Jak nejlépe přežít menstruaci? Zaručené tipy z přírody i z lékárny

Jak nejlépe přežít menstruaci? Zaručené tipy z přírody i z lékárny
Na bolesti v podbřišku pomáhá hořčík • Autor: iStock.com
24. září 2018 • 06:00

Křeče v podbřišku a bolest v kříži zrovna nejsou to, co byste během „vašich dnů“ chtěla zažívat. Pro mnoho žen jsou během menstruace problémem i jejich ňadra, která jsou neobvykle pevná a tvrdá a připadá jim, jako by místo nich měly dva balvany. Pokud zvýšenou citlivostí prsů trpíte, vězte, že se u vás projevila takzvaná cyklická mastalgie. Nemusíte se ale hroutit, jedná se totiž o zcela normální výsledek hormonálních změn ve vašem organismu.

Ke konci vašeho menstruačního cyklu se totiž mění poměr reprodukčních hormonů – estrogenu a progesteronu. Právě nízká úroveň estrogenu a naopak poměrně vysoká hladina progesteronu způsobuje v našem těle tekutinové posuny a nehybnost vašich ňader.

Estrogen totiž způsobuje zvětšení prsních kanálků, zatímco progesteron je zodpovědný za to, že se mléčné žlázy zvětšují – což vede k otokům nebo takzvaně „těžkým“ ňadrům. Tyto hormony také přispívají k zadržování vody, což může způsobit, že se vám najednou zdají být prsa větší – nafouknutá a nepříjemně vám vystupují z podprsenky. Výše uvedeného už se ale nemusíte bát, máme pro vás totiž návod, jak vaším prsům během menstruace účinně ulevit.

Berte správné vitamíny

Konzumace dávky 400 miligramů vitamínu E a stejného množství miligramů hořčíku denně může příznaky cyklické mastalgie snížit. Zmiňovaný vitamín E snižuje bolesti prsou a účinně pomáhá snížit riziko zánětu. Hořčík zase napomáhá k udržení zdravé hladiny hormonů, díky čemuž se snižuje citlivost ňader a hladina serotoninu, který stojí za naším vnímáním bolesti. Hořčík pak obecně pomáhá udržovat rovnováhu tekutin v normě.

Trápí vás premenstruační syndrom? Co na něj zabírá, čtěte ZDE.

Nezapomeňte na cvičení

Pravidelné cvičení skutečně pomáhá i při výše uvedených problémech. Naše tělesná aktivita totiž napomáhá k pevnějším svalům a také snižuje naše tukové buňky, které produkují záněty – ty jsou totiž většinou primární příčinou bolesti. Nemusíme samozřejmě déle rozebírat, že cvičení také napomáhá ke zvyšování hladiny endorfinů – chemikálií, které jsou nejúčinnějším přírodním lékem proti bolesti. Pohyb také zlepšuje okysličení a cirkulaci krve do tkání. Užitečný je tak moderní aerobik, ale i plavání, jogging či alespoň půlhodinová pěší chůze každý den.

Noste po celý den kvalitní sportovní podprsenky

Možná se vám do toho nechce, ale během vašich dnů byste měly raději nosit pevnou sportovní podprsenku. Při chůzi se pak vaše ňadra méně pohybují, což snižuje jejich nepříjemnou bolest.

Zapomeňte na větší množství soli a kofein

Pokud jste milovnice bramborových lupínků či voňavé kávy, měly byste si tyto pochutiny během vašich „dnů“ bohužel odpustit. Sůl totiž zadržuje v těle tekutiny a, jak už víme, „nafouknutých“ ňader se tak jen stěží zbavíte. Kofein zase zesiluje vedlejší účinky problémů během menstruace. Naopak byste měly konzumovat stravu s vysokým podílem bílkovin, vlákniny a minerálů, jako je například již uvedený hořčík.

Vyzkoušejte přírodní léčbu

Nesteroidní protizánětlivé léky, jako je například ibuprofen, sice bolesti prsou mohou skutečně snížit. Ne všichni jsou ale fanoušky polykání pilulek. Zkusit proto můžete například kořen pampelišky – jedná se o přírodní diuretikum, které obsahuje draslík, jenž pomáhá z těla odstraňovat přebytečnou tělesnou tekutinu.

Ze sušených pampelišek si můžete udělat například čaj. Na trhu jsou ale i různé už hotové bylinné přípravky – když se podíváte na internet, určitě něco najdete. Pozor – diuretika ale nesmíte v žádném případě nadužívat. Mohla byste se totiž nadměrně dehydratovat.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.