Bolesti v krku, poruchy spánku, deprese: Je za tím chronický únavový syndrom?

Bolesti v krku, poruchy spánku, deprese: Je za tím chronický únavový syndrom?
Deprese a poruchy spánku by neměly být součástí našeho života. • Autor: istockphoto.com
5. července 2017 • 06:00

Chronický únavový syndrom se zpravidla objevuje po dlouhodobém přetažení organismu přemírou pracovních aktivit, neustálého napětí bez odpovídajícího odpočinku, se stresem v patách. Uzdravení je během na dlouho trať, bývá zapotřebí změnit své životní postoje, plány a osobní náležitosti.

Nejde totiž "jen" o hlubokou, dlouhotrvající únavu, ale mnohdy je třeba řešit přidružená úskalí v podobě chronického zánětu (tenké i tlusté střevo), revmatických onemocnění apod. Únava však může souviset též s duševním přepětím (respektive onemocněním: deprese, panické ataky či úzkostné poruchy) nebo kupříkladu chudokrevností (u žen vcelku častá záležitost). "Chronický únavový syndrom je onemocnění multidisciplinární povahy, přičemž projevy imunopatologických procesů bývají přítomny prakticky vždy a ve všech fázích onemocnění.

K nejčastějším příznakům patří samozřejmě především hluboká únava a vyčerpání, naprostá ztráta výdrže, dlouhodobé bolesti v krku, zvětšení mízních uzlin, svalové bolesti a bolesti hlavy, poruchy spánku, deprese, pocit vnitřního neklidu a úzkosti a další neurologické a psychické změny," vysvětluje lékař. Jak ještě rozeznat, zda jde o únavu, nebo chronický únavový syndrom s poněkud hlubšími kořeny? Chronická únava trvá déle než 6 měsíců, není důsledkem fyzické zátěže, nelepší se odpočinkem a vede k podstatnému omezení pracovních i osobních aktivit. Podle doktora Martina Nouzy z Centra klinické imunulogie v Praze 1 chronický únavový syndrom zpravidla postihuje jedince s velkým smyslem pro povinnost a odpovědnost, kteří přepínají své síly a neumí odpočívat. "Po pravdě řečeno, toto onemocnění zasahuje do všech etnických, socioekonomických a věkových skupin.

Infekce, nebo porucha imunity?

Příčina však dodnes není jasně vysvětlena, převládají dvě hypotézy. První předpokládá existenci neznámého infekčního původce. Druhá pak hovoří o komplexní imunitní poruše, je zde tedy předpokládána významná spoluúčast poruchy imunity při vzniku tohoto onemocnění. Každopádně je vždy zapotřebí komplexního přístupu ze strany medicíny, respektive lékařů." Nastolení určitého řádu je třeba. Zpravidelnit svůj denní i noční režim, více dbát na odpočinek (nebo si pak nemoc sama vymíní určitý čas v klidu a bez pracovního vypětí), zamyslet se nad svým jídelníčkem, dbát na dostatečný příjem tekutin - asi 2 litry neperlivé vody denně (zapomeňte na ochucené limonády a různé životabudiče!), oprášit si pohorky a vyrazit co nejčastěji do přírody.

Možná jste dosud považovali nadšence jógy, tai-či nebo čchi-kungu tak trochu za pomatence, nicméně pomalý, cílený a přesně směrovaný pohyb a správné proudění energie tělu prostě prospívají. Zkusíte-li jednu lekci, je dost možné, že už další nevynecháte a zařadíte tato cvičení do režimu svého dne. Pro zdraví, pro krásu, pro dobrý pocit. Pokud jste však poněkud akčnější typ, nenuťte se do pomalosti a harmonie. Najděte si to své, ale hýbejte se! Vhodné jsou také kurzy relaxace, kde se naučíte odpočívat a uvolňovat napjaté svaly, od věci není ani pravidelná masáž, která uklidní tělo i duši.

Nastartujte změnu

Toto jsou prvotní předpoklady k nastartování změny ve vašem organismu. Pakliže jsou ovšem vaše zdravotní obtíže vážnějšího charakteru, bude pravděpodobně nezbytné užívat léky na podporu imunitního systému a v každém případě se řídit doporučením vašeho lékaře. Nezapomínejte však, že zásadním činitelem zlepšení zdravotního stavu je trpělivost, a především chuť se uzdravit! Všude kolem nás víří nepřeberné množství informací, které nám říkají, jak máme žít a zůstat zdraví do konce svých dnů.

Samozřejmostí by však především mělo být chronicky omílané: zdravá strava, pohyb, eliminace stresu a také dělat pouze to, co nám přináší radost, nasměrovat se více na přírodní produkty a hlavně naslouchat svému tělu. Na druhé straně je třeba omezit nezdravé životní návyky nebo je zcela vyřadit ze svého života - myslí se tím kouření, nadměrné užívání alkoholu, smažených, tučných a sladkých jídel. "Je třeba si udržovat duševní pohodu, pěstovat sport a otužování, nesmírně důležitá je však také rodinná a vztahová pohoda. Mé heslo je: Co lze změnit, změňme, co nelze změnit, neřešme!" uzavírá výstižně MUDr. Martin Nouza.

Odborná spolupráce: MUDR. Martin Nouza, Csc. Centrum klinické imunologie, Praha 1, www.imunologie.cz

Autor: Helena Míková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.