Nemůžete usnout? Těchto sedm věcí raději nedělejte

Nemůžete usnout? Těchto sedm věcí raději nedělejte
Modré světlo z mobilu vám v noci brání usnout • Autor: iStock.com
20. listopadu 2017 • 06:00

Nedaří se vám usnout ani při největším úsilí? Ráno naopak nemůžete vstávat a cítíte se unavení? Nejspíš děláte něco špatně. Následujících sedm rad vám napoví, čemu se před spaním musíte vyhnout.

Prášky na spaní

Určitě to znáte. Pokud se vám nedaří usnout, tak sáhnete po nejbližším prášku na spaní, abyste si nějaký ten spánek dopřáli. Ale pozor. I v prášku na spaní se skrývá naprostý „paradox“. Sice se vám podaří po zobnutí pilulky doslova vypnout, ale nejsou zkrátka vhodné pro každodenní užívání. Kvalita spánku se tím nezlepší a paradoxně budete mít stále větší pocit, že nemůžete zabrat. Prášky navíc nemusí tak pomoct, jak si myslíte. Kromě možnosti vzniku závislosti je zde řada nežádoucích účinků, jako jsou náměsíčnost, deprese či poruchy chování.

Absence melatoninu

Kolem západu slunce mozek vylučuje hormon zvaný melatonin, který je jakýmsi spouštěčem spánku. Je to takový nejlepší lék pro odstranění nespavosti. Můžete ho získat například i v rajčatovém salátu či v ovesných vločkách. A jaká je vůbec nejúčinnější „léčba“? Dodržování správné životosprávy.

Chodíte spát jenom, když jste unavení

Ačkoliv to zní logicky, podobně jako „jíst jen tehdy, když jste hladoví“, měnící se doba usínání může způsobit poruchy spánku v průběhu času. Jak se toho vyvarovat? Nastavte si pravidelné probouzení i o víkendech – tělo si navykne, tím se v krvi sníží adrenalin a naopak zvýší melatonin.

Procházíte se nebo si čtete

Řídíte se radami, že procházka po pokoji či poslouchání hudby vám pomůže k lepšímu usínání? Americký doktor Christopher Winter, uznávaný neurolog a specialista na poruchy spánku, s tímto tvrzením nesouhlasí: "Odpočinek a nic nedělání pomáhá našemu tělu ke snížení stresového hormonu. Je to mnohem účinnější způsob, než se zničehonic zvednout a dělat nějakou aktivitu." Na druhou stranu existuje několik případů, které naopak osvědčují, že procházka po pokoji či čtení knížky usínání usnadní. Tato rada závisí čistě na individuálním přístupu – každému vyhovuje něco jiného.

Sklenička před spaním

Alkohol sice usnadňuje „usínání“, ale pokud si ho dopřáváte několikrát do měsíce víc, než je zdrávo, zaděláváte si na velký problém. Podle studie National Sleep Foundation až dvacet procent Američanů užívá alkohol jenom proto, aby jim pomohl usnout. Ten sice může za rychlé usnutí, ale při dlouhodobém užívání nejenom naruší kvalitu spánku, ale také zvýší riziko probuzení. Proč? Tělo odbourává etanol, který způsobuje, že se druhý den po konzumaci probudíte unavení a neschopní se soustředit.

Počítáte ovečky

Psychologové z oxfordské studie prokázali, že počítání oveček je zdrojem úzkosti. Proč tomu tak je? Doktor Christophera Wintera tvrdí, že problém tkví v kvantitativní představě. Neurofyziologové zas naopak doporučují si představovat temně modrou barvu, díky které se mozková elektrická aktivita začne zpomalovat.

Před spaním používáte mobil

Jestliže před zahájením spánku neustále kontrolujete displej telefonu a pak se divíte, že nemůžete usnout, opět děláte něco špatně. Mobilní obrazovka vyzařuje modré světlo, které nenechá mozek v klidu a stále ho povzbuzuje k aktivitě. Tím se narušují spánkové vzorce, což má za následek neschopnost usnout.

Autor: Aneta Krubnerová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.