Antioxidanty: Které pomohou urychlit léčbu rýmy a které překonat jarní únavu?

Antioxidanty: Které pomohou urychlit léčbu rýmy a které překonat jarní únavu?
Při prevenci rýmy vsaďte na vitamín C, zinek a selen • Autor: istockphoto.com
10. dubna 2017 • 14:41

Stále slyšíme pojmy jako volné radikály, oxidace, antioxidanty. Umíme si však představit, jak vlastně proces oxidace v buňkách probíhá?

Množství volných radikálů se nachází nebo vzniká v každém živém organismu, který je plánovitě využívá při rozpadu nežádoucích látek či buněk. „Jejich přemnožení, například při nadměrné zátěži nebo dlouhodobém oslabení, může naopak zdravé buňky či tkáně poškozovat,“ říká MUDr. Josef Mainz, CSc., který se po působení na Infekční klinice Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice Plzeň zabývá studiem a klinickým výzkumem stopových prvků, antioxidantů a ostatních látek obsažených v doplňcích stravy.

„Volné radikály jsou většinou molekuly, jejichž některé atomy mají porušenou rovnováhu základních jednotek energie (elektronů), které kolují po zevní dráze okolo jádra atomu. Za normálních okolností je jich vždy sudý počet. V okamžiku, kdy alespoň jeden elektron chybí či přebývá, vzniká jakýsi neklid v dotyčném atomu a fyzikální síly atomu hledají cestu, jak tuto nerovnováhu dát do pořádku,“ vysvětluje odborník.

„Náprava spočívá v tom, že nadbytečný elektron se odešle atomu v jiné molekule, nebo se naopak chybějící elektron ‚vytrhne‘ z atomu jiné molekuly a usadí v dosud nevyváženém atomu. To ovšem vyvolá nerovnováhu v nově postižené molekule. Ta se ji snaží získat zpět na účet jiné molekuly. Molekuly s nevyváženými atomy už svou funkci nemohou správně plnit a jsou zdrojem řetězového neklidu v tkáních; jejich funkce se tím poškozuje a jejich energetická síla již není zdaleka tak účinná jako na začátku těchto změn,“ dodává.

Antioxidanty jsou látky, jejichž molekuly mají schopnost elektrony přenášet, nahrazovat chybějící nebo odnímat nadbytečné, aniž by se jejich molekuly staly samy volnými radikály. Tím se řetězová reakce přeruší a buňky mohou nerušeně plnit svoji funkci.

Role zinku a selenu

Klasickými antioxidanty s „pevně stanovenou“ funkcí jsou například selen či zinek. „Selen mimo jiné rovněž aktivuje enzym glutathion peroxidázu, který výrazně potlačuje aktivitu volných radikálů, vznikajících jako příčina i následek působení infekčních agens a jiných dráždivých či destruktivních podnětů. Má samozřejmě důležitou úlohu, společně se zinkem a vitaminy C, A, E a B6, při prevenci a léčbě zánětlivých onemocnění, hromadně se vyskytujících v zimním a na počátku jarního období, například sezonních katarů horních cest dýchacích. Pokud nám nestačí strava bohatá na ovoce, zeleninu, čerstvé maso a mořské ryby, je vhodné vyzkoušet doplňky stravy s těmito antioxidanty,“ radí MUDr. Mainz.

Vzájemná podpora

Selen a zinek se nacházejí běžně ve stravě, ale v nestejném množství podle jejího původu. „Zinku, který je součástí téměř 200 různých enzymů, je v běžné stravě prakticky dostatek. Jeho dlouhodobý, většinou jen mírný nedostatek se může objevit spíše při převážně rostlinné stravě. Zvýšený přívod zinku je odůvodněn při prevenci a léčbě zánětlivých onemocnění, například virových infektů horních cest dýchacích,“ říká doktor Mainz.

„Antioxidační účinky zinku a jeho protizánětlivé účinky jsou dostatečně známé a jejich kombinace se selenem ukazuje na jejich vzájemné podpůrné působení. To považuji za vhodnější a bezpečnější než zvyšování dávek samotného zinku. Z nespočetných vědeckých studií se ukazuje, že není nutné se obávat užívání zinku a selenu v dávkách běžných u doplňků stravy. Lze tak překlenout období jejich nedostatečného přívodu potravou nebo zvýšené potřeby při infekcích, zánětlivých procesech a dalších potížích,“ uzavírá lékař.

Jak se dá ještě podpořit imunita? Podívejte se na video:

720p 480p 360p 240p
10 způsobů jak podpořit imunitu

Absolutní nedostatek selenu v potravě (který ve většině zemí světa samozřejmě nehrozí) může výrazně oslabit imunitu. Například jeden z původně neškodných virů, coxsackie, může v případě absence selenu vážně poškodit srdce. To bylo zjištěno u obyvatel některých území Číny, kde v půdě a potravě selen prakticky chyběl. „Selen je důležitý také pro správné dozrávání spermií a reprodukční zdraví; ženy trpící jeho nedostatkem mohou častěji potratit. Deficit selenu bývá rovněž spojován s bolestmi kloubů a se změnami nálady.

Autor: mo
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.