Slabozraké děti: Jak je podporovat ve využívání zraku
- Dítě by mělo své oči trénovat již od útlého věku
Při postižení zraku se vývoj pravděpodobně v určité fázi zastaví, popřípadě bude postupovat pomaleji. Platí, že čím dříve se začne s podporou zbylých zrakových funkcí, tím lepší budou výsledky.
Cílem zrakové stimulace a tréninku je pomoci dítěti co nejvíce využívat zachovaný zbytek zraku. Zrakovou stimulaci vykonávají poradci rané péče, kteří jejímu správnému provádění učí i rodiče. Dále rodičům navrhnou, jak upravit domácí prostředí, aby jím bylo dítě co nejlépe stimulováno. Následující tipy a doporučení jsou pouze orientační, každé dítě potřebuje individuální péči podle typu zrakové vady.
1.–3. měsíc
- Často měňte polohu dítěte v místnosti, aby mohlo z různých úhlů pozorovat „zajímavé“ plochy – okna, bílé stěny, lesklé povrchy odrážející světlo.
- Závěsné hračky (mobily) nad postýlkou jsou důležité, jinak dítě kouká na fádní strop. Obalte je alobalem, zavěste i klíče nebo kovové lžíce (vzdálenost od hlavičky dítěte 20–30 cm). Postýlku omotejte lesklou vánoční girlandou, termoizolační záchranářskou fólií (má jednu stranu zlatou a druhou stříbrnou a levně ji koupíte v lékárnách) nebo světelným řetězem na vánoční stromek, který občas rozsviťte.
- Bodové světlo namiřte na lesklé předměty tak, aby se odráželo (ne dítěti do očí!).
- Využijte kontrast bílé a černé barvy, Silným fixem nakreslete pruhy široké 1–2 cm na bílé tácky a zavěste je nad postýlku. Do bílé krabičky s černými pruhy nebo „šachovnicí“ umístěte rolničku či nasypte fazole, neboť ozvučená hračka spíše upoutá pozornost.
- Podložku (deku) pod dítě vybírejte podle vzoru a barev – čím pestřejší, tím lepší.
- Od druhého měsíce dítě zajímají obličeje dospělých a na nich výrazné, lesklé brýle či šperky. Nápadné líčení dítěti usnadní vnímání výrazu, rozpoznat oči, ústa a pohyb rtů. Hovořte na něj ze vzdálenosti 20 cm. Pomalu pohybujte obličejem ze strany na stranu, nahoru i dolů a stále na dítě mluvte. Zajímavá pro dítě je i pohybující se ruka.
- Ve 2–3 měsících dává dítě přednost červené a bílé barvě a ze vzorů soustředným kružnicím a spirálám. Obklopte ho takto pomalovanými předměty a hračkami.
3.–6. měsíc
- Obklopte dítě hračkami s pestrobarevnými vzory – nejlépe červenými nebo oranžovými.
- Na obě strany papírových tácků nakreslete různé „smajlíky“ a při hře je otáčejte, na jednoduchých obrázcích ukazujte dítěti obličeje. „Půjčte“ dítěti ke hře vlastní obličej, aby se ho mohlo zkoumavě dotýkat. Povzbuďte ho k tomu nošením výrazných korálů, náušnic nebo barevné šály či šátku a pochvalou za každou aktivitu – pohlaďte mu ručky, foukněte na ně nebo dejte pusinku, i když vás třeba tahá za vlasy.
- Nad postýlku přidejte předměty, které se dobře uchopují.
- V náruči nebo sedačce posazujte dítě do vzpřímené polohy, ať má lepší rozhled; bude pak aktivněji využívat zrak. Kutálejte směrem od něj barevný plastový míč nebo láhev.
- Plastovou láhev naplňte z poloviny vodou a vhoďte do ní pestré předměty: korále, kamínky, mince, barevné pěnové kuličky… Při pohybu dochází k zajímavým efektům.
- Vyrobte dítěti jednoduchou textilní hračku se spoustou barevných mašlí, za které může tahat. Z nabídky v obchodech preferujte hračky svítící nebo blikající.
- Od pátého měsíce přijdou ke slovu bublifuk (foukejte bubliny a nasvěcujte je baterkou), chrastítka s držadlem a kostky přiměřené velikosti, které dítě dokáže dobře uchopit a bouchat s nimi.
6.–9. měsíc
- Klíčový je kontakt s dítětem. Všichni členové rodiny by si s ním měli co nejvíce povídat, smát se na něj, zpívat mu, dělat na něj různé grimasy a posunky, foukat mu na tvářičky, pusinkovat jej… Oceňte každou snahu dítěte opakovat výraz, zvuk i melodii hlasu.
- Ke hře volte dobře osvětlené místo, ale pozor na oslnění dítěte. Patrně bude mít úspěch stínové divadlo z vlastních rukou nebo papírových figurek.
- Hrajte si s dítětem „na schovávanou“ („Kde je táta?“, „Kde je máma?“), kolem 8. měsíce nechávejte částečně či dočasně „zmizet“ předměty (tím, že je zčásti nebo zcela zakryjete a pak zase odkryjete).
- Stále oblíbené jsou hry s věcmi, které se kutálejí. Těsně mimo dosah dítěte umisťujte pro něj atraktivní předměty, aby ho lákaly k pohybu (lezení).
9.–12. měsíc
- K dosavadním hrám přidejte "vyhazovanou". Vyhazujte cokoli odkudkoli: plyšáky z koše, míčky z krabice, těstoviny z dózy, ořechy z mísy, ponožky ze šuplíků.
- Měkké hračky na gumičce přivažte ke stolu, stoličce či kočárku; vrátí se k dítěti samy.
- Slevte z požadavků na pořádek a nechte dítě drobit světlé pečivo na tmavé prostírání a sbírat drobečky - bude zároveň trénovat zrak i jemnou motoriku.
- Využijte papírové ruličky - dají se kutálet, použít jako kukátko nebo jimi dítě může bouchat do okolních předmětů.
- Jedenáctiměsíční dítě již budou zajímat leporela i dostatečně velké fotografie členů rodiny. Čím větší a kontrastnější, tím lepší.
Děti od jednoho roku
Poskytujte dítěti co nejvíce příležitostí pozorovat lidi a předměty, statické i pohybující se různými směry a rychlostmi. Umožněte mu, aby samo uvádělo předměty do pohybu, vybíralo si mezi nimi, manipulovalo s nimi a zkoumalo je. Dělejte to společně s ním a vše navíc slovně komentujte. Nabízejte dítěti co nejvíce podnětů, k čemuž je nejspolehlivější cestou bohatý rodinný život se spoustou aktivit.
S využitím knihy Dítě s postižením zraku (Portál, 2015)