Slabozraké děti: Jak je podporovat ve využívání zraku

Slabozraké děti: Jak je podporovat ve využívání zraku
Dítě by mělo své oči trénovat již od útlého věku. • Autor: istockphoto.com
29. července 2016 • 12:07

Při postižení zraku se vývoj pravděpodobně v určité fázi zastaví, popřípadě bude postupovat pomaleji. Platí, že čím dříve se začne s podporou zbylých zrakových funkcí, tím lepší budou výsledky. 

Cílem zrakové stimulace a tréninku je pomoci dítěti co nejvíce využívat zachovaný zbytek zraku. Zrakovou stimulaci vykonávají poradci rané péče, kteří jejímu správnému provádění učí i rodiče. Dále rodičům navrhnou, jak upravit domácí prostředí, aby jím bylo dítě co nejlépe stimulováno. Následující tipy a doporučení jsou pouze orientační, každé dítě potřebuje individuální péči podle typu zrakové vady.

1.- 3. měsíc 

*Často měňte polohu dítěte v místnosti, aby mohlo z různých úhlů pozorovat „zajímavé“ plochy – okna, bílé stěny, lesklé povrchy odrážející světlo.

*Závěsné hračky (mobily) nad postýlkou jsou důležité, jinak dítě kouká na fádní strop. Obalte je alobalem, zavěste i klíče nebo kovové lžíce (vzdálenost od hlavičky dítěte 20 – 30 cm). Postýlku omotejte lesklou vánoční girlandou, termoizolační záchranářskou fólií (má jednu stranu zlatou a druhou stříbrnou a levně ji koupíte v lékárnách) nebo světelným řetězem na vánoční stromek, který občas rozsviťte.

*Bodové světlo namiřte na lesklé předměty tak, aby se odráželo (ne dítěti do očí!).

*Využijte kontrast bílé a černé barvy, Silným fixem nakreslete pruhy široké 1 – 2 cm na bílé tácky a zavěste je nad postýlku. Do bílé krabičky s černými pruhy nebo „šachovnicí“ umístěte rolničku či nasypte fazole, neboť ozvučená hračka spíše upoutá pozornost.

*Podložku (deku) pod dítě vybírejte podle vzoru a barev – čím pestřejší, tím lepší.

*Od druhého měsíce dítě zajímají obličeje dospělých a na nich výrazné, lesklé brýle či šperky. Nápadné líčení dítěti usnadní vnímání výrazu, rozpoznat oči, ústa a pohyb rtů. Hovořte na něj ze vzdálenosti 20 cm. Pomalu pohybujte obličejem ze strany na stranu, nahoru i dolů a stále na dítě mluvte. Zajímavá pro dítě je i pohybující se ruka.

*Ve 2 – 3 měsících dává dítě přednost červené a bílé barvě a ze vzorů soustředným kružnicím a spirálám. Obklopte ho takto pomalovanými předměty a hračkami.

3. - 6. měsíc

* Obklopte dítě hračkami s pestrobarevnými vzory - nejlépe červenými nebo oranžovými.

* Na obě strany papírových tácků nakreslete různé „smajlíky“ a při hře je otáčejte, na jednoduchých obrázcích ukazujte dítěti obličeje. „Půjčte“ dítěti ke hře vlastní obličej, aby se ho mohlo zkoumavě dotýkat. Povzbuďte ho k tomu nošením výrazných korálů, náušnic nebo barevné šály či šátku a pochvalou za každou aktivitu - pohlaďte mu ručky, foukněte na ně nebo dejte pusinku, i když vás třeba tahá za vlasy.

* Nad postýlku přidejte předměty, které se dobře uchopují.

* V náruči nebo sedačce posazujte dítě do vzpřímené polohy, ať má lepší rozhled; bude pak aktivněji využívat zrak. Kutálejte směrem od něj barevný plastový míč nebo láhev.

* Plastovou láhev naplňte z poloviny vodou a vhoďte do ní pestré předměty: korále, kamínky, mince, barevné pěnové kuličky… Při pohybu dochází k zajímavým efektům.

* Vyrobte dítěti jednoduchou textilní hračku se spoustou barevných mašlí, za které může tahat. Z nabídky v obchodech preferujte hračky svítící nebo blikající.

* Od pátého měsíce přijdou ke slovu bublifuk (foukejte bubliny a nasvěcujte je baterkou), chrastítka s držadlem a kostky přiměřené velikosti, které dítě dokáže dobře uchopit a bouchat s nimi.

 6. - 9. měsíc

* Klíčový je kontakt s dítětem. Všichni členové rodiny by si s ním měli co nejvíce povídat, smát se na něj, zpívat mu, dělat na něj různé grimasy a posunky, foukat mu na tvářičky, pusinkovat jej… Oceňte každou snahu dítěte opakovat výraz, zvuk i melodii hlasu.

* Ke hře volte dobře osvětlené místo, ale pozor na oslnění dítěte. Patrně bude mít úspěch stínové divadlo z vlastních rukou nebo papírových figurek.

* Hrajte si s dítětem „na schovávanou“ („Kde je táta?“, „Kde je máma?“), kolem 8. měsíce nechávejte částečně či dočasně „zmizet“ předměty (tím, že je zčásti nebo zcela zakryjete a pak zase odkryjete).

* Stále oblíbené jsou hry s věcmi, které se kutálejí. Těsně mimo dosah dítěte umisťujte pro něj atraktivní předměty, aby ho lákaly k pohybu (lezení).

9. - 12. měsíc

 * K dosavadním hrám přidejte "vyhazovanou". Vyhazujte cokoli odkudkoli: plyšáky z koše, míčky z krabice, těstoviny z dózy, ořechy z mísy, ponožky ze šuplíků.

* Měkké hračky na gumičce přivažte ke stolu, stoličce či kočárku; vrátí se k dítěti samy.

* Slevte z požadavků na pořádek a nechte dítě drobit světlé pečivo na tmavé prostírání a sbírat drobečky - bude zároveň trénovat zrak i jemnou motoriku.

* Využijte papírové ruličky - dají se kutálet, použít jako kukátko nebo jimi dítě může bouchat do okolních předmětů.

* Jedenáctiměsíční dítě již budou zajímat leporela i dostatečně velké fotografie členů rodiny. Čím větší a kontrastnější, tím lepší. 

Starší dítě 

Poskytujte dítěti co nejvíce příležitostí pozorovat lidi a předměty, statické i pohybující se různými směry a rychlostmi. Umožněte mu, aby samo uvádělo předměty do pohybu, vybíralo si mezi nimi, manipulovalo s nimi a zkoumalo je. Dělejte to společně s ním a vše navíc slovně komentujte. Nabízejte dítěti co nejvíce podnětů, k čemuž je nejspolehlivější cestou bohatý rodinný život se spoustou aktivit. 

S využitím knihy Dítě s postižením zraku (Portál, 2015)

Autor: Dita Váchová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.