Chcete zhubnout a nemlsat? Zůstaňte déle v posteli a vypněte si mobil

Chcete zhubnout a nemlsat? Zůstaňte déle v posteli a vypněte si mobil
Delší spánek automaticky neznamená kvalitnější • Autor: iStock.com
25. ledna 2018 • 09:57

Máte neustálou chuť na sladké a nedaří se vám zhubnout? Tak na to jděte jako vědci z londýnské King's College. Ti totiž zjistili, že pokud budete pravidelně spát alespoň 7 hodin denně, nebude vaše tělo potřebovat tolik cukru a postupně se své závislosti na sladkém zbavíte. Jak toho ale dosáhnout?

Rozhodně je samozřejmě potřeba se po večerech nepřecpávat. Dále byste večer neměli pít slazené limonády a kávu. A jak experiment probíhal? Vědci vybrali 42 zdravých dospělých lidí, kterým dali takzvané spánkové sledovače a po dobu jednoho týdne zkoumali jejich návyky.

Polovina dobrovolníků se následně zúčastnila pětačtyřicetiminutové konzultace s psychologem, který figurantům s horšími výsledky poradil, aby zůstali v posteli o hodinu a půl déle. Každý z nich obdržel důležité rady, které byly sestaveny individuálně podle životního stylu jednotlivého člověka. V radách nechybělo například vyloučení kofeinu. Dále jim bylo také doporučeno, aby už hodinu před spánkem odložili počítače, tablety a telefony.

Náš mozek je totiž nastaven na určité fáze a pokud se přílišně budeme věnovat například internetu v mobilu, usnutí nám bude dělat velké problémy. Do postele také nesmíte jít hladoví, samozřejmě tím nemyslíme, abyste se začali večer přejídat. Nejlepší by bylo si dát večeři kolem šesté hodiny večerní.



Druhá polovina dobrovolníků žádné rady nedostala a chování obou skupin pak bylo dále sledováno po dobu čtyř týdnů. Během posledního týdnu dobrovolníci znovu nosili do postele sledovače spánku a dělali si i záznamy o své večerní stravě. Z výsledků vyšlo najevo, že 86 procent lidí, kteří dostali odborné poradenství, si skutečně průměrný čas v posteli zvýšilo zhruba o 50 až 88 minut. U lidí, kteří naopak konzultaci nedostali, k výrazným změnám nedošlo.

Spánek pomáhá na hubnutí

Vědci také analyzovali jejich „stravovací deníky“, díky kterým chtěli zjistit, zda může kvalitní spánek ovlivnit příjem stravy a živin. Přišli na to, že lidé, kteří začali svůj čas spánku prodlužovat, konzumovali denně v průměru o 10 gramů cukru méně než na začátku jejich testování. K tomu také do těla dostávali i méně tuků a sacharidů, i když tyto výsledky nebyly tak jednoznačné jako u cukru.

Pokud jde o váhu, hladinu cholesterolu a glukózy v krvi, nedošlo u sledovaných jedinců k výrazným změnám. Vědci ale upozorňují, že to může být jen proto, že studie probíhala pouze čtyři týdny. Zkoumané období bylo poměrné krátké, takže další krok spočívá v tom ověřit, zda se při delším experimentu skutečně může snížit tělesná hmotnost a procento tělesného tuku. O snížení příjmu cukru ale není podle odborníků pochyb. Spánek je samozřejmě prospěšný pro všechny, pomáhá ale i pacientům trpícím srdečními onemocněními či cukrovkou. Naopak nedostatek spánku je pro tyto skupiny lidí velmi rizikový.

Zdaleka to ale není první studie, která naznačuje, že více času v posteli může být cesta k zdravějšímu stravování. I tak má ale nejnovější výzkum podle odborníků své opodstatnění. Pacienta totiž kromě trochy úsilí nestojí vůbec nic. Znovu si tedy zopakujme, že stačí nekoukat před spánkem do mobilu, nepít večer kafe a rozhodně v ložnici nepracovat.

Studie ale také naznačuje, že delší spánek nemusí být automaticky kvalitnější. I když byl u jedné skupiny spánek skutečně delší, jeho kvalita se totiž snížila. Podle odborníků je to ale jen tím, že se dobrovolníci potřebovali přizpůsobit změnám, takže při delším sledování by se kvalita jejich spánku znovu zlepšila.

Faktem tedy je, že k jednoznačným výsledkům jsou ještě zapotřebí lepší a delší studie. Zjištění tohoto týmu je ale optimistické. Tak co, jdete do toho? I když třeba nepotřebujete zhubnout, zkuste to taky. Budete se totiž doma i v práci cítit mnohem a lépe a budete mít více energie, to vám garantujeme.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.