Jak zařídit pokoj pro prvňáka, aby si nezničil záda? Stůl není to nejdůležitější! | Moje zdraví

Jak zařídit pokoj pro prvňáka, aby si nezničil záda? Stůl není to nejdůležitější!

Jak zařídit pokoj pro prvňáka, aby si nezničil záda? Stůl není to nejdůležitější!
Autor: istock
27. srpna 2019 • 06:00

Chystá se váš potomek do první třídy? Pak určitě přemýšlíte, jak mu zařídit pokoj, aby se tam mohl v klidu učit. Nezapomeňte hlavně na to, aby zařízení vyhovovalo jako pohybovému aparátu.

I když si budete myslet, že to nejdůležitější, co nový školák potřebuje, je stůl, není to tak úplně pravda. Ano, měl by ho mít, ale přece jen: V první třídě úkoly netrvají obvykle déle než půl hodiny, takže počítejte s tím, že ještě stále budete potřebovat mnoho prostoru pro hraní.

Pracovní deska stolu by měla být ve výšce 70 až 75 centimetrů, dostatečně prostorná, aby v budoucnu pojala pracovní plochu i místo pro počítač. Pokud je dítě menší, je dobré mít stůl s možností korekce výšky nohou, tak aby deska „rostla“ spolu s dítětem. Stůl může být i rohový, ovšem monitor a klávesnice počítače musí být vždy v jedné ose, aby se dítě netočilo k jedné straně a nezatěžovalo krční páteř.

Místo kolečkové židle je pro malé děti vhodná takzvané rostoucí židle s přesně nastavenou opěrkou na nohy, pro všechny pak gymnastický míč. „I ten může růst s dítětem. Navíc bude podporovat aktivitu zádových svalů a svalů v pánvi. Dítě se tak lépe koncentruje, jelikož jej neunavuje statické sezení, a zároveň procvičuje stabilizační systém. Klasické židle nejsou vhodné. I kdyby dítě sedělo na židli napřímeně, statické sezení svaly kolem páteře po čase unavuje a dítě se hrbí a bortí. Proto alespoň pro domácí přípravu doporučuji dětem pořídit gymnastický míč nebo židli s labilním sedákem. Páteř a svaly zatěžují dynamicky, takže i sed je malým cvičením,“ radí Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Odbornice přitom doporučuje rodičům, aby dítě v žádném případě nenutili učit se jen za stolem. „Mnoha dětem například vyhovuje ležet na břiše na koberci. Zvládá-li v této pozici i pěkně psát, nebránila bych mu, alespoň si protáhne bederní a hrudní páteř, kterou u stolu hrbí na opačnou stranu,“ říká. Děti by měly mít i dostatečný prostor na chození v pokojíčku, tak aby si mohly ‚memorovat‘ probranou látku. Je dokázáno, že si mozek při opakujícím se rytmickém pohybu snáze zapamatuje, co je potřeba se naučit nazpaměť.

Jen je nechte, ať si hrají

Děti by rozhodně ale neměly žít jenom školou. K dennímu řádění a na protažení je pak ideální vybavit dětský pokoj žebřinami a jednoduše skladnou žíněnkou, karimatkou nebo do pokojíčku položit měkký koberec. „Rodičům vždy říkám, že nezáleží na tom, jak se dítě ‚hýbe‘, ale hlavně že se ‚hýbe‘. Nedostatek pohybové aktivity má totiž horší následky než nevhodné typy sportů,“ říká fyzioterapeutka.

Nejlepší jsou podle ní sportovní kroužky, které napomáhají správnému držení těla, jako jsou tanec, balet, gymnastika, nebo podporují pohybovou všestrannost a dobrou koordinaci jako například atletika. „Aktivity, jako jsou třeba judo, hokej, tenis, které naopak posilují sevřené, shrbené držení těla, podobné tomu, jaké dítě zaujímá celý den ve škole nebo za psacím stolem, profesně doporučit nemohu nebo pouze v kombinaci s vyváženějšími sporty. Na druhou stranu je pro pohybový vývoj dítěte mnohonásobně lepší hokej než sed u notebooku,“ doplňuje Bílková.

Vyžeňte je ven

Kromě organizovaného pohybu by děti měly mít prostor i pro další aktivity. „Ať již je to hraní na hřišti, jízda na kole, zábavné procházky nebo třeba skákání na trampolíně. To je podle odborníků pro děti do sedmi let ideální kombinace, aby se dostatečně hýbaly a přitom nebyly jednostranně nebo nadměrně přetížené,“ doporučuje Kristýna Přibylová z dětských profesionálních tělocvičen Monkey´s Gym.

Pro zdravý vývoj pohybového ústrojí je podstatná samozřejmě i postel, dospělí v ní stráví třetinu dne, děti ještě déle. „Pokud se dítě nezalekne většího prostoru, je možné přejít z dětské postýlky rovnou na klasický rozměr postele 90 x 200 centimetrů. Matrace pro zdravý spánek by měla být co nejtvrdší, aby mělo tělo správnou podporu a páteř ležela v rovině. Na příliš měkké matraci hrozí propadnutí těžších částí těla, jako jsou pánev, oblast břicha nebo hrudníku, a tím nesprávné zakřivení páteře,“ popisuje odbornice.

Chybou je podle ní vysoký polštář, který předsunuje hlavu a příliš ohýbá krční páteř do předklonu. Hrudní páteři nejvíc prospívá spánek s velmi nízkým polštářem nebo bez něj. Takto otevřená pozice usnadňuje dýchání a odpočinek je kvalitnější.

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.