Unaveni přes den? Těchto deset potravin vás nakopne lépe než další káva! | Moje zdraví

Unaveni přes den? Těchto deset potravin vás nakopne lépe než další káva!

Unaveni přes den? Těchto deset potravin vás nakopne lépe než další káva!
Autor: iStock.com
7. listopadu 2019 • 06:00

Také se vám stává, že vám uprostřed dne najednou dojdou baterky a jediné, na co se dokážete soustředit, je, jak se co nejrychleji dostat do postele? Možná proti této únavě bojujete šálkem kávy, ale sami víte, že jí pijete skoro až přespříliš. Přitom některé potraviny dokáží nakopnout tělo a mysl stejně dobře! Které rozhodně vyzkoušejte?

 

Kofein je spolehlivý způsob, jak zahnat únavu a dobít energii. Všichni ale víme, že s jeho denní dávkou bychom to neměli přehánět (kolik kávy denně vypít, čtěte zde). Existují ale i další potraviny, které dokáží podobně nakopnout. Dříve, než se pustíme do jejich výčtu, ještě důležitá poznámka: pravidelně jezte a nenechte příliš kolísat váš krevní cukr. Právě rychlý pokles cukru může způsobit pocit malátnosti. Jezte menší porce častěji během dne a nezapomeňte, že každé jídlo by mělo obsahovat jak ovoce nebo zeleninu, tak kvalitní sacharidy a bílkoviny. Vyvážená jídla budou dodávat vašemu tělu energii postupně.

Po čem ale sáhnout, pokud potřebujete energii doplnit právě teď?

Máta

Pokud máte možnost, pěstujte si za oknem čerstvou mátu. Tato bylinka je tradičně využívána na podporu dýchacích cest. Jak uvádí studie publikovaná v časopise International Society of Sports Nutrition, máta zlepšuje i okysličení mozku, což může vést ke zvýšení energie. Dejte si třeba po obědě sklenici vody s citronem a čerstvými mátovými lístky.

Zázvor

Také limonáda z čerstvého zázvoru vás může probudit z letargie. Zázvor zlepšuje krevní oběh a stabilizuje hladinu krevního cukru – tím vším pomáhá proti únavě. Mimo jiné je také pomocníkem pro pacienty s migrénou.

Mandle

Na únavě se také může podílet nedostatek hořčíku a jedním z výborných zdrojů tohoto prvku jsou mandle. Kromě toho jsou výborným zdrojem železa, vápníku, fosforu a draslíku a také bílkovin. Hrstka těchto plodů vás tedy může povzbudit. Jen to s nimi nepřehánějte, obsahují i poměrně dost tuku.

Kardamom

Toto koření má vliv na zrychlení celkového krevního oběhu a tím i na lepší okysličování těla. Používá se do nápojů, salátů, k přípravě zeleninových pokrmů, omáček nebo masa. Přidává se i do sladkých jídel. Zkuste pít například masala chai.

A pak jsou tady potraviny, které se vyplatí do jídelníčku zařadit častěji a dlouhodobě. Kromě více energie vám přinesou i zdravotní výhody.

Quinoa 

Quinoa je obilovina s nejbohatším obsahem bílkovin. Také obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin, které tělo potřebuje. Quinoa obsahuje mimo jiné i železo, které je nezbytné pro krvetvorbu, nebo vitamin B2, který prospívá mozkové činnosti.

Tmavá čokoláda

To je nejlepší zpráva: Pravidelná konzumace čokolády prospívá zdraví. Vědci mají pochopitelně na mysli čokoládu tmavou, která obsahuje antioxidanty a flavonidy. Ideální je například ke svačině s bílým jogurtem. Mimochodem, bílý jogurt řeckého typu nebo skyr je vaším spojencem v boji proti únavě také. Vyberte ten, který má vysoké množství bílkovin a málo tuků: Zasytí na delší dobu a pomůže vám lépe hospodařit s energií z potravin.

Čočka

Také čočka je výborným pomocníkem při stabilizaci krevního cukru. Obsahuje bílkoviny, které zasytí, a železo, které pomáhá při krvetvorbě. 

Vlašské ořechy

Vynikající zásobárnou zdravých tuků, bílkovin a vlákniny jsou také vlašské ořechy. Jsou výborným zdrojem energie, ze kterého vydržíte čerpat po celý den. 

Třešně

Málokdo to ví, ale třešně jsou výborným zdrojem přírodního melatoninu, hormonu, který je zásadní pro zdravý spánek. Až přijde jejich sezóna, dopřávejte si denně po hrstech. Kvalitní nepřerušovaný spánek v noci pochopitelně znamená méně únavy přes den. 

Losos

Losos k obědu (nebo dokonce i k snídani) zaručuje produktivní den v práci. Je bohatý na omega-3-mastné kyseliny, které zlepšují soustředění a další činnosti mozku, mají příznivý vliv na psychiku a na činnost srdce a oběhové soustavy. Zároveň je skvělým zdrojem bílkovin a díky těm právě nebudete absolvovat náhlé energetické propady během dne. Zkuste například lososa s citronovo-pomerančovou marinádou.

Autor: Irena Sládečková, Irena Sládečková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.