Závislost na prášcích na spaní může být i psychická. Jak se jí zbavit? | Moje zdraví

Závislost na prášcích na spaní může být i psychická. Jak se jí zbavit?

Závislost na prášcích na spaní může být i psychická. Jak se jí zbavit?
Autor: istock
14. prosince 2018 • 06:00

Pilulky na spaní patří ve Spojených státech amerických mezi nejčastěji předepisované léky. Zhruba 4 procenta dospělých Američanů je prý použijí alespoň jednou měsíčně. Samozřejmě není nic špatného na tom si je občas vzít proti nespavosti. Jejich častá aplikace ale může vést k závislosti.

To se týká zejména starších typů tabletek označovaných jako benzodiazepiny. V těchto lécích totiž najdeme valium či xanax, což jsou látky, které jsou obsaženy v lécích běžně předepisovaných proti různým úzkostným stavům a depresím. „O novějších medikamentech se říká, že jsou méně návykové, na druhou stranu si na nich ale může pacient vytvořit psychickou závislost,“ podotýká pro Moje zdraví lékařka Lucie Nováková. Závislost fyzická způsobuje to, že bez léku neusneme. Psychická závislost v podstatě naši hlavu nastaví tak, že si jednoduše myslíme, že bez léku už neusneme, i když to není pravda.

V hlavní roli psychika

Klasickým příznakem závislosti je zvyšování dávek daného léku. Časem už vám předepsané množství léků nestačí a vy potřebujete stále více a více pilulek. „I přesto, že je prokázáno, že jsou benzodiazepiny návykové, větší roli tu stejně v mnoha případech hraje naše psychika. Náš mozek si jednoduše usmyslí, že potřebuje k usnutí mnohem větší dávku,“ vysvětluje lékařka. Když už jim ani váš lékař další léky na spaní předepsat nechce, mnoho pacientů se jednoduše přehlásí k jinému, který to třeba udělá. To je ale velký problém a závislost se tak ještě prohlubuje.

Silné abstinenční příznaky

Pokud se naopak rozhodnete přestat benzodiazepiny brát, abstinenční příznaky jsou podobné těm, které prožívají alkoholici. Pacient se začne potit, zvýší se mu krevní tlak a srdeční frekvence, začne se třást a cítí všudypřítomnou úzkost. Dalším znakem závislosti na lécích na spaní může být i to, že se začnete stranit lidí, s přáteli zpřetrháváte kontakty, s rodinnými příslušníky komunikujete stále méně. V práci jste pak často mnohem méně výkonní. To vše ovšem také platí například pro již zmiňovaný alkohol, ale i pro tvrdé drogy, jako je heroin.

Jak se závislosti zbavit

Pokud trpíte závislostí na prášcích na spaní, vězte, že existují i jiné způsoby, jak usnout, a nemusíte se při nich „ládovat“ návykovými medikamenty. V tomto případě je ale nejlepší se poradit s lékařem, který vám vysvětlí, jak bezpečně snižovat dávku léků po dobu čtyř měsíců tak, aby se co nejvíce minimalizovaly abstinenční příznaky. Ke spánku bez léků pak někdy úspěšně pomáhají i některé druhy terapií. A jaké návyky před spaním pomáhají k lepšímu spánku, si můžete přečíst například zde.

Nebo se podívejte na video:

6 tipů, jak rychleji usnout.

V ideálním případě bychom měli denně naspat sedm hodin. Průzkumy prokázaly, že lidé, kteří se svou nespavostí bojují, slaví úspěchy. Takže jaký je lék? Zkuste večer nesledovat dlouho televizi, nekoukat do monitorů počítače, do displeje tabletu či telefonu. Pokud trpíte nespavostí jen občas, rozhodně to hned neřešte léky, ale zkuste se o svém problému pobavit s lékařem a řekněte mu, ať vám poradí nějakou alternativní cestu, jak se problémů se spánkem zbavit.

 

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.