E-neschopenky přehledně: Vše, co o nich potřebujete vědět
Od nového roku 2020 odstartovala Česká správa sociálního zabezpečení systém elektronických neschopenek, který nahradil dosavadní zastaralý způsob jejich vydávání. Vše o tom, jak e-neschopenky fungují, se dočtete v následujících řádcích.
„E-neschopenka funguje, už evidujeme více než tři tisíce e-neschopenek, nabíhá to poměrně rychle a bude se to každou hodinou měnit,“ oznámila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová na tiskové konferenci, která proběhla 2. ledna.
Další články k tématu najdete ZDE.
Zavádění e-neschopenek se ale neobešlo bez problémů. Zaměstnavatelé si například stěžovali na to, že před uvedením do ostrého provozu nedostali systém k otestování, lékaři protestovali proti tomu, že jim nový systém nepřinese úlevu od zbytečné administrativy.
Velkou výhodou pro pacienty je nicméně to, že pro neschopenku už nemusí chodit ke svému praktickému lékaři, ale může ji vystavit i specialista. Za minulý rok vystavili praktici přibližně 1 800 000 neschopenek. Běžně tak suplovali práci zubních lékařů, ortopedů, chirurgů, onkologů a dalších odborníků. Vypisováním dokladů tak strávili až 90 000 hodin, což se od nového roku změnilo. Pacienti se zlomenou nohou nebo jinými vážnými zdravotními problémy se tak už nebudou muset složitě vracet od specialisty k praktikovi jen proto, aby si nechali potvrdit pracovní neschopnost, a zamíří rovnou domů do postele.
Jak systém funguje
Pro novou neschopenku bude lékař od 1. 1. 2020 vystavovat tyto formuláře:
1. díl neschopenky – hlášení o vzniku dočasné pracovní neschopnosti (elektronicky)
2. díl neschopenky – průkaz práce neschopného pojištěnce (pouze tištěný), obdrží pacient, kterému nadále zůstává povinnost neprodleně informovat o nemoci svého zaměstnavatele
3. díl neschopenky – hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti (elektronicky)
Lékař vyplní elektronickou neschopenku tak, že se přihlásí do aplikace České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) s pomocí elektronického certifikátu. Po vyplnění informací o stavu pacienta odešle neschopenku na „sociálku“. Tím ale administrativa nekončí. Lékař musí vytisknout poslední stranu neschopenky a ručně do ní vypisuje údaje o příští kontrole či změně vycházek, stejné údaje ale musí odesílat také elektronicky. Neschopenku lékař vyplní jak elektronicky, tak ručně. Po skončení neschopenky má tiskopis zůstat založený v kartě pacienta. „V době, kdy řada lékařů vede plně elektronickou dokumentaci, je to úsměvné,“ kritizuje systém předseda Sdružení praktických lékařů MUDr. Petr Šonka.
Jedno „lejstro“ pacientovi stejně zůstane
Formulář by měl podle zástupců ČSSZ sloužit pacientovi například při prokázání se případným kontrolám. Proti tomu se ale také staví někteří lékaři. „Kontrola, která navštíví nemocného, přece ví, že je v pracovní neschopnosti – jinak by za ním nešla – tak k čemu by měla chtít vidět ještě papírový doklad?“ ptá se doc. MUDr. Svatopluk Býma, CSc., předseda Společnosti všeobecného lékařství.
Více čtěte ZDE.
Jak je to s výplatou?
Od 1. 1. 2020 už pacienti (včetně OSVČ) nemusí podávat samostatnou žádost o výplatu nemocenského. Žádostí o nemocenské je I. díl e-neschopenky, pokud pracovní neschopnost bude trvat déle než 14 kalendářních dnů. Do 14. dne trvání pracovní neschopnosti vyplácí nemocenskou zaměstnanci zaměstnavatel, od 15. dne příslušná ČSSZ. Nemocenské je pacientovi vypláceno stejným způsobem, jakým mu zaměstnavatel posílá plat.