Chcete předejít infarktu? Cvičte tai-či!

Chcete předejít infarktu? Cvičte tai-či!
Tai-či může být i zábavnou společenskou aktivitou • Autor: iStock.com
7. května 2018 • 09:18

Prevencí téměř všech nemocí je zdravý životní styl, to znamená pestrá a vyvážená strava a cvičení. Občas ale vzniknou i studie, které vybraným ohroženým skupinám doporučí konkrétní pohybové aktivity. Třeba jako právě ta Eleny Salmoriago-Blotcherové.

U pacientů, kteří už si jeden infarkt prodělali, je pravděpodobné, že se u nich za pár let nějaký závažný zdravotní problém spojený se srdcem znovu objeví. Ke zlepšení stavu doporučují lékaři různé formy cvičení, které ale řada pacientů odmítá a návštěva hodin kardiovaskulární rehabilitace dvakrát za týden v nemocnici jim připadá jako noční můra. Lidé s nadváhou se zase často bez jakéhokoliv důvodu bojí, že cvičení jim naopak další infarkt vyvolá.

Lékařka Elena Salmoriago-Blotcherová z Warren Alpert School of Medicine se pro takové lidi snažila najít alternativu. V nové studii publikované v časopise Journal of the American Heart Association uvádí, že právě tai-či může být pro lidi, kteří se ke cvičení nemohou „dokopat“, vhodnou alternativou.

Do studie bylo zahrnuto celkem 29 mužů a žen, kteří v nedávné době prodělali infarkt. Lidé byli rozděleni do dvou skupin, z nichž jedna docházela dvakrát týdně po dobu dvanácti týdnů na tai-či do nemocnice. Druhá skupina pak ze stejného důvodu do nemocnice docházela po dobu 24 týdnů. Všichni účastnici studie navíc dostali DVD, aby mohli v procvičování tai-či pokračovat i doma.

Po třech měsících testování lékařka zjistila, že lidé z druhé skupiny, kteří se cvičení věnují intenzivněji, se začali věnovat i dalších aktivitám, jako jsou třeba cyklistika či chození domů pěšky. Podle lékařky je tak na světě „první vlaštovka“ se zjištěním, že tento program může u lidí s prodělaným infarktem skutečně zlepšit fyzickou aktivitu. 

Salmoringo-Blotcherová připouští, že výsledky studie o pozitivním vlivu tai-či na lidi se zmiňovaným onemocněním nejsou směrodatné. Vzhledem k omezenému rozpočtu nemohlo být testováno více lidí. Proto jsou samozřejmě potřeba ještě další výzkumy, které výše popsané skutečně potvrdí.

Tai-či jako rehabilitace

Výsledky ale naznačují, že by tai-či mohlo být skutečně prvním krůčkem, který pacienty postupem času posune k běžně praktikované kardiovaskulární rehabilitaci. Může to být také cesta k dalším formám fyzického cvičení. Lékařka tak doporučuje, že by se časem opravdu mohlo cvičení tai-či stát předstupněm rehabilitace pro lidi, kteří tu klasickou zatím odmítají. Doktoři by tak vždy po nějaké době mohli tyto pacienty „přehodit“ do intenzivnějšího srdečního rehabilitačního programu.

Výhoda tai-či oproti třeba běžeckému pásu je v tom, že cvičíme, aniž bychom chtěli dosáhnout nějakých úžasných fyzických cílů. Nechceme uběhnout spousty kilometrů ani zvedat kila těžké váhy. Cílem je si jen hezky v klidu zacvičit a ještě něco udělat pro své srdce. Výhodou je, že kvůli tai-či nikam ani docházet nemusíte. Pohodlně jej totiž můžete praktikovat i doma v obýváku. To je další věc, která by podle lékařky mohla lidi ke cvičení povzbudit.

Odkud je tai-či?

Takzvané Tai Chi Chuan je tradiční čínské cvičení, které posiluje naši fyzickou, mentální i duchovní stránku. Nesmíme ale zapomenout, že historicky se jedná o bojové umění, ve kterém najdete například to nejlepší z kung-fu. Postupem času ale bojová část tohoto cvičení přestala být preferována a v popředí je nyní spíš jeho vliv pro naše zdraví.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.