Kolikrát týdně je potřeba cvičit, aby to prospělo vašemu zdraví?

Kolikrát týdně je potřeba cvičit, aby to prospělo vašemu zdraví?
Autor: iStock.com
12. června 2018 • 06:00

Víme to všichni, někteří to ale stále slyšíme neradi: pohyb je zásadní věcí, která v našich životech rozhoduje o zdraví. Aktivní lidé jsou na tom lépe nejen fyzicky, ale i psychicky. Ne pro každého je ale cvičení ideálním způsobem, jak trávit volný čas, a tak nejdůležitější otázka zní: Jak často musím cvičit, aby to mělo cenu?

Nejdříve si řekněme zásadní věc: každý jsme jiný. Máme rozdílný zdravotní stav, máme rozdílný metabolismus, každého baví něco jiného a každý má také jiné cíle, kterých chce pomocí cvičení dosáhnout. Někdo potřebuje vyplavit stres, jiný chce zhubnout, další touží po vyrýsovaných křivkách a někdo ví, že když se nebude hýbat, bude z něj za chvíli hora tuku, a tak to chce nějak "přetrpět". 

Takže pochopitelně neexistuje jeden plán, který by vyhovoval všem. Můžeme si ale říct základní strategie, které si každý může přizpůsobit podle svého. Hlavní otázka zní: 

Kolik dní v týdnu je potřeba cvičit?

Pokud patříte mezi fitness nadšence, pak to nejspíš vůbec neřešíte. A nám ostatním byl trenéry i lékaři vynesen ortel: jednou nebo dvakrát týdně je málo. Ideální je chodit cvičit čtyřikrát až šestkrát týdně. Zároveň mají ale i pochopení pro to, že ne každý má dostatek času na to strávit pět až šest hodin týdně cvičením. Britský osobní fitness trenér Tom Mans tak navrhuje kompromis: každý se měl snažit hýbat alespoň třikrát týdně. "Pokud chcete splnit své cíle za rozumně dlouhou dobu, měli byste cvičit třikrát týdně, pak zůstanete fit a zdraví," řekl pro The Independent.

Jeho slova potvrzuje řada výzkumů, z nichž některé probíhají i mezi seniory. Ti, kteří se věnují pohybu častěji, tedy 4x týdně a více, mají cévy v lepší kondici, a jsou tedy méně ohroženi kardiovaskulárními chorobami.

Jak má cvičení vypadat?

Ačkoliv je lepší něco než vůbec nic, Tom Mansdoporučuje cvičit nejméně 45 minut. 

Podle trenéra je ideální strávit 10 minut zahřátím, 30 - 40 minut by měl trval samotný trénink a následně počítejte s 5 - 10 minutami uvolnění a protažení. Ideálně by se cvičení mělo skládat z posilovacího i z kardio cvičení. Jaké cviky a jak intenzivní trénink vybrat, to záleží na zdravotním stavu každého člověka.

A ještě jedna drobnost na závěr: spěte. Všichni lidé, kteří cvičí, potřebují dostatečně dlouhou dobu na regeneraci organismu. Jen potom bude mít tělo dost energie na další cvičení a to bude pro vaše tělo přínosem, a ne hazardem se zdravím.

 

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.