Nejlepší čaje na spaní: Které si dejte před usnutím, abyste se probudili odpočatí? | Moje zdraví

Nejlepší čaje na spaní: Které si dejte před usnutím, abyste se probudili odpočatí?

Nejlepší čaje na spaní: Které si dejte před usnutím, abyste se probudili odpočatí?
Autor: istock.com
3. března 2020 • 06:00

Problémy s usínáním nebo nespavostí občas v životě zažije většina lidí. Přitom kvalitní spánek je pro zdraví člověka nezbytný. Aby člověk lépe spal a usínal, je důležité dodržovat základní pravidla takzvané spánkové hygieny. K nim patří například nepít večer kofeinové nápoje ani alkohol, pravidelná doba usínání a vstávání a také pokud možno nespat během dne. Před spáním by se měl člověk věnovat spíše klidnějším činnostem a vyhnout se pokud možno stresu. A právě proti stresu a s uklidněním mohou člověku pomoci bylinkové čaje. Které hlavně?

Na začátek jednu poznámku - bylinky mohou na každého působit rozdílně. Záleží také na osobních preferencích. "Obecně se dá říci, že bylinkové čaje bez kofeinu lze pít pravidelně před spaním. Určitě ale pozorujte, jak se cítíte, než usnete a po pak i probuzení," radí Victoria Sharma lékařka pro spánkovou medicínu a neurologii na Sharp Grossmont Hospital. "Pokud se po probuzení cítíte malátní nebo ospalí, pak vyzkoušejte jiné bylinky. Pokud máte pocit, že vám naopak pomáhly spát a dobře se vám vstává, pak je vámi zvolený čaj v pořádku," říká Dr. Sharma. Z jakých bylinek můžete tedy vybírat?

Valeriánský kořen

Valeriánský čaj nebo také čaj z kozlíku lékařského je známý svým uklidňujícím účinkem. 

Z byliny se používá kořen, který se suší nebo nakládá do destilátu a používá jako tinktura. Účinný je jak na úzkost, tak na celkové zklidnění, čímž je oblíbený právě při nespavosti. Pomáhá také proti křečím, je účinný na menstruační potíže a také v klimakteriu.

Kořen si můžete nasušit sami (v tom případě se vykopává z dvouletých rostlin, sbírejte na jaře, před tím, než rostlina rozkvete), můžete ho koupit v lékárně již nasušený jako čaj nebo ve formě tinktury. Kozlík byste měli užívat nejdéle měsíc, pak je dobré ho na chvíli vysadit.

Jak uvařit čaj: Na jeden šálek použijte asi jednu čajovou lžičku (2 – 3 gramy) sušeného kořene. Přelijte vroucí vodou, louhujte 5 – 10 minut, poté sceďte a popíjejte.

Čajová směs pro sladký spánek z máty a heřmánku

Připravte si směs mátových listů a heřmánku v poměru jedna ku jedné a přidejte čaj rooibos – třeba sáček, až budete bylinky zalévat vroucí vodou. Získáte tak nápoj, který dokáže mírnit úzkost a stres, pomůže s relaxací mysli i těla a tím zlepší usínání i spánek. Tento čaj můžete osladit medem a pak už si dopřávejte jen sladké sny.

Meduňka – královna při nespavosti

Meduňkový čaj slazený medem je asi nejznámější a také nejdoporučovanější přírodní lék na nespavost. A je jasné proč, meduňka zklidňuje nervovou soustavu, uvolňuje napětí, zároveň působí i proti virům. Pěstovat si ji můžete doma v květináči po celý rok a čaj si vyrábět z čerstvých i ze sušených listů. Do šálku se dává 1 až 2 lžičky bylinky, kterou zalijeme horkou vodou a pod pokličkou 15 minut louhujeme. Meduňkový čaj můžete pít klidně celý den, nejvýše ale 3 šálky. 

Meduňku využijete i v kuchyni při vaření, z čerstvých listů a z citronové šťávy smíchané s vodou si můžete připravit osvěžující nápoj. 

Mučenka

Také mučenka je v tradiční medicíně dlouho používána jako bylinka na uklidnění a pro lepší usínání i spánek. Mučenka je velmi často obsažena v čajových směsích pro dobrý spánek, dá se pít i samotná. Jednu lžíci této sušené bylinky zalijte horkou vodou a nechte louhovat 5 až 10 minut.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.