Bojíte se Alzheimera? Přečtěte si jak se mu vyhnout!

22. dubna 2018 • 08:58

Zapomínáte, co hledáte? Brýle na nose, termín u lékaře, na to, že zítra má vaše dospělá dcera narozeniny? Může být hůř, ale i lépe. Začněte se bránit, dokud je čas.

Dříve se zdálo, že spolu se zvyšujícím se věkem přirozeně přichází stařecká demence, jejíž nejčastější příčinou je Alzheimerova choroba, a nedá se s tím nic dělat. Prostě nevyhnutelnost stáří a úpadku nás všech či většiny se obecně vzato považovaly za neodvratitelný fakt.

Jak přelstít Alzheimera?

Ale opravdu se musí naplňovat tato nelákavá vidina stáří? Nemůžeme žít jinak, lépe, změnit svůj životní styl, abychom se stáří dožili v lepší duševní (i fyzické) kondici? Na čem vlastně závisí vznik Alzheimerovy choroby, můžeme se jí vyhnout, oddálit její příznaky nebo se i posléze zcela vyléčit? Spousta otázek, na které nebylo a není lehké odpovědět. Nicméně nyní je o trochu jasněji. Dlouholeté výzkumy potvrzují, že nejsme tak bezmocní, jak se zdálo. Chce to ale trochu každodenního úsilí.

Inspiraci a motivaci přináší kniha Jak přelstít Alzheimera amerických neurologů Kennetha S. Kosika a Alisy Bowmanové, kteří věnovali výzkumu této choroby více než pětadvacet let. V posledních letech bylo publikováno mnoho vědeckých studií a výzkumů o příčinách a léčbě demence. Vyplývá z nich mnoho zajímavých informací. Předně to, že náš mozek je obdivuhodně odolný a jeho úpadek není až tak daný časem. Je schopný sám sebe opravovat, čemuž říkáme plasticita.

Čas rychle běží

Dokud jsme mladí, je pro nás naprosto přirozené, že plynule mluvíme, myslíme, smějeme se, řešíme náročné úkoly a pamatujeme si, co je třeba. Pakliže tyto schopnosti začnou váznout, uvědomíme si nebo spíše naše nejbližší okolí se zděšením zpozoruje, že není vše, jak bývalo. A že je větší či menší rychlostí stále hůře. Co je tedy třeba udělat? Věnovat svému drahocennému mozku i celému organismu patřičnou pozornost, čím dříve, tím lépe.

Alzheimerovu nemoc ovlivňuje i životní styl

Kniha Jak přelstít Alzheimera předkládá nejnovější výzkumy o tom, že mozek může tvořit nové buňky a znovu propojovat synapse v každém věku. Co přibrzdí odumírání buněk mozku během stárnutí? Fyzické i mentální cvičení, zdravá strava, bohatý společenský život, spokojenost a dobrý spánkový režim. Podle vědců tyto strategie mohou ochránit váš mozek, přestože máte dědičné predispozice. Dnes již víme, že „pouhé“ dědičné predispozice na propuknutí onemocnění nestačí. Záleží především na nás, tedy na tom, jakým způsobem žijeme, nakolik jsme schopni vyvážit stres relaxací, práci odpočinkem, zda jsme v prostředí, které nás deptá, nebo podporuje.

Podle autorů knihy současné poznatky medicíny dávají naději na nové možnosti léčby, na druhé straně rozsáhlý výzkum ukazuje, že životní styl – tedy to, co jíte, co děláte, zda cvičíte, zda se umíte vypořádat se stresem a jak trénujete svou mysl – může výrazně redukovat rizika propuknutí této choroby!

Podle speciální studie, již provedl tým Rush University Medical Center v Chicagu, lidé, kteří konzumují stravu bohatou na listovou a jinou zeleninu, ořechy, lesní ovoce a celozrnné potraviny, u sebe snižují riziko vzniku Alzheimerovy choroby o 53 procent! To je fakt hodný zamyšlení.

Jak trénovat mozek?

Jak tedy přelstít Alzheimera? Odpověď vskutku není jednoduchá. V každém případě, vypráví-li váš blízký jednu historku stále dokola, jeho brýle končí v ledničce a nedokáže si vzpomenout na to, co dělal před chvílí, je opravdu nejvyšší čas pokusit se mu pomoci. V této fázi to může být jen horší, pakliže se mu nedostane patřičné podpory.

Proto – věnujte se svým bližním, dokud je „relativně“ čas. Všímejte si toho, jak se projevují, zda nepotřebují pomoc a zda jsou jejich mentální funkce dosud v pořádku. Hrajte s nimi hry zaměřené na paměť, inspirujte je k učení nových věcí, poznávání nových lidí i krajů, nevyčleňujte je ze svého života. Jednou tato situace může potkat i vás. Je-li vám kolem čtyřiceti či padesáti, inkriminovaný věk již není tak daleko. Myslete na to.

Fáze alzheimerovy nemoci

„Alzheimerova choroba je neurodegenerativní nemoc projevující se jako demence a končící smrtelně. Má tři stadia: preklinické stadium (klinicky němé, bezpříznakové), prodromální stadium (stadium mírné poruchy poznávacích funkcí) a stadium demence, které se zpravidla dělí ještě na fáze lehké, střední a těžké demence,“ uvádí MUDr. Roman Jirák z Centra pro diagnostiku a terapii Alzheimerovy choroby Psychiatrické kliniky 1. LF UK Praha.

Autor: Helena Míková
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.