Nemocní na dovolené? Vytížení lidé jsou ohroženi více

Nemocní na dovolené? Vytížení lidé jsou ohroženi více
Nemoc volného času postihuje častěji muže než ženy. Nejvíce jsou však zasaženi lidé, kteří zvládají obrovské množství práce, mají vyhraněnou honbu po výkonu, nesou mnoho zodpovědnosti a i ve dnech volna se jejich myšlenky ubírají za prací • Autor: istock.com
27. července 2018 • 06:00

Konečně jste se dočkali. Vaše dovolená právě vypukla a dva týdny se neukážete na svém pracovišti. Chystáte se odpočívat od denních povinností. Za pár hodin však ležíte v posteli. Onemocnění zvané leisure sickness (nemoc volného času) tráví vzácný čas společně s vámi.

Po celý rok kroužíte jako helikoptéra na nebi plném povinností, úkolů a na přistání do říše klidu si sotva najdete čas. Jakmile se přiblíží termín dovolené, situace se ještě zhorší. Navíc zafunguje zákon schválnosti a objeví se neočekávané věci, které nesnesou odkladu. A tak se pachtíte do poslední minuty, abyste vše stihli a mohli se oddat vytoužené relaxaci.

Když však volné dny přijdou, vaše tělo a mysl tento stav nezaregistrují. Sice zpomalujete na tempu, ovšem je to stejné, jako když ze sto padesáti kilometrů v hodině prudce zabrzdíte na nulu. Imunitní systém zažije šok a zkolabuje.

Místo radovánek tak o prvních dnech dovolené ležíte s nevolností či teplotou v posteli a čekáte, až vás přejdou všechny bolesti (většinou svalů a hlavy), které jste během stresového období nastřádali. Navíc i psychika po dlouhodobém přetížení vyhlásí vzpouru. Po nenadálém vypnutí spustí depresi z uvolnění, jež mnohdy čekala celý rok, než se dostane ke slovu. „Nemoc volného času“ vás úplně pohltila.

Sami k sobě slepí

Přestože lidé slyší o ničivých účincích stresu na každém kroku, sami jsou v těchto situacích hluší a slepí.
Nevšímají si varovných signálů, přecházejí bolesti a jedou dál díky kortizolu, stresovému hormonu. Látka vyplavená z nadledvinek sice podporuje organismus, aby vydržel nápor, nicméně dlouhodobý stres poškozuje imunitní systém, trávicí a nervovou soustavu, což málokdo bere v potaz. A protože jste zaneprázdněni, vaše tělo ohleduplně odsouvá propuknutí nemoci na chvíle volna.

Je opravdu zarážející, jak bývá lidem zatěžko dát si pauzu, uvolnit se a nebýt stále na příjmu. Jako by mezi sebou soutěžili, kdo vydrží víc. S neuvěřitelnou silou, o které ani sami nevědí, kde se v nich bere, uhánějí zběsilou rychlostí za všemi úkoly. Když se konečně mohou jednou vyspat, probudí se a jsou nemocní.

Nejvýkonnější lidé to odnesou

Nemoc volného času postihuje častěji muže než ženy. Nejvíce jsou však zasaženi lidé, kteří zvládají obrovské množství práce, mají vyhraněnou honbu po výkonu, nesou mnoho zodpovědnosti a i ve dnech volna se jejich myšlenky ubírají za prací. Leisure sickness postihuje také jedince s nedostatkem pohybu a s neustálým on-line stavem, tedy s permanentním připojením na internet (například sledování sociálních sítí, chatování). Právě u těchto osob se deprese z uvolnění rozvine nejvíc. Existují však možnosti, jak „nemoci volného času“ nedat šanci.

Nic není přednější než odpočinek

Volný čas je prostě volný čas. Místo uklízení se naložte do vany, místo studování si knížku „jen“ přečtěte a místo věčného „musím“ ulehněte na pohovku a pusťte si do uší muziku. Do diáře si naplánujte „svůj čas“ a každopádně tento program dodržte. Nic není přednější než váš odpočinek. Nečekejte, až budete mít čas na oddech. Ta chvíle nenastane nikdy.

Každý den si naordinujte chvilku sladkého nicnedělání. Buďte aspoň čtvrt hodinky sami v absolutním tichu a klidu. Vychutnávejte si svou kávu, šálek čaje nebo jen dřímejte se zavřenýma očima. Mnoho osob má zafixováno, že pondělí až pátek se rovná práci a víkend volnu a osobnímu životu. Jestliže však čekáte na sobotu a neděli, abyste měli čas na chvíle s partnerem, dětmi či s přáteli, budete zklamáni.

Dva dny utečou jako voda a stejně nestihnete to, co jste chtěli. Proto plánujte pro sebe volný čas a osobní život na každý den. Návštěva divadla s kamarádkou nebo fotbálek se starou partou oživí váš pracovní týden.

V práci chvilku nemyslet „na práci“

Nemoci volného času můžete udělat čáru přes rozpočet rovněž během pracovní doby. Nejlépe každou hodinu. Podpoříte tím i koncentraci a doplníte zásoby energie. Stačí, když se projdete, protáhnete, zacvičíte si, prodýcháte u otevřeného okna.

Zkrátka pět až deset minut nemyslete na práci. Během polední pauzy jděte ven na slunce a nechte na sebe dopadat přirozené denní světlo.

Dovolenou zahájit den předem

Pokud to jde, vezměte si před odjezdem na dovolenou den volna. V e-mailové schránce nastavte automatickou odpověď s oznámením, že na zprávy zareagujete po svém návratu. Klienti či spolupracovníci to vezmou v potaz a nebudou vás nahánět o dnech odpočinku.

O prvních dnech dovolené nic neplánujte a raději se pořádně vyspěte. Vypněte aspoň na den mobil (tablet či počítač jste zanechali doma, že?) a zcela se odpojte od sociálních sítí. Zanechte všech hodnocení, soudů a jen si užívejte východů slunce, sklenky vína za svitu měsíce a šumění lesa. Užívejte si krátkých dovolených (prodloužené víkendy, státní svátky, Velikonoce) každého čtvrt roku. Váš organismus se tak daleko lépe zregeneruje, načerpá nové síly a zůstane svěží po delší dobu. Pamatujte, že potřebujete také odpočívat častěji než jednou za dvanáct měsíců.

Zapamatujte si:

- Organismu trvá tři dny, než najede na klidový režim. Teprve po této době začíná odpočívat.

 - Dovolená je sice okamžikem, kdy „nemoc volného času“ propukne, avšak jejím důvodem bývá neustálé přetěžování organismu.

 - Zeptejte se sami sebe. Je váš odpočinek lepší, když ho prožíváte v přírodě, v tichu a klidu, než když sledujete nekonečné seriály, negativní televizní zprávy a trávíte svůj čas v nákupních centrech?

 - Poslouchejte výstražná znamení svého těla a nepodceňujte význam oddechu.




Autor: Mgr. Pavla Apostolaki
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.