Podrážděný žaludek: Co jíst, aby se vám udělalo brzy dobře? | Moje zdraví

Zkažený žaludek: Co zabírá ihned a co jíst v dalších hodinách

Zkažený žaludek: Co zabírá ihned a co jíst v dalších hodinách
Autor: istock.com
15. října 2019 • 06:00

Podrážděný žaludek dokáže člověka hodně potrápit. Gastritida, jak se zánět žaludku odborně nazývá, bývá způsobena buď dietní chybou, nebo nákazou – například bakteriemi nebo viry. Většinou sama odezní po pár dnech, výrazně tomu ale můžete pomoci správnou stravou. Která jídla jíst na zkažený žaludek?

Zkažený žaludek poznala na vlastní kůži většina z nás. Projevuje se bolestí břicha, křečemi, nechutenstvím nebo zvracením. Podrážděný žaludek bývá způsoben nejčastěji dietní chybou, nákazou nebo se může objevit jako vedlejší účinek některých léků, například těch, které berete na bolest (s obsahem kyseliny acetylsalicylové nebo ibuprofenu).

„Když máte podrážděný žaludek, chcete udělat vše pro jeho zlepšení. Důležité je hodně pít a začít jíst snadno stravitelné jídlo,“ říká dietoložka Valerie Goldberg. „Nejlepší je vyhnout se všemu, co má vysoký obsah vlákniny nebo tuku, a držet se jednoduchých uhlohydrátů a bílkovin například v podobě libového masa.“

Problémy se žaludkem nicméně mohou signalizovat i závažnější zdravotní problémy. Pokud potíže trvají déle než tři dny a nezlepšují se, navštivte lékaře, říká Goldberg. Do té doby zůstaňte v klidu a jezte následující potraviny. Ty vám pomohou zmírnit vaši nevolnost a dostat žaludek zase do správné kondice.

Na zklidnění

Pokud máte v důsledku zvracení žaludek hodně rozbouřený, první pomocí může být vychlazená Coca Cola. Zkuste ji po lžičkách, studenou a bez bublinek. Pokud v žaludku udržíte pár loků, můžete pomalu přejít na vlažný černý čaj. Na doplňování tekutin opravdu nezapomínejte, obzvláště, přidá-li se k vašemu onemocnění ještě i průjem. Zklidňující efekt na žaludek má i pár kapek zázvoru, které můžete nakapat na lžičku s černým čajem. Můžete pít i nesycené minerální vody bez příchuti.

Další hodiny a dny

Ani dospělí, ani děti by neměli držet půst příliš dlouho. Pomalu zkoušejte, která potravina bude vyhovovat konkrétně vám. Určitě vybírejte mezi těmito:

Banány a jablka

Banán obsahuje velké množství draslíku, který pomáhá odstraňovat z těla škodlivé látky. Jablko i banán raději naškrabejte lžičkou, budou se vám lépe trávit.

Mrkev

Vařená mrkev bývá jedním z prvních jídel, která se dávají kojencům jako příkrmy. Jezte ji vařenou nebo dušenou. Vhodný je také mírně osolený nemastný zeleninový vývar, do kterého můžete přidat mrkev nebo rýži.

Rýže

Rýže je také dobře snášena. Můžete začít rýžovým odvarem nebo mixovanou rýžovou kaší.

Bílé pečivo

Vhodné jsou dietní suchary nebo rohlík (ideálně z předešlého dne). Jezte ho ale raději po menších soustech a pořádně rozžvýkejte.

Brambory

Zkuste bramborovou kaši. Udělejte ji ale bez mléka, mírně osolenou.

Maso

Pokud váš žaludek zvládne rýži, můžete přidat vařené či dušené bílé libové maso.

Zakysané výrobky

Zakysané výrobky dodají vašim střevům bakterie potřebné pro správnou činnost střeva. Ne každý je ovšem dobře snáší, pro jistotou je vyzkoušejte po malých soustech.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.