Jedno vejce denně může snížit riziko infarktu a mrtvice

Jedno vejce denně může snížit riziko infarktu a mrtvice
Autor: iStock
3. srpna 2018 • 06:00

Ještě donedávna byla vejce na černé listině, co se zdravé stravy týče. Byla spojována s vyšším cholesterolem, a tím s vyšším rizikem onemocnění chorobami srdce a cév. Už dlouho se ale ukazuje, že strach z vajíček byl trochu přehnaný.

Časopis Heart přinesl nedávno studii čínských vědců, podle kterých by vejce mohla být prospěšná pro srdce a cévy. Lidé, kteří jedli přibližně jedno vejce denně, byli mnohem méně náchylnější k nemocem srdce a cévní mozkové příhodě než ti, kteří vejce nejedli vůbec. Studie sledovala přibližně půl milionu lidí po dobu devíti let.

Lidé, kteří uváděli, že snědí jedno vejce denně, měli o 11 procent nižší riziko, že je postihne choroba srdce, a o 18 procent nižší riziko, že v souvislosti s tímto onemocnění zemřou. Ještě lepší výsledky se ukázaly u krvácivých cévních mozkových příhod: lidé, kteří jedli jedno vejce denně, měli oproti těm, co vejce nejedli, o 26 procent nižší riziko vzniku tohoto onemocnění.

Tyto výsledky tak potvrzují to, co se v posledních letech ukazuje o cholesterolu a tuku ve stravě obecně. Totiž že konzumace potravin s vysokým obsahem "špatného" cholesterolu nemusí nutně znamenat, že se zvýší jeho nezdravá hodnota i v těle. Vejce navíc pomáhají zvyšovat hladinu toho "dobrého" cholesterolu v těle a tím srdci naopak pomáhají, než aby mu škodila. V neposlední řadě vaječné bílkoviny pomáhají regulovat krevní cukr a tím snižovat riziko obezity, dalšího faktoru, který je s nemocemi srdce a cév spojován.

Tato konkrétní studie ovšem neukazuje, co je příčina a co je následek. Jestli tedy lepší zdravotní stav ovlivňují přímo vejce, nebo nějaké další faktory. Každopádně se ukazuje, že látky obsažené ve vejcích, které srdci prospívají, mohou být mnohem důležitější než samotný cholesterol.

Vejce i dětem

Je toho dost na to, aby člověk vajíčka vzal na milost. Podle vědců jsou skvělá i pro děti: "Obsahují mnoho vitaminů a stopových prvků, které jsou důležité pro tvorbu červených krvinek, pro tvorbu buněk i pro správný růst a pro kosterní svalstvo," vysvětluje australská lékařka a odbornice na výživu Melanie McGrice.  Kolik vajec a jak starým dětem dávat, si přečtěte zde. Žloutek má navíc blahodárný vliv na paměť, nervovou soustavu a imunitu. 

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.