V kterou denní dobu spálíme nejvíce kalorií? Poradí vám nová studie

V kterou denní dobu spálíme nejvíce kalorií? Poradí vám nová studie
Odpočinout si pro práci je nutnost, navíc to pomáhá hubnutí • Autor: iStock.com
30. listopadu 2018 • 06:00

Lidské tělo nám během celého dne vysílá řadu signálů, kterým bychom měli naslouchat. Měli byste se je naučit vnímat, nejen pokud chcete zhubnout. Tento článek se ale věnuje právě redukci váhy. Kdy vaše tělo spaluje nejvíc kalorií takzvaně "bez práce"?

V nové studii, na které se podílela i lékařka Jeanne Duffyová z jedné specializované bostonské nemocnice, se uvádí, že bychom si měli dát pauzu věnovanou nicnedělání nejlépe v pozdním odpoledni či vpodvečer.

Právě tehdy totiž spálíme až o deset procent více kalorií, než kdybychom stejnou činnost nebo lépe řečeno nečinnost provozovali ráno. Takže, až se vám zase nebude chtít vstát z postele, vzpomeňte si na náš článek a hurá do práce. A až vás odpoledne, po příchodu domů, pohltí únava, nebraňte se jí a pořádně si zalenošte. Vaše tělo si o to přece jasně říká.

Nová studie klade velký důraz na takzvaný cirkadiánní rytmus a jeho důležitost pro regulaci našeho metabolismu. Z toho vychází i jednoduchá věc – ti, kteří pracují do večerních hodin či mají tu nevýhodu, že musí chodit na noční směny, mají mnohem větší pravděpodobnost, že nějaké to kilo naberou.

Náročný výzkum

A jak k výše uvedeným poznatkům autoři studie dospěli? Při testech zkoumali po dobu jednoho měsíce sedm jedinců. Ti museli celou tuto dobu trávit v laboratoři, která neměla žádná okna ani hodiny. Účastníci neměli ani přístup k telefonům či k internetu a od lékařů dostávali jen plán, ve kterém bylo jasně určeno, kdy mají spát, kdy se mají probudit a kdy mají jíst. Jo, chápeme, že to možná zní hrůzostrašně, ale nebojte se, nejednalo se o žádný únos – všech sedm jedinců se výzkumu zúčastnilo dobrovolně.

Během testování chodilo sedm odvážlivců spát o čtyři hodiny později, než byli zvyklí. To napodobovalo pásmovou nemoc (jet lag), kterou zažívají lidé cestující letadlem a přelétávající třeba z amerického kontinentu do Evropy. Kvůli tomu nemohli jejich vnitřní hodiny zůstat v klidu. Při testování jedinců si tak jejich těla zachovala svůj vlastní vnitřní čas bez ohledu na podněty z vnějšího světa. To vědcům umožnilo měřit rychlost jejich spalování v různých biologických fázích dne.

Lékaři tak zjistili, že všech sedm jedinců spálilo nejméně kalorií při nicnedělání v noci. V této době totiž lidé zažívají pokles tělesné teploty. Naopak nejvyšší výdej energie nastal o dvanáct hodin později. V biologických odpoledních a večerních hodinách.

I autoři studie poukazují, že je potřeba ještě dalších výzkumů, z výsledků sedmi lidí se totiž ještě nedají vyvodit jednoznačné závěry. V dalších studiích by se tak lékaři měli zaměřit například na to, zda tyto denní změny v našem metabolismu během odpočinku přispívají k nárůstu hmotnosti u osob, které nedodržují spánkový režim.

A jaký je závěr? Každý, kdo by chtěl zhubnout, by měl dodržovat nějaký denní plán. To znamená stanovit si, kdy vstaneme, kdy se najíme, kdy půjdeme spát, kdy budeme odpočívat. Výše uvedené ale samozřejmě platí pro každého, kdo chce být ve fyzické i psychické pohodě a s péčí o své zdraví to myslí skutečně vážně.

 

 

Autor: Daniel Mareš
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.