Příliš slabá imunita: Posilte ji zejména na podzim

Příliš slabá imunita: Posilte ji zejména na podzim
Ovoce obsahuje vitamíny, které imunitu posilují • Autor: istockphoto.com
4. září 2017 • 06:00

Podzim a zima bývají zatěžkávacím obdobím pro náš imunitní systém. Často prohráváme a jsme nemocní. Pokusme se být letos připraveni včas.

Co to je vlastně imunita, jakou roli má v organismu? „Imunitou je obecně nazývána schopnost organismu čelit cizorodým látkám a organismům, které na jedince působí z okolí. Neméně důležité však je, aby složky imunitního systému dokázaly rozeznat změněné buňky tělu vlastní a včas proti nim zasáhly, protože ty, ztratí-li svoji původní funkci, se rázem stanou pro organismus také hrozbou. Tuto funkci vyhledávačů narušitelů a vadných buněk mají v našem těle bílé krvinky,“ uvádí magistra farmacie a nutriční terapeutka Ivana Látalová, vedoucí Lékárny Hvězdova v Praze 4.

Lidské tělo se snaží pomocí termoregulačních pochodů udržet optimální tělesnou teplotu mezi 35,8 a 37 °C. Za této teploty totiž probíhají všechny biochemické pochody v našem těle nejlépe. Proč ale při nemoci „sáláme“? „Zvýšená teplota a horečka jsou fyziologickým projevem lidského těla, který pomáhá imunitnímu systému bojovat s infekcí. Při vyšší teplotě dochází k urychlení biochemických pochodů v těle, zrychlí se i srdeční činnost. Není proto vhodné potlačovat zvýšenou teplotu již v počátku, ale až v případě, že přesáhla práh 38,5 °C nebo je-li pro pacienta vysilující. ¨

Zvýšenou teplotou nám organismus signalizuje, že něco není v pořádku. Jsme unavení a ospalí - energii, které se nám nedostává, totiž potřebuje naše tělo na boj s infekcí, proto bychom rozhodně měli tělo poslechnout a ulehnout do postele,“ radí magistra farmacie. K tlumení horečky jsou primárně určena antipyretika. Některé protizánětlivé léky také můžeme využít ke snížení teploty i bolestí spojených s probíhající infekcí. Důležité je upozornit na zvýšenou potřebu příjmu tekutin, protože v důsledku horečky dochází k jejich nadměrné ztrátě pocením. Jako vhodné doplnění léčby horečnatých stavů můžeme využít mimo jiné též lipový či bezinkový čaj.

Podpora imunity

Jak podotýká farmaceutka Ivana Látalová, zásadní pro „dobrou“ imunitu je zdravý životní styl. „Někdy se doporučuje otužování studenou sprchou (ovšem je třeba začít již v létě, ne v chladném počasí - tělo si musí zvyknout pozvolna!), někdo nedá dopustit na saunu. Svému tělu bychom v každém případě měli dopřát dostatek kvalitního spánku, protože v jeho průběhu se naše tělo regeneruje a sbírá síly pro další den.“

Pomocníkem mohou být také betaglukany - přírodní látky polysacharidové povahy, vyskytující se v houbách, kvasinkách, mořských řasách i obilovinách. V souvislosti se „slabší imunitou“ se můžete též setkat s bakteriálními lyzáty - přípravky s imunomodulační aktivitou. Používají se v případě často se opakujících zánětů dýchacích cest a urogenitálního traktu.

Co ještě organismus potřebuje? Vitamin C (přírodním zdrojem je např. rakytníkový olej, šípkový čaj), vitamin D, zinek, selen; je možné volit různé kombinace multivitaminových přípravků obsahující tyto látky ze skupiny antioxidantů.

Vhodné jsou též echinaceové kapky, které mají imunomodulační účinky (zvyšují obranyschopnost), nicméně pozor - užívejte je souvisle maximálně 14-21 dnů. Na místě je též úprava střevní flóry některým z probiotik. Ve sliznici střeva se nacházejí buňky imunitního systému, proto potřebujeme, aby bylo naše střevo zdravé a trávení fungovalo na výbornou.

Článek vyšel v tištěném magazínu Moje zdraví.

Autor: Helena Míková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.