​Dva jednoduché způsoby, jak poznat, že máme dost tekutin | Moje zdraví

​Dva jednoduché způsoby, jak poznat, že máme dost tekutin

​Dva jednoduché způsoby, jak poznat, že máme dost tekutin
Autor: istock.com
19. března 2021 • 12:00

Pitný režim patří k základním pilířům zdravého životního stylu. Potřeba doplňovat tekutiny se u každého mění, záleží na věku, na počasí, na námaze, na tělesné stavbě. Bohužel, řídit se pocitem žízně není úplně ideální. Pokud totiž tělo signalizuje tento pocit, nacházíte se již v mírném stavu dehydratace. Navíc pocit žízně se snižuje s věkem, takže například u seniorů na ni nelze spoléhat vůbec. Jak tedy poznat, zda máme dostatek tekutin?

Vodou dostáváme do organismu minerální látky a další důležité prvky. Napomáhá trávení a termoregulaci a je nezbytná pro fungování tělesných orgánů a funkcí. Zároveň vyplavuje z těla škodlivé látky.

Vše o pitném režimu čtěte zde.

„Pomáhá zmírnit zácpu, zlepšit koncentraci, soustředění, energii, pružnost pokožky, náladu a celkově zdraví. Protože všechny vaše buňky potřebují vodu a je nezbytná pro tělesné funkce, je nutné zůstat správně hydratovaný,“ vysvětluje pro Health.com naturopat Drew Sinatra.

Při nedostatku tekutin v těle se zhušťují tekutiny, dochází ke snížení tlaku, zhoršuje se prokrvení koncových částí těla a dochází k omezení zásobování těla kyslíkem. Organismus z těla hůře vylučuje škodlivé látky, méně se potí, v důsledku čehož tělo není dostatečně ochlazováno a stav může vyústit v úpal.

Jak poznáte, že máte úpal nebo úžeh? Více čtěte zde.

Vodu člověk neustále ztrácí. Pocením, vzduchem, který vydechujete, stejně jako močí a malým množstvím ve stolici. K rychlejší dehydrataci dochází také vlivem klimatizace, tepla ze slunce nebo z topení, na větru nebo při námaze a také v důsledku užívání některých léků.

„Celkový denní příjem vody ze všech zdrojů včetně jídla a pití je u žen asi dva litry,“ říká ředitelka Evropského institutu pro hydrataci Jane Holdsworth. „Někteří lidé ale potřebují pít víc.“ Pokud chcete mít jistotu, že pijete dostatek vody po celý den, můžete provést dva jednoduché testy.

Test na kůži

Jedním ze způsobů, jak zjistit, zda máte dostatek tekutin, je stisknout na tři vteřiny kůži na hřbetu ruky. Pak ji pusťte a sledujte, jak rychle se kůže vrátí do původní polohy. Pokud to jde rychle a kůže je elastická, máte tekutin dostatek. Pokud ale kůže zůstane chvíli vytažená, je čas se pořádně napít.

Nedostatek vody v organismu totiž způsobuje pomalejší cirkulaci. Pokožka dostává méně živin, ztrácí pružnost a může na pohled vypadat matně.

Test moči

Dalším způsobem, jak spolehlivě poznat, zda máte dostatek tekutin, je vaše močení. „Četnost, objem a barva moči jsou dobrým ukazatelem úrovně hydratace těla,“ říká ředitelka Evropského institutu pro hydrataci Jane Holdsworth. „Pokud je vaše moč bledá až světle žlutá, je to normální, ale pokud je tmavá, je to známka dehydratace.“

Co bychom měli pít?

Minimálně polovinu denního příjmu tekutin by měla tvořit čistá voda nebo neslazené minerálky. Zbytek například voda ochucená ovocnou šťávou nebo čaj. Do přijímaného množství se nepočítá káva, černý čaj, alkohol nebo limonády obsahující kofein, které naopak tělo odvodňují.

Káva a její účinky na zdraví. Přečtěte si, kdy pomáhá a kdy škodí.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.