Jak nepřibrat o Vánocích? 3 otázky pro nutriční terapeutku | Moje zdraví

Jak nepřibrat o Vánocích? 3 otázky pro nutriční terapeutku

Jak nepřibrat o Vánocích? 3 otázky pro nutriční terapeutku
Autor: istock.com
19. prosince 2019 • 06:00

Vánoce jsou za dveřmi, a tak se většina z nás už těší na hody, které s nimi bývají spojené. Po svátcích se ale bohužel často lekneme, když se odhodláme stoupnout na váhu. Jak předejít svátečnímu přejídání a zbytečnému nabírání kil? Na to nám odpovídala nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová.

Samozřejmě záleží na každém z nás, jak se k vánočnímu hodování postavíme. Někteří lidé nedokážou voňavému cukroví odolat, jiní sní za celé svátky sotva jedno linecké kolečko, a mají dost. Možná si to ale na rozdíl od „jedlíků“ vynahrazují alkoholem. Jak bychom tedy měli k vánočnímu stravování přistupovat? Nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová nám prozradila několik svých tipů.

1, Existuje nějaký spolehlivý způsob, jak si udržet váhu i během vánočních svátků?

Zkuste změnit způsob, jakým o Vánocích přemýšlíte. Často nás zbytečně stresují, bojíme se, že přibereme, a cukroví pro nás představuje jen zlo a špíčky na břiše. Nebo je naopak bereme jako příležitost k neřízenému obžerství. Pokud budete jíst s rozumem, nebudete se muset omezovat ani bát nabraných kil. Není důvod cukroví nebo řízek s bramborovým salátem škatulkovat do kolonky nezdravé, zakázané nebo přibírá se po nich. Ostatně, žádná potravina primárně do této kolonky nepatří – důležité je především množství. Vánoce si ale můžete užít i aktivním odpočinkem. Nemusíte celý den sedět jen u pohádek, vyrazte se svými blízkými na procházku nebo rovnou na lyže. Můžete i do bazénu, na lední bruslení nebo bowling. Určitě nezapomeňte také na to, že nezáleží až tak na tom, co sníte mezi Vánocemi a silvestrem, ale hlavně na tom, co sníte mezi silvestrem a dalšími Vánocemi. I kdybyste nějaké kilo přibrali, stresovat se tím vám nepomůže. Po svátcích se můžete v klidu vrátit do svého obvyklého stravování a pohybového režimu a vše se vrátí do normálu.

2, Které potraviny (nebo složky potravin) jsou z hlediska Vánoc nejrizikovější na přibírání kil?

O Vánocích je v jídelníčku převaha hlavně tuků a jednoduchých cukrů. Naopak chybí komplexní sacharidy, vláknina a často i bílkoviny. Zkuste i tohle změnit a místo tácu s cukrovím si dejte jen pár kousků na talířek a k nim přidejte bílý jogurt a jablko, případně lžíci vloček. Rázem budete mít plnohodnotnou svačinku nebo snídani, která uspokojí vaši chuť na sladké, ale zároveň vám pomůže vyrovnat hladinu krevního cukru, abyste neměli tak rychle hlad, a především chuť na další sladké. Navíc vás příjemně zasytí. Zkuste také sladké cukroví a tučné smažené pokrmy obohatit o zdravější složky. U cukroví jsme si už řekli, jak na to. U slaných jídel přidejte více zeleniny. Místo plné dávky majonézy do bramborového salátu ji namíchejte s bílým jogurtem, pepřem a citronovou šťávou. Nejde o to, abyste se rizikovým jídlům vyhýbali, ale jedli je v rozumném množství a zkusili přidat i další pro tělo cenné látky.

3, Pokud přece jen přibereme, na co bychom se měli v jídle zaměřit na začátku nového roku?

Nehledejte rychlé návody a zkratky. Proč? Protože nefungují. Můžete rychle zhubnout, ale nejspíš si vysněná kila neudržíte dlouho. Nezáleží na tom, jestli budete jíst třikrát, nebo pětkrát denně, poslouchejte, o co žádá vaše tělo. Na internetu nehledejte diety, ale zkuste postupně upravovat vaše aktuální stravovací zvyklosti. Jedině tak, že bude úprava jídelníčku postupná, ne striktní, a bude vycházet z vašich aktuálních návyků, může být udržitelná. Každý jste jedinečný a každému vyhovuje něco jiného. Také na sebe nebuďte příliš přísní a nečekejte rychlé výsledky nebo zázraky. Znáte úsloví pomalu, ale jistě? Něco pravdy na něm bude. Buďte konzistentní, nikoli radikální na pár momentů v roce. Je to neefektivní, frustrující a neudržitelné.

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.