Nová česká studie dokazuje: Pleť potřebuje vodu víc než krémy

Nová česká studie dokazuje: Pleť potřebuje vodu víc než krémy
Pít bychom měli pravidelně a ne nárazově, půl litru vody najednou. Tělo si s tím nedokáže poradit • Autor: istockphoto.com
22. června 2017 • 06:00

Máte po ruce sklenku vody? Tak se hned napijte a budete krásnější. Protože pokud si myslíte, že používáním hydratačních krémů děláte pro vyhlazení vrásek a hydrataci pleti maximum, vyvedeme vás z omylu.

Opravdu - nejen hydratační krémy potřebuje vaše pleť. Nová studie českých lékařů uskutečněná pod vedením prof. Petra Arenbergera, přednosty Dermatovenerologické kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady dokazuje fakt, že pravidelným a dostatečným pitím vody se pleť vyhlazuje a zvláčňuje ještě lépe než při používání speciálních krémů.

Hydratace se statisticky významně zvýšila po skončení pití vody oproti výchozímu stavu na obličeji o 12,7 % a na rukou o 15,1 %. Pití vody pomáhá nejen opticky, ale i prakticky – vyhladí vrásky a zpomalí stárnutí pleti.

„V případě hydratace pleti hraje zásadní roli voda dodávaná tělu pitným režimem, jak ukázaly
i výsledky naší studie, hydratační krémy mají pouze lokální účinek na povrchu pleti,“ vysvětluje prof. MUDr. Petr Arenberger. „Pokud je tělo dostatečně zásobováno vodou, pokožka se mnohem déle udrží mladistvě svěží a krásná. Při správném pitném režimu a dostatečném množství vody v kůži zbytečně nevznikají vrásky,“ dodává.


Hydratační kosmetické přípravky mají sice pro zdraví a krásu pleti význam, ale nejlépe v kombinaci
s pitným režimem. Kůži je nutné zásobovat vodou zevnitř, péče zvenku má jiný efekt. Buňky kožního povrchu chrání lipidová vrstva, která pustí vodu dovnitř buněk jen těžko. Ty je nutné zásobovat vodou zevnitř, tedy hlavně správným pitným režimem.

Krémy místo hydratace zvláčňují

Přínos krémů spočívá více než v hydrataci v komplexním zvláčňování pleti, které dodávají lipidy. Tím zjemňují rohovou vrstvu a zároveň podporují ochrannou funkci kůže před vnějším prostředím. Pokožka byla v uvedené studii při porovnání měření před zahájením pití vody a po skončení experimentu, tj. po pravidelné hydrataci, méně vysušená, více vláčná, hebká a pružná u 83,3 % testovaných osob. V ultrazvukovém vyšetření mělo 95,4 % jedinců při posledním měření oproti prvnímu širší, tzn. hydratovanější, horní a střední vrstvu kůže v průměru o 11,6 %.

„V těle dospělého člověka tvoří voda zhruba 60 % jeho hmotnosti, dvě třetiny vody se nachází v buňkách a zbytek v mezibuněčném prostoru. Kůže obsahuje 6 až 8 litrů vody, přičemž 6 litrů jí je v podkoží, 120 ml v pokožce a 20 ml v rohové vrstvě,“ říká prof. Arenberger. A upřesňuje: „Dehydratovaná pokožka je křehká, má oslabenou bariérovou funkci, její buňky neplní svoji normální úlohu. To vede k olupování, šupinatění, pocitu napětí a unavenému vzhledu, dochází k předčasnému stárnutí, zvyšuje se riziko alergických reakcí.“

Potřebujete se zbavit kruhů pod očima? Podívejte se na naše video.

480p 360p 240p
12 rad, jak se zbavit kruhů pod očima

Nárazové pití vody tělu nepomůže

Vodu zevnitř je třeba dodávat kožním buňkám pravidelně. Při nárazovém pití většího množství vody tělo tuto vodu velmi rychle zase vyloučí (vymočí) a kožní buňky z ní téměř nic nemají. Zatímco při dlouhodobém pravidelném zásobování těla vodou si organizmus stihne uložit vodu do kůže, která pak tyto zásoby využívá. Projeví se to i na jejím vzhledu, a to už po několika dnech. Nejprve se naplní vodou horní a poté střední vrstva kůže, poté se povrch kůže vypne, vyhladí a působí mladistvěji.

Základem pitného režimu by měly být pitná voda a neslazené minerálky. „V horkých letních dnech, kdy tělo ztrácí s tekutinami i minerální látky, je potřebuje doplnit stejně jako tekutiny. K tomu se dobře hodí minerálky. Slabě a středně mineralizované vody jsou vhodnou součástí každodenního pitného režimu, pokud se v létě více potíme, více sportujeme a podobně, měly by přijít na řadu i minerálky silně mineralizované, které obsahují významnější množství minerálních látek,“ radí nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu.

Doporučené denní množství je přitom pro každého jiné. Záleží na věku, váze i na počasí. Jedním z ukazatelů je žízeň, ale ta přichází až jako obranný mechanismus organismu. Pít bychom měli ještě před tím, než žízeň nastane.

Obecně se doporučuje vypít zhruba tolik tekutin, kolik se jich vymočí. Dobrým pomocníkem přitom je barva moči, která by měla být velmi světlá. Tmavá, koncentrovaná moč poukazuje
na nedostatečný pitný režim. V případě, že nechodíte pravidelně močit, je jisté, že vaše tělo nemá dost vody.




Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.