Rozestoupené svaly břicha: Plastika není třeba, může pomoci cvičení | Moje zdraví

Rozestoupené svaly břicha: Plastika není třeba, může pomoci cvičení

Rozestoupené svaly břicha: Plastika není třeba, může pomoci cvičení
Autor: Shutterstock
19. března 2019 • 06:00

Těhotenství se podepíše na těle většiny žen. Povolené svaly na břiše jsou nejčastějším problémem, někdy dokonce dojde k jejich rozestoupení. Plastická operace je však jen krajním řešením. Pomoci vám může hlavně cvičení. 

Rozestoupení břišních svalů lékaři odborně nazývají diastáza. V těhotenství k němu dochází přirozeně a u po porodu se svaly dají většinou do pořádku během 6 až 8 týdnů. Někdy, a to zejména u žen, které rodily v krátké době podruhé, rozestup břišních svalů přetrvává. 

Proč tomu tak je? Přímý břišní sval je uzavřený ve vazivové pochvě, kterou tvoří šikmé a příčné svaly. Tento podélný sval drží naše tělo vzpřímeně a také zjednodušeně řečeno ohýbá přední část těla. V těhotenství se s rostoucím bříškem jeho pravá a levá strana oddělí a vznikne mezera. Vazivo jednoduše neudrží velkou váhu.

Jak poznáte diastázu? Jedním z nejčastějších způsobů je samovyšetření pomocí prstů. Lehněte si na zem a natáhněte obě nohy, potom je zvedněte pár centimetrů nad zem. Pokud se vám na břiše udělá takzvaná "stříška", máte diastázu.

Plastika není třeba

V dnešní době je diastáza nejčastěji řešena operačně v rámci abdominoplastiky čili plastiky břicha. Při této operaci se odstraňuje nadbytek kůže po porodu, případně po redukci váhy, a následně se svaly břišní stěny sešijí zpět k sobě. Samotné sešití však neřeší nefunkční svaly břišní stěny, takže je tento výkon často ne zcela efektivní. Navíc jde podle plastického chirurga Ondřeje Měšťáka z pražské Nemocnice Na Bulovce o nejrizikovější operaci ze všech výkonů estetické chirurgie, co se týká celkových operačních rizik.

Pokud se svaly nedají do pořádku, je to nejen neestetické, ale způsobuje to řadu problémů, jako jsou bolesti zad nebo stresová inkontinence. Ženy to pak nejčastěji řeší právě operací, ale efektivnější léčbu nabízí terapie cvičením a změna pohybových stereotypů.

„Paradoxní je, že lze tento problém řešit zcela bez operace. Vzhledem k tomu, jak často se lékaři s touto diagnózou setkávají, je až s podivem, jak málo vědí o konzervativní, tedy neoperační možnosti terapie diastázy, která může dosáhnout mnohem lepších výsledků než samotná operace. Problém je, že ji neumí každý fyzioterapeut. Když jsem ale viděl výsledky u některých pacientů po několika týdnech, nechtělo se mi věřit, jakých pokroků mohou rehabilitací dosáhnout,“ říká Ondřej Měšťák.

Jaké jsou možnosti rehabilitace?

Nové typy rehabilitace zahrnují hlavně změnu nesprávných pohybových stereotypů, uvolnění zkrácených svalových skupin a naopak posílení svalů oslabených, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, práci se svaly pánevního dna. To všechno vede ke zpevnění břišní stěny. Jedna z metod, které podle Měšťáka fungují, je metoda Correct Body System, její autorkou je fyzioterapeutka Monika Šrenkelová. Její cviky a rady najdete na internetu.

Na posílení svalů břicha a prevenci inkontinence pomáhají také takzvané Kegelovy cviky. Jde o rytmické zatínání a uvolňování svalstva pánevního dna. Cviky jsou jednoduché a stačí vám jen pár minut denně. Pravidelné cvičení dokáže zlepšit či dokonce odstranit potíže s inkontinencí. Kegelovy cviky také pomáhají ke správnému držení těla, fungují jako prevence zánětů močových cest a zlepšují prožitky při sexu. 

Populární a účinná je také takzvaná tupler technika, kterou před dvaceti lety zejména pro ženy, které mají problém s rozestoupením břišních svalů, vytvořila Julia Tupler, diplomovaná zdravotní sestra z USA. Podívejte se, jak tuto metodu vyzkoušela redaktorka Maminky.cz.

Seďte rovně a choďte

Samotné posilování břišních svalů je v zlepšení diastázy zásadní. Celému tělu, ale i zádům, které při povolených svalech bolí, pomůžete také správným sezením, které samo o sobě posiluje svaly břicha. Narovnejte se! Když stojíte i když sedíte. Při dlouhodobé práci u počítače je správné sezení zcela zásadní. A nezáleží jen na super drahé židli, když se do ní zbortíte, nepomůže vám nic. 

Pokud se málo hýbete, dochází ke ztuhnutí a následnému oslabení svalů, což poté vede k bolestem. Pro posílení svalů se doporučuje pravidelně cvičit, důraz by měl být kladen na takové cviky, které jsou přímo zaměřeny na zpevnění svalů kolem páteře a také svalů břišních. Ideální jsou i procházky či jogging.

„Obzvláště v případě sedavého zaměstnání je ideální, když osm pracovních hodin u počítače každý večer vykompenzujete pohybem. I procházka nebo jen vystoupení z MHD o dvě zastávky dříve může pomoci,“ radí Róbert Tirpák, vedoucí lékař Kliniky miniinvazivní a endoskopické léčby zad EuroPainClinics.

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.