgánový jogalates se dá cvičit celý rok, z orientálního pojetí klimatického roku jako řetězce přeměny energií a prvků však vychází doporučení zaměřit se v různých částech roku na jiné orgány. Jednotlivé orgány a orgánové systémy jsou totiž v různých částech roku zatíženy nerovnoměrně a v době, kdy jsou na ně kladeny zvýšené nároky, je žádoucí trochu jim cvičením „pomoci“. „Na jaře je vhodné posilovat játra a žlučník, v létě srdce a oběhový systém, v pozdním létě slezinu, slinivku a žaludek, na podzim plíce a v zimě ledviny a močový měchýř,“ vyjmenovává Hana Marčišová. 

Vzpomenu si na své zimní a předjarní urogynekologické záněty, věčný pocit chladu a naopak absenci pocitu žízně (nebohé ledviny) a všechno mi to do sebe krásně zapadá… Tím ochotněji skládám tělo do poloh, na které není příliš zvyklé, ale znatelně mu svědčí – jak poznám třeba z toho, že pokyn „prodýchejte bedra“ pro mne není na konci lekce tak nesplnitelný jako na jejím začátku. 

Při závěrečné klasické jógové relaxaci ležíme pod měkkými dekami, s polštářky pod hlavou. Překvapeně zjišťuji, že oproti začátku lekce už mi nedělá problémy ležet s nataženýma nohama, neboť bolest v bedrech, má stálá průvodkyně, zmizela. Asi třikrát málem usnu, ale potřeba sebekontroly mě pokaždé vrátí do bdělého stavu. Navzdory neschopnosti úplně se uvolnit a malým zkušenostem s jógou cítím, jak mi ty dvě hodiny cíleného cvičení s řízeným dýcháním prospěly. „Nezapomeňte hodně pít, stimulované ledviny to teď potřebují,“ loučí se Hana Marčišová. Nemusí to říkat dvakrát. Než dojdu na zastávku tramvaje, je litrová lahev bio moštu, prozíravě zakoupená již v jógovém studiu, prázdná. 

Odborná spolupráce: Mgr. Hana Marčišová www.yogata.cz

Autor: Dita Váchová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.