Masový návod: Jak jej uschovat a které maso zvolit při nejrůznějších onemocněních

Masový návod: Jak jej uschovat a které maso zvolit při nejrůznějších onemocněních
Délka úschovy záleží na druhu masa. • Autor: istockphoto.com
15. září 2016 • 09:35

Každé maso dodá našemu tělu jiné látky a můžeme si jej volit podle toho, zda li chceme zhubnout, nabrat svalovou hmotu, nebo minimalizovat problémy některé nemoci.

Drůbeží maso: Těší se velké oblibě. Obsahuje velmi málo tuku, a pokud zvolíte i vhodnou tepelnou úpravu (dušení, pečení bez kůže i bez tuku, grilování), je velmi dietní. Určitou nevýhodou je nižší obsah železa a poměrně vysoký obsah cholesterolu. 

Králičí maso a další zvěřina: Vyznačuje se nízkým obsahem tuku a vysokým obsahem vitaminu B (100 g králičího masa pokryje denní doporučenou dávku tohoto vitaminu). Není však chuťově příliš výrazné, proto při jeho tepelné úpravě použijte bylinky, koření, víno a zeleninu. 

Hovězí a vepřové maso: Oproti drůbežímu masu j sou bohaté na železo a vitamin B12. Hovězí či vepřové maso nevyřazujte z jídelníčku ani při hubnutí, jen se při výběru zaměřte na libové druhy. 

Telecí maso: V obchodech ho najdete vzácně, protože je drahé a je o něj malý zájem. To je ovšem velká škoda, protože obsahuje málo tuku. V porovnání s ostatními druhy mas je bohaté na zinek. 

Klokaní maso: Cení se zejména pro nízký obsah tuku a skvělou chuť. 

Obsah tělu prospěšných látek v mase:

Vitamin B12: Nejvíce jej má krůtí maso.

Vitaminy A, E: Drůbeží tuk včetně kuřecího.

Vitamin D: Kolísá v závislosti na době pobytu zvířat na slunci, hojný je v rybím tuku.

Zinek: Významným zdrojem je hovězí maso.

Jod: Významným zdrojem je maso mořských ryb.

Omega-3 mastné kyseliny: Bezkonkurenčně nejvíc jich je v mořských rybách, hojné množství je v libovém červeném a drůbežím mase. Maso volně se pasoucích zvířat obsahuje až 5x více omega-3 mastných kyselin než maso zvířat krmených zrním.

Čerstvé i mražené – jen správně uchované

* Maso patří mezi potraviny rychle podléhající zkáze. Jakmile jej donesete z obchodu domů, měli byste jej uložit v suchém a chladném prostředí s teplotou kolem 0–4 °C. Vhodné jsou zásuvky a fresh zóny, které se většinou nacházejí ve spodní části lednice. Pokud teplota v chladničce stoupne nad 5 °C, všechny procesy v mase probíhají rychleji a začne se dříve kazit. Také je důležité skladovat maso a uzeniny v čisté lednici a odděleně od ostatních potravin.

* V chladničce by maso nemělo být déle než 2–3 dny, vhodné je jeho zabalení do potravinářské fólie nebo uchování ve skleněných dózách s víkem.

* Maso můžete samozřejmě také zamrazovat. Podle druhu masa jej můžete uchovávat 3–12 měsíců. 
Maso před zamrazením opláchněte studenou vodou, osušte, a pokud jste jej zakoupili v obchodě, přebalte jej do nového obalu. Pro usnadněnou následnou manipulaci a úsporu místa v mrazáku maso vykostěte, popřípadě nakrájejte na plátky a jednotlivé plátky nebo obvykle používané porce zabalte do potravinářské fólie.

* Rozmrazování masa by mělo probíhat pomalu a při nízkých teplotách (0–5 °C). Při rozmrazování masa se přes veškerou snahu ztrácí část masové šťávy a povrch masa se stává náchylnější k pomnožení mikroorganismů. V průběhu rozmrazování také dochází k určitým hmotnostním ztrátám a ztrátám nutričně i senzoricky cenných látek. Jednou rozmražené maso již nezmrazujte!

Proč maso balené ve vakuu nemá červenou barvu? Maso ve vakuu nereaguje se vzduchem, a proto má šedohnědou barvu. Chvíli poté, co ho vybalíte z vakua, získá díky reakci železa se vzduchem obvyklou červenou barvu. Maso doporučujeme vybalit z vakua asi hodinu před zpracováním.

Jakému druhu masa mám dát přednost, když: 

Začínám s příkrmy miminka: Příkrmy obecně jsou podávány mezi ukončeným 4. a 6. měsícem věku dítěte. Vzhledem k vývoji imunity je toto období ideální pro „zvykání si" na nové potraviny. Po 3 týdnech zeleninovo-bramborových příkrmů se začíná podávat masovo-zeleninový příkrm. Používají se libové varianty masa hovězího, telecího, drůbežího, králičího, vepřového, rybího, v kombinaci s bramborem, rýží a později těstovinou - vše v rozmixované podobě.

Chci zhubnout: Střídat libové varianty masa, neopomíjet však i tučnější ryby kvůli obsahu omega-3 mastných kyselin.

Chci přibrat: Záleží na tom, zda chci přibrat hlavně na svalech, nebo také z různých důvodů zvýšit tukové zásoby. Pokud chci přibírat na svalech, volím opět libové varianty masa, jehož druhy střídám. Jinak zařazuji i tučnější masa.

Mám problém se žlučníkem: Žluč je zpracovatelem tuků – pokud mám problém se žlučníkem, volím výhradně libové maso upravené adekvátní kuchyňskou přípravou (dušení, vaření atd. s minimem přidaného tuku).

Mám problém se žaludkem: Záleží na charakteru problému a konkrétní diagnóze. Obecně však platí, že významnějším faktorem bývá konzistence stravy než její přesná skladba. Je vhodné se vyhýbat kořeněným a jinak dráždivým pokrmům – např. při chronické gastritidě, zánětu žaludeční sliznice. Dávat přednost úpravám masa vařením a dušením například před smažením, vyhýbat se konzumaci jídel příliš horkých nebo naopak mražených. Stěžejní je také pravidelnost v jídle a vyhýbání se jídlům, která způsobují individuální potíže.

Mám cukrovku: Rozhodně volit libové varianty masa, vyhýbat se tučným.

Mám dnu: Konzumaci masa je vhodné omezit, v akutním záchvatu z jídelníčku zcela vyloučit.

Mám slabé srdíčko: Pozor na nasycené mastné kyseliny (hlavně vepřové, hovězí maso) a trans-nenasycené mastné kyseliny – přepalování tuků a kuchyňská příprava masa při vysokých teplotách. Zařadit libové drůbeží maso, telecí, ryby, ale i libové varianty vepřového, hovězího.

Mám dlouhodobě omezené možnosti pohybu: Zachování svalové hmoty je velmi prospěšné, proto zdroje kvalitních bílkovin ve formě masa lze doporučit. Opět volit spíše libové varianty vzhledem k nízkému energetickému výdeji.

Jsem po těžkém úraze: Je třeba znovu vybudovat svalovou hmotu, jsou tedy zvýšené nároky na dodávku bílkovin. Dle aktuálního stavu zvýšit doporučený příjem bílkovin (pro zdravého člověka cca 1 g/kg tělesné hmotnosti). Maso je vzhledem k vysoké biologické využitelnosti spolu s vaječným bílkem ideální složkou stravy.

Chci mít pěkné svaly: Pokud buduji svaly, musím dodávat více bílkovin. Vhodnou kombinací rostlinných zdrojů lze zajistit stejný výsledek, ale musejí se umět kombinovat. 


Odborná spolupráce: Mgr. Tereza Hodycová, Pro Fit Institut prof. Ing. Jana Dostálová, CSc, Akademie zdravého životního stylu PhDr. Karolína Hlavatá, Ph. R, Akademie zdravého životního stylu

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.