Klimatizace v autě: Proč je zdraví škodlivá? | Moje zdraví

Klimatizace v autě: Proč je zdraví škodlivá?

Klimatizace v autě: Proč je zdraví škodlivá?
Autor: Profimedia.cz
25. června 2023 • 06:00

Buďme upřímní, cestovat v autě bez klimatizace si dnes umí představit málokdo. Obzvláště v případech, kdy je venku vedro a my cítíme touhu se zchladit. Klimatizace však může neblaze ohrozit naše zdraví. Jak?

Cestovat autem bez klimatizace si dnes skutečně umí představit málokdo. Příjemné ochlazení však s sebou nese jistá zdravotní rizika, zatuhnutím svalů těla počínaje, bakteriemi zasažené oči konče.

Video se připravuje ...
Zánět spojivek: Příčiny, příznaky a léčbaVIDEO 

Jak klimatizace škodí?

Všichni to známe, je nám horko, a tak namíříme proud studeného vzduchu klimatizace hezky na obličej, ramena či břicho. Zdravotní problém na sebe nenechá dlouho čekat. Proud studeného vzduchu totiž nejenže vysušuje pokožku, ale také sliznici očí: „Během jízdy autem lidé dělají častou chybu při nastavení trysek pro přívod vzduchu. Pokud je nasměrují přímo na obličej, možná se budou v horku cítit lépe, ale oči budou více namáhány. Hrozí pálení, řezání či svědění očí. Proto by měl proud ochlazeného vzduchu směřovat nejlépe na čelní sklo, což ochlazený vzduch v kabině vozu rozptýlí,“ doporučil Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Největší riziko klimatizace však spočívá ve výskytu a poměrně velké kumulaci škodlivých mikroorganismů. Důvodem jsou mnohdy nedostatečně vyčištěné filtry, které omezují proudění vzduchu a mohou vést k množení bakterií a nežádoucích mikroorganismů. „Ve špatně udržovaných klimatizacích se mohou vyskytovat plísně a bakterie, nejčastěji bakterie Legionella, která způsobuje takzvanou „nemoc z klimatizace“. Ta se velmi podobá zápalu plic. Jejími příznaky jsou celková slabost, bolesti hlavy a suchý kašel, který doprovází bolest na hrudi.

Náchylné oči

„Dezinfekce a čištění pylových filtrů v klimatizaci by se mělo provádět ideálně každoročně,“ uvedla Andrea Gregůrková, lékařka zlínské oční kliniky Gemini. Oči totiž skutečně v klimatizovaném prostoru trpí, a to zejména při činnostech, kde jsou namáhány. Řízení automobilu tak není výjimkou. „Mezi nejčastější obtíže se řadí osychání povrchu oka. Náchylnější bývají lidé, kteří trpí zhoršenou kvalitou slzného filmu nebo nedostatkem slz. S těmi se pak lékaři setkávají v očních ambulancích. Pacienti popisují nepříjemné projevy jako pocit písku v očích, pálení, řezání či paradoxně i zvýšené slzení,“ popsal Pavel Stodůlka.

Co hrozí, pokud nenastane léčba

Pokud si říkáte, že zajít k lékaři ještě nemusíte, je třeba si uvědomit, že sliznice oka jsou poměrně citlivé a jakákoliv nepříjemnost spojená se suchostí očí, která se neléčí, může následně vyústit ke zhoršení projevů nebo k oslabení přirozené ochrany povrchu oka. Následkem toho všeho pak může být vyšší riziko infekce a vznik zánětu rohovky. „Důležité je oči pravidelně hydratovat ještě předtím, než člověk příznaky suchosti očí pocítí. Aplikace umělých slz bez konzervačních látek může nepříjemným projevům předejít nebo očím ulevit. Na delší trasu proto doporučujeme lidem se suššíma očima umělé slzy přibalit s sebou do auta a na odpočívadle aplikovat do oka jednu či dvě kapky těchto slz,“ doporučila Andrea Gregůrková.

Pozor na nízkou teplotu

Největší a nejčastější chybou je nastavení příliš nízké teploty klimatizace. Proto by rozdíl mezi teplotou venku a následnou teplotou v autě neměl být větší než pět stupňů Celsia. Obecně by ale teplota v autech neměla klesnout pod dvacet jedna stupňů. „Chlad z klimatizace způsobuje svalovou ztuhlost. Když se ke staženým trapézovým a jiným šíjovým svalům z chladného prostředí přidá strnulé držení hlavy při práci na počítači nebo za volantem, hrozí, že se člověk ráno probudí s akutní blokádou krku, hrudní páteře nebo žeber. Syndrom bolestivého ramene nebo tenisový loket nemusí být jen z přetížení, ale i z nachlazení, zvlášť když klimatizace fouká z jedné strany anebo má řidič za jízdy vystrčený loket z okna auta,“ upozornila hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Pravidlo první pomoci

První pomocí při akutních blokádách je teplo. „Po dlouhé cestě za volantem, když má člověk pocity ztuhlé šíje, bolesti při otáčení hlavy, které mohou přecházet až v migrénu, nebo po prochladnutí u otevřeného okna lze použít gelové sáčky, které svaly přihřejí do hloubky (až na 40 stupňů Celsia). Musíte cítit úlevné prohřátí, ale teplota nesmí být příliš vysoká, aby vám nezpůsobila popáleniny. Doporučuji mezi gelový sáček a kůži položit bavlněný kapesník nebo utěrku. Výborná je také elektrická dečka. Obecně platí pravidlo, že šíje nejvíce bolí ráno a s postupem dne intenzita bolesti ustává. Zkuste se tedy co nejvíce hýbat, jde to i v autě – na odpočívadlech, v zácpách nebo při čekání na semaforech si krk jednoduchými cviky protáhnout, zakroužit hlavou, především při delším řízení je důležité nenechat svaly zatuhnout,“ uzavřela Iva Bílková.

Autor: Valentina Lebová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.