Infarkt: Jak ho poznáte a jak mu zabránit?

Infarkt: Jak ho poznáte a jak mu zabránit?
Infarkt nepoznáte jen podle bolesti na hrudi • Autor: iStock.com
22. února 2018 • 20:00

Infarkt neboli srdeční selhání je jednou z nejčastějších příčin úmrtí v České republice. Proč k němu dochází, jak mu zabránit a jak ho poznáte? Všechna známá i méně známá fakta o infarktu, která vám možná zachrání život.

Proč vlastně člověku srdce vypoví službu? K infarktu dochází v situaci, kdy funkce srdcových svalů neprobíhá tak, jak má, či svaly přestanou fungovat úplně nebo se postupně oslabují. Krev pak tělem nemůže plynule proudit a dochází ke komplikacím. K tomu se u pacientů objevuje celá řada příznaků, ať už je to dušnost, opuchlé kotníky či výrazná únava.

Jak infarktu zabránit?

Větší pravděpodobnost výskytu infarktu je u pacientů s cukrovkou, vysokým krevním tlakem či s koronárním onemocněním. Tyto nemoci totiž časem vedou k oslabení srdečního svalu. Pokud chcete infarktu zabránit, měli byste změnit svůj životní styl. Výrazně tak riziko vzniku srdečního selhání snížíte.

Příznaky infarktu

Rozpoznat, že zdravotní problémy, které prožíváte, jsou spojeny s funkcí vašeho srdce, není vždy lehké. Jak už jsme uváděli, pozor si dejte zejména na problémy s dechem či na otoky končetin. Objevit se můžou i chronický kašel, únava, snížená chuť k jídlu či zrychlená tepová frekvence. Například při zmiňovaných problémech s dechem není srdce schopné plnit „požadavky“ našeho těla. Tělní tekutiny začnou pronikat do plic.

Podle odborníků ještě příznaky nemusí být důvodem k obavám. Pokud se však u vás objevuje stále více výše popsaných komplikací, bylo by dobré se poradit s lékařem, zda vaše komplikace s funkcí srdce skutečně nesouvisí.

Zkuste přestat kouřit

Kuřáci tohle asi rádi neuslyší, ale mnoha onemocněním srdce se dá předejít. Pokud se kuřáci vzdají cigaret, mohou u sebe zamezit vzniku infarktu i onemocnění koronární arterie. Životní styl hraje totiž při snižování rizika těchto kardiovaskulárních onemocnění výraznou roli.

Dejte si do těla

Dobře, cigarety už máme v odpadkovém koši, co dál? Začněte pravidelně alespoň dvakrát týdně cvičit. Tato aktivita totiž samozřejmě zabraňuje nadváze, která je často spojená s cukrovkou a chronickou obezitou. Vaše tepny jsou při cvičení zdravé a v normě se také udržuje hladina tlaku a cholesterolu.

Vyhněte se slaným jídlům

Bramborové lupínky nechte ve spíži. Jak asi více, přílišná konzumace potravin s velkým množstvím sodíku způsobuje, že naše tělo zadržuje více vody. Proto se při stravování slanými pochutinami můžete cítit „nafoukle“. Nadbytečná sůl navíc zvyšuje riziko vzniku vyššího krevního tlaku, který oslabuje naše srdce. To vše může přispět k srdečnímu selhání. Ke snížení sodíku v našem těle přispívá konzumace petržele, bazalky či zázvoru.

Pomůže vám zdravá strava

Pro pacienty se slabým srdcem je vyvážená strava velmi důležitá. Jezte zejména lososa, avokádo, ovesné vločky, ořechy či borůvky, citrusové plody nebo rajčata.

Způsoby léčby

Pokud u vás bylo diagnostikované srdeční selhání, vězte, že existuje hned několik typů léčby. Způsoby zde není třeba popisovat, vše vám samozřejmě řekne lékař, který zvolí ten nejlepší postup pro danou situaci. V některých případech pak mohou komplikace dojít tak daleko, že bude potřeba transplantace srdce. To už je ale krajní varianta.

Typy srdečního selhání

K srdečnímu selhání může dojít v levé či v pravé srdeční komoře nebo také v obou najednou. Nejčastější formou infarktu je takzvané systolické srdeční selhání. Při této komplikaci je funkce srdečního svalu snížena a v důsledku toho dochází k špatnému proudění krve v našem těle. Dalším typem je diastolické srdeční selhání. Při tomto onemocnění srdce nefunguje tak, jak má, a dochází ke ztuhnutí svalu. Tato forma obvykle postihuje starší pacienty s hypertenzí či s cukrovkou. Výrazněji se pak objevuje u žen – seniorek. Při srdečním selhání se také může krev v důsledku špatné cirkulace nahromadit v jiných částech těla (například v plicích nebo játrech).

Vaším mottem musí být zdravý životní styl

Sečteno a podtrženo, jak už jsme uváděli, nejlepší prevencí proti problémům je zdravý životní styl. Nevíte, jak začít? Stáhněte si do telefonu nějakou pohybovou aplikaci a udělejte denně třeba 10 tisíc kroků. Choďte cvičit, zdravě jezte, procházejte se v přírodě na zdravém vzduchu. Dělejte zkrátka to, co by měl provozovat každý člověk, který chce předejít jakýmkoliv zdravotním komplikacím.



Autor: Daniel Mareš
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.