Co, jak a kdy snídat, aby byl váš den příjemnější?

480p360p240p
19. října 2017 • 06:00

Snídaně je nejdůležitější jídlo dne. Od toho, co a jak snídáme, se odvíjí naše další denní aktivita a nálada. Přesto někteří nesnídají vůbec nebo takzvaně za pochodu. Ale nikdy není pozdě to změnit a vykročit zdraví naproti. Jak by měla vypadat ideální snídaně? 

Ranní jídlo by mělo představovat 20–25 procent z celodenního příjmu potravy. Měli bychom si na něj umět najít čas, a to nejen zhltnout toho co nejvíc, ale v klidu, bez stresu posedět. Což je pro leckoho dost náročný úkol, protože zkrátka brzy po ránu není zrovna při chuti a nutit se do vydatné snídaně mu náladu nijak nezlepší. Ani takové případy nejsou ztracené.

Voda s citronem nastartuje metabolismus

Jako podstatné se sice vesměs uvádí dodat tělu energii pro celodenní aktivity, ale pokud vydatné snídani neholdujete, je neméně důležité alespoň takzvaně nastartovat metabolismus. K tomu stačí pár soust, případně pak dávku zvětšovat, nebo alespoň loků, třeba vlažného čaje, ředěného ovocného džusu nebo zeleninové šťávy. 

Doporučuje se i obyčejná, nejraději vlažná voda s citronem, která je i vhodnou součástí našich snah o hubnutí. Kyselost totiž nastartování metabolismu obzvlášť prospívá a podporuje snazší trávení i během následující pozdější konzumace.

Některé ženy, asi jich nebude mnoho, dokonce v zájmu svého zdraví a štíhlejší postavy zahajují den třeba frťanem jablečného octa, který je i sám o sobě zdravý. Co se týče optimálního pitného režimu, pomineme-li ocet, ke snídani bychom měli vypít zhruba půl litru nápoje, přinejmenším třetinku.

V kolik hodin snídat?

Jídlo by mělo následovat nejvýš dvě hodiny po probuzení. Pomůže to vaší výkonnosti, náladě i zdraví. Odborníci mají pravdu, že vaší výkonnosti, náladě i zdraví nejvíc prospěje, když si na snídani v klidu a pomalu pochutnáte. Pomalu nejen kvůli nastavení co nejlepšího rozpoložení, ale i kvůli tomu, že se rychleji zasytíte, než když do sebe jídlo co nejrychleji „hážete“, navíc s co „nejpečlivěji rozžvýkanými“ sousty si náš trávicí systém snáze poradí a méně se namáhá, méně se vysiluje.

Co je nejlepší snídat a čeho se vyvarovat

Doporučení, že by ranní jídlo mělo být energeticky vydatné, neznamená dát si zbytek bůčku od večeře nebo chleba se sádlem. I když někomu to může vyhovovat, jeho zdraví to příliš neprospívá. Oproti tomu jsou lidé, kterým bohatě stačí ovoce nebo zelenina, někdy k tomu jogurt, lučinu… I to probudí metabolismus a dodá vitamíny, minerály, stopové prvky, potažmo energii. 

Jednoznačná varování přicházejí před sladkým pečivem, ale také doslazovanými a praženými cereáliemi, doslazovanými smetanovými jogurty, uzeninami, tavenými a tučnými sýry, majonézovými saláty a slazenými nápoji. Naopak chváleným trendem jsou obilné kaše, ať už s čerstvým ovocem, marmeládou nebo kompotem, nejlépe s různými semínky (dýňovými, slunečnicovými, sezamovými…). Stejně tak je lze připravovat se zeleninou, nepříliš tučným sýrem. Tak i tak tyto pokrmy zasytí, jsou bohaté na vitaminy, stopové prvky i vlákninu.

Ohledně pečiva je lepší celozrnné nebo placičky i palačinky z celozrnné mouky. Teplou snídani někteří odborníci i laici jednoznačně preferují s tím, že organizmus lépe nastartuje. Nemíní tím například nutně hutnou polévku nebo smažená vajíčka. Klidně to může být jen třeba zelenina, ale tepelně upravená (a teplá, nikoli předem připravená z ledničky).

Jak se snídá ve světě?

Trend zdravé životosprávy je celosvětovým hitem. Nicméně tradice do značné míry přetrvávají a často tomuto trendu ani za mák neodpovídají.

Například typická anglická snídaně zcela odporuje většině předchozích doporučení. Sestává ze slaniny, smažených vajíček, klobásy, fazolí a toastu. A černý čaj nebo káva též nepatří k tomu nejzdravějšímu.

Ani naši němečtí sousedé by v očích přísných lékařů neobstáli – preferují uzeniny a vejce, nejčastěji s bílým pečivem.

Také pro Francouze je vyhlášená bílá bageta takřka neodmyslitelnou součástí (nejen) snídaně, nejčastěji s máslem a džemem nebo sýrem, případně též nějakou uzeninou. Málokdy schází káva.

Pochvalu by si rozhodně zasloužily skandinávské země. Na stole po ránu vesměs nechybí cereálie, ovesná kaše, jogurt. Na uzeniny si příliš nepotrpí.

V Česku cereálie, celozrnné pečivo, obilné kaše a jogurty získaly na oblibě, i když bílé pečivo s máslem a čímkoli zůstává nevymýtitelnou klasikou.

Nejzdravěji snídají asi Japonci – ti si dávají sushi už hned po ránu.

Autor: Ivana Vajnarová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.