Ideální poloha při spaní: Nejlepší je na zádech, nejhorší v klubíčku | Moje zdraví

Ideální poloha při spaní: Nejlepší je na zádech, nejhorší v klubíčku

Ideální poloha při spaní: Nejlepší je na zádech, nejhorší v klubíčku
Autor: istockphoto.com
11. února 2019 • 06:00

Spíte na břiše, na zádech, nebo na boku? Zdravým zádům by neměla v podstatě vadit žádná poloha při spánku. Pokud vás ovšem záda trápí, je nejlepší ležet na zádech.

Dobrý spánek je základem nejen pro psychickou pohodu, ale jak říká Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky, je dobré se zamyslet i nad tím, jak prospívá vašim zádům a zda pro ně nemůžete udělat více.

Jaká poloha je pro spánek ideální, aby si páteř, svaly a klouby maximálně odpočinuly? „Nejméně vhodnou je pozice v klubíčku. Celý den se hrbíme u stolu v kanceláři, za volantem, večer sedíme zkroucení na gauči a ve spánku nezdravé ohnutí páteře pokračuje stočením do klubíčka. Bez kompenzace protažením zůstávají také vazy a svaly na přední straně trupu a páteře. Člověk hůř dýchá a celý jeho neurologický systém zůstává v mírném napětí,“ vysvětluje Iva Bílková.

I když by zdravým zádům podle fyzioterapeutky neměla vadit žádná pozice, střídání lehu na zádech, bocích i na břiše určitě pomůže těm, kdo potřebují odlehčit ramenům, kyčlím a pánvi. Pokud však člověka přes den trápí bolesti zad, měl by volit takové polohy, aby se jeho problémy dále neprohlubovaly.

Ležte na zádech s malým polštářem

Nejlepší je napřímená poloha vleže na zádech, ta společně s kvalitní matrací podporuje zdravé narovnání páteře. „Chybou je ovšem vysoký polštář, který předsunuje hlavu a příliš ohýbá krční páteř do předklonu. Někdo si k velkému polštáři pod hlavou ještě přidá menší polštář pod šíji, tato kombinace předsunuje hlavu a krční páteř podobně, jako když sedíme u počítače vyhrbení. Hrudní páteři proto nejvíc prospějeme spánkem s velmi nízkým polštářem nebo bez něj. Takto otevřená pozice nám usnadňuje dýchání a lépe si odpočineme,“ vysvětluje fyzioterapeutka Bílková.

„Pokud však máte již velmi fixovaný předsun hlavy a zakulacená záda – a to se stává skoro všem, kdo pracují na počítači a mají tendenci záda ohýbat a hlavu dávat blíže k monitoru, je naopak vleže menší podložení hlavy nízkým polštářem žádoucí. Bez podložení byste měli nepohodlně zakloněnou hlavu. Někomu vyhovuje anatomický polštář ve tvaru dvou vlnovek, někomu jen nízký obyčejný malý polštářek,“ říká Bílková s tím, že každý si musí vyzkoušet, co pro něj bude lepší. 

Na břiše s malým polštářkem

Když vás bolí bederní páteř, asi vám uleví spánek na břiše, při kterém dochází k vyrovnání tlaků v meziobratlových ploténkách páteře. „Je-li bolest v bedrech natolik silná, že člověka budí i v noci, může si ulevit bederním pásem, který snadno simuluje i stočená mikina nebo deka uvázaná kolem beder a který zachovává napřímení páteře v bedrech i při lehu na boku nebo na zádech,” popisuje fyzioterapeutka.

Těm, co mají bederní páteř v nepořádku, by jinak doporučované spaní na zádech bez podložení neprospělo. “Dochází tak k otevírání prostoru mezi obratli na zadní straně zad, zatímco v břišní straně se obratle přibližují. Tím spíš, máme-li měkkou matraci,“ vysvětluje složitost problému Iva Bílková.

Vždy bez velkého polštáře

Rozhodně ovšem nikomu nedoporučuje spát na břiše a mít pod hlavou velký polštář. Proč? „Pokud budete mít pod hlavou polštář a zároveň spát na břiše, krční páteř se dostane do nepřirozeného vytočení v krčních obratlích a současného záklonu hlavy. Šíjové svaly a hluboké svaly budou ve velkém napětí, a celkově si tak neodpočinete,” říká fyzioterapeutka.

Při poloze na břiše s velkým polštářem navíc hrozí, že může dojít ke zúžení průchodu cév, které prochází skrz příčné výběžky krčních obratlů do mozku, a ráno se projeví bolestí hlavy a únavou. Mnohem vhodnější je polštář vložit pod polovinu hrudníku a rameno, kam máte otočený obličej. Tím budete mít odlehčenou bederní i krční páteř. “Dobrou variantou je i pokrčení nohy na straně obličeje jako ‚střílející biatlonista‘,“ poukázala Iva Bílková.

A na závěr pak rada, která se sice opakuje stále, ale stále nemá mnoho příznivců. Matrace pro zdravý spánek by měla být co nejtvrdší. Na tvrdé podložce má tělo správnou podporu a páteř leží v rovině. Naopak na měkké matraci hrozí propadnutí těžších částí těla, jako jsou pánev, oblast břicha nebo hrudníku, a tím nesprávné zakřivení páteře.

 

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.