Který pohyb nejlépe prospívá kloubům? | Moje zdraví

Který pohyb nejlépe prospívá kloubům?

Který pohyb nejlépe prospívá kloubům?
Kloubům prospívají pomalejší cviky, které najdete například v józe. • Autor: freepik.com
6. ledna 2022 • 06:00

Bolest, zatuhlost, nemožnost se přirozeně hýbat, potíže, které mohou vyústit až v nemoci typu osteoartrózy. Tyto projevy navíc mohou kazit radost z pohybu. Aby se vás to netýkalo, přiblížíme vám, které sporty jsou ke kloubům šetrné, a dokonce je i posilují.

Sport pomáhá udržovat tělo v kondici a to se týká samozřejmě i kloubů. „V přiměřené míře je sport pro klouby přínosem, protože pravidelný pohyb v kloubech pomáhá optimalizovat jejich výživu tvorbou a regulací kloubní tekutiny,“ prozrazuje ortoped MUDr. Róbert Pituch. Nic se ovšem nemá přehánět. Klouby nesmíte nepřiměřeně zatěžovat a vezměte v potaz i své genetické dispozice. Když příliš opotřebíte klouby, dojde ke ztrátě rovnováhy mezi regenerací a degenerací kloubů. „Hrozí vám riziko rozvoje osteoartrózy či poranění části kloubu,“ vysvětluje odborník. Sportu se samozřejmě vzdát nemusíte, jen si zvolte ty správné pohybové aktivity.

Trenérka popisuje jak se vyhnout nejčastějším chybám při běhání.VIDEO 

Jóga – posilování i strečink v jednom

Tento typ pohybu je ideální pro ty, kteří chtějí posílit ochablé svaly, ale přitom  nechtějí zatížit kloubní systém. Jóga totiž funguje na principu procvičování obou stran těla, takže nedochází k přetěžování jedné z nich. Ideálně také kombinuje zatížení i regeneraci, která se rovná strečinku. Posiluje hluboko uložené svalstvo, není nijak prudká, cviky lze upravit dle věku i fyzických dispozic. Mohou ji cvičit lidé různého věku, těhotné ženy, lidé s nadváhou i ti, které trápí bolesti kloubů. Jen je vždy důležité, aby byly cviky správně přizpůsobeny a člověk nechodil za hranice svých možností. Stačí, když cvičení začnete pod dohledem cvičitelů, a pak je můžete provádět doma.

Moderní běh – Kdy si dát pozor?

Nazout tenisky, vyběhnout a vyčistit si hlavu. Pravidelný jogging je stále populárnější. Pokud se chcete do běhání také pustit, je třeba zvážit některé faktory. Dnes se lidé chlubí, že uběhnou za den v průměru 8 kilometrů. Efektivní běh ale neznamená trumfnout toho druhého. Například při nadváze dochází k přetížení nosných kloubů, také ve věku kolem 50 let se regenerační schopnost kloubu postupně snižuje. Pro kondičku vám mohou stačit 2 kilometry, a to navíc na měkkém terénu. Někdy je i lepší spíš zvolit rychlou chůzi nebo i jízdu na kole. Dbejte na správnou techniku, myslete na protažení před a po sportování a nešetřete na dobrých botách. „Stran obuvi velmi doporučuji volit správně a ideálně si i nechat poradit. Existují prodejny specializované na prodej běžecké obuvi i s kombinací vyšetření stylu chůze a běhu a doporučení konkrétní boty, eventuálně i s individuální vložkou,“ radí MUDr. Pituch. A nezapomeňte i na výživu kloubů. „Jednou z cest, jak minimalizovat potíže s klouby, jsou také vhodné doplňky stravy obsahující kolagen v přirozené podobě (například Cemio Kamzík). Díky kolagenu v přirozené podobě se imunitní systém učí rozpoznávat vlastní kolagen a nebude jej odbourávat při zánětech v poškozených kloubech, což pomáhá předejít rychlému opotřebení kloubů,“ dodává ortoped.

Nordic walking: Hole odlehčují zatížení kloubů

Další moderní způsob pohybu, severská chůze se speciálními holemi. Tyto pomůcky totiž pomáhají se správným držením těla, korigují rytmus kroků a odlehčují zatížení kloubů. Stejně tak i zde platí, že byste si měli pořídit kvalitní ortopedickou obuv, ideálně ve zdravotnických potřebách, anebo si kupte kvalitní ortopedické vložky.

Jízda na kole procvičí nohy

Při vyšší tělesné váze je cyklistika vhodnější než běh. „Obecně je jízda na kole při správném nastavení pozice jezdce a při správném rozsahu jízdy vhodná. Pomáhá procvičovat nejenom svalstvo dolních končetin a trupu, ale je prospěšná i jako cvičení, které podporuje vitalitu kardiovaskulárního systému. Při správné jízdě na kole se procvičují svaly kolem kloubů dolních končetin, dochází k jejich posilování a zpevňování,“ uvádí MUDr. Pituch. Jízda na kole je ostatně i jednou z doporučovaných rehabilitací po úrazech a operacích kloubů. „Často po úrazech a operacích v oblasti kolen dojde k atrofii svalstva a omezení pohybu. Správná a dobře dávkovaná jízda na kole pomáhá upravit tonus svalstva, zvětšit rozsah pohybu a obnovit metabolismus kloubu. Načasování je spíše individuální a je vhodné to probrat s lékařem, zvlášť po operacích, protože každý výkon i pacient jsou specifičtí. Nelze to obecně určit,“ dodává ortoped. Jestli se obáváte, že jízdu na kole nezvládnete, pořiďte si dnes oblíbené elektrokolo. Když budete navíc cítit přetížení kloubu, můžete spustit pojezd na elektropohon.

Plavání – voda nadlehčuje klouby

A nesmíme zapomenout na pohyb ve vodě. Ideální pro lidi s nadváhou, protože právě voda nadlehčuje, což svědčí i kloubům. Znáte aqua aerobic? Oproti klasickému aerobiku při něm nedochází k otřesům a nárazům, klouby tedy nejsou tolik zatěžovány. Sportu se nemusíte vzdát, jen je třeba volit takový, který vám skutečně prospěje a neuškodí.

Autor: Aneta Šimonková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.