3 tipy na vánoční stravu: Tradičně, ale zdravě aneb Jak jíst a nepřibrat? | Moje zdraví

3 tipy na vánoční stravu: Tradičně, ale zdravě aneb Jak jíst a nepřibrat?

3 tipy na vánoční stravu: Tradičně, ale zdravě aneb Jak jíst a nepřibrat?
... • Autor: iStock.com
22. prosince 2021 • 06:00

Asi nemusíme říkat, jak strava o Vánocích často vypadá. Přemíra jídla i alkoholu, a navíc potraviny, které nám nutričně nic moc nedají. Letos to ale může vypadat úplně jinak. Jak? Na to se právě teď jdeme podívat.

Vánoce jsou časem, kdy se většina z nás zastaví, těší se z blízkosti přátel a rodiny, ale také spousty nezdravého jídla. I na Vánoce je však možné stravovat se tak, abychom nepřibrali, a navíc dodrželi principy zdravého jídelníčku.

Video se připravuje ...
Jak na odlehčený bramborový salát, vám poradí Radek David, šéfkuchař restaurací Babiččina zahrada a La Veranda.VIDEO 

Nehladovte – prasátko stejně neuvidíte

Pokud se na vánoční obžerství připravujete preventivně tím, že před svátky hladovíte, jediným výsledkem bude zpomalený metabolismus a vyšší procento uloženého tuku do vašich tukových zásob. Obecně je potřeba, abychom, a to nejen o Vánocích, jedli vše, na co máme chuť, ale v rozumné míře.

Neplácejte tedy páté přes deváté, a pokud už se vám nepodaří dodržet předsevzaté množství, zkuste dodržet alespoň časové odstupy, jíst pravidelně a nepojídat dobroty po celý den.

Skvělým příkladem, jak jíst, jsou Italové. Ti totiž milují degustační menu, což je skutečnou výhrou. Vaše hodování se tak může skládat z vícero chodů, každý z nich však bude tak titěrný, že jej váš žaludek v klidu zpracuje.

Hlídejte si cukry

Přemíra cukru není o Vánocích žádný problém. Cukroví, vánočky i vaječný koňak jsou doslova chodící reklamou na cukr a následné výkyvy v jeho hladině. To může způsobit propady energie, větší únavu, bolesti hlavy, ale také častější pocit hladu.

Přidaný cukr by neměl tvořit více než 10 procent z celkového denního příjmu energie, což při konzumaci např. 2000 kcal představuje zhruba 50 gramů. Víte, kolik cukru konzumujete vy?

Zapomeňte na chipsy

Vánoční stůl je sám o sobě obtěžkán vším, co máme rádi. A pokud nemáme, při pohledu na všechny ty dobroty stejně ochutnáme. Co ale lahodí našim chuťovým buňkám, ne vždy musí lahodit také našemu žaludku. I zde je proto dobré nejen množství, ale také to, CO sníme, lehce moderovat.

Chipsy, sladkosti a vše, co můžeme zařadit do skupinky „junk food“, což jsou potraviny s vysokým podílem kalorií a minimem nutričních hodnot, bychom měli omezit. Strádat nebudete. Pokud tyto potraviny vyměníte např. za domácí jednohubky nebo doma upečenou vánočku z celozrnné mouky, uděláte lépe.

Dopřejte si dobroty, na které máte chuť, ale snažte se upřednostnit čerstvé suroviny. Pokud se navíc celý rok stravujete zdravě, kousek smaženého kapra vaši linii ani zdraví rozhodně neohrozí!

Autor: Valentina Lebová
 
Video se připravuje ...

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.