Pět jídel, která vám brání usnout. A káva to není | Moje zdraví

Pět jídel, která vám brání usnout. A káva to není

  • Pět jídel, která vám brání usnout. A káva to není
    Autor: iStock.com
    4. dubna 2019 • 06:00

    Jsou večery, kdy je člověk unavený, ale ne a ne usnout. Někdy je jasné, co za tím stojí: Nervozita z toho, co nás čeká další den. Vedro v ložnici, náročné cvičení těsně před spaním nebo káva, kterou už jsme neměli pít. Někdy ale člověk opravdu netuší, proč se spánek nedostavuje. Špatné usínání a spánek totiž mohou způsobovat například i potraviny, do kterých by to člověk neřekl. Víte, které to jsou?

    Je známo, že mastná a pikantní jídla oddalují fázi usnutí, takže pokud si je dopřejete právě k večeři, v noci si moc neodpočinete. Kvalitní spánek vám nedopřejí ani přidané cukry. Pokud si nedokážete tyto pochoutky jídla vůbec odepřít, naplánujte si večeři tak, abyste se dostali do postele čtyři až šest hodin po té, co dojíte. Existuje ještě několik dalších rušičů spánku, o kterých se tolik nemluví. Tady jsou.

    Tvrdý sýr

    Už jedna porce tvrdého sýra  tedy jeden plátek sendvičové velikosti nebo několik nakrájených kostiček  k večeři ovlivní spánek. Je jasné, že většina z nás sní na posezení více, a to se pak zvyšuje i množství napočítaných oveček před usnutím.

    „Sýry s vyšším obsahem nasycených tuků, jako jsou čedar, švýcarský sýr, modrý a parmazán, jsou náročnější na trávení,“ vysvětluje odbornice na výživu Maggie Moon z časopisu The MIND Diet. Také po nich častěji pálí žáha. Nejvíc se to projeví ve chvíli, kdy si jdete lehnout. Položíte se na postel a začne vás obtěžovat kyselý reflux. K tomu se přidá pálení na hrudi a je po klidném spánku.

    „Takže pokud tvrdý sýr, pak ideálně čtyři až šest hodin před usnutím,“ radí Maggie Moon. Pokud si vaše tělo žádá něco mléčného, sáhněte po starém dobrém zvyku  sklenici teplého mléka. Díky přítomné aminokyselině tryptofanu budete usínat mnohem lépe.

  • Hořká čokoláda

    Autor: iStock

    Dva čtverečky hořké čokolády po večeři a pohodové usnutí je pryč. Jeden až dva čtverečky totiž obsahují čtvrtinu kofeinu šálku kávy a polovinu kofeinu šálku zeleného či černého čaje.

    „Kofein lidé zpracovávají různě. Někteří o něm ani neví, druzí ho vstřebávají pomalu, kofein zůstává déle v těle a má více vedlejších účinků. Pokud nevíte, jak na tom jste, raději se držte od hořkých čokolád dál,“ říká Maggie Moon.

    Obecně platí, že kofein se vstřebává šest až deset hodin, takže zvažte, kdy si můžete v klidu hořkou čokoládu dát. Ideální doba se zdá mezi polednem a čtvrtou odpolední.

    Pokud vás honí mlsná, zkuste čokoládu nahradit višňovou šťávou s několika vlašskými ořechy. Obsahují melatonin, který pomáhá regulovat spánek a podporuje usínání. 

  • Šťavnaté hovězí

    Autor: iStock

    Hovězí maso je dobrým zdrojem bílkovin a železa, ale dlouho se tráví. Vysoký obsah nasycených tuků nejde s kvalitním spánkem dohromady.

    Nahraďte hovězí maso grilovaným kuřecím nebo zkuste krůtí prsa, která mají méně nasycených tuků, a bude se vám spát mnohem lépe.

  • Potraviny s matchou

    Autor: ČTK

    Přitažlivá zelená barva, která se vykouzlí pomocí práškové formy zeleného čaje matcha, se osvědčuje v koktejlech, zmrzlinách, moučnících, omáčkách i energetických tyčinkách. Nejenže matcha krásně vypadá, ale obsahuje i antioxidanty. Má to však jeden háček.

    „Potraviny s matchou obsahují větší množství přídatného cukru,“ upozorňuje lékařka Elizabeth Shaw. Ten by si ženy měly hlídat a neměl by přesáhnout denní dávku 25 gramů. Větší množství způsobuje rychlý pokles hladiny cukru v krvi, takže vás přepadne pořádný hlad. A to pak klidně v noci vstanete a sníte první koblihu, kterou najdete.

    Zelený čaj navíc obsahuje kofein stejně jako káva, takže s usínáním to nebude snadné v každém případě. Jaká je alternativa? Pistácie. Obsahují antioxidanty, bílkoviny a vlákninu, takže je šance, že se vzbudíte hlady, mizivá.

     

  • Balené uzeniny a sendviče

    Sendvič se jmenuje podle anglického hraběte ze Sandwiche

    Pokud neplánujete opulentní večeři s hovězím masem ani s tvrdými sýry a raději sáhnete po obloženém sendviči se šunkou nebo uzeninou z nejbližšího obchodu, pak ani vy nemáte vyhráno. Takto zpracované potraviny totiž obsahují větší množství sodíku. Zadržuje tekutiny v těle, nadýmá a máte po něm žízeň. Převalujete se v posteli a většinou pak musíte vstát a jít se napít.

     Tipy na zdravé večeře, po kterých se hubne i dobře usne, čtěte zde:

     

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.