Bolí vás kyčle? Možná máte slabé svaly. Pouhé dva cviky vám uleví | Moje zdraví

Bolí vás kyčle? Možná máte slabé svaly. Pouhé dva cviky vám uleví

25. září 2019 • 06:00

Bolí vás v kyčlích a vy se bojíte, že budete potřebovat umělý kyčelní kloub? Nemusí to být pravda. Problémem mohou být neposílené či neprotažené svaly v této oblasti. Než začnete polykat kloubní výživu podle prvního inzerátu, který si přečtete, nebo léky na bolest, zkuste raději cvičení.

Pokud patříte do velké skupiny lidí, kteří celý den sedí, pak si můžete být jistí, že to má na tělo negativní dopady. „Když se nepohybujeme, všechny jeho funkce se zpomalují a svaly ochabují – i ty hluboké, které stabilizují páteř. Není divu, že začne docházet k deformacím a degeneraci pohybového aparátu. Vůbec by se tak ale nemuselo dít, pokud bychom se naučili sedět správně a dělali si pravidelné protahovací pauzy,“ říká Hana Toufarová, průkopnice nové rehabilitační metody Fit Pain Free u nás.

Odbornice na rehabilitaci se často setkává s tím, že za ní chodí pacienti s bolestí kloubů. „Pak nám ukážou posed, v němž tráví šest až osm hodin denně, a je jasno: Spousta lidí dá totiž při sezení nohy pod sebe a ještě je překříží. Tím přestane v kolenou dostatečně proudit krev, lymfa, stlačené jsou svaly, vazy, šlachy i nervy a kolena bolí,“ popisuje Toufarová s tím, že v takovýchto případech stačí někdy nastavit správné sezení, přidat pravidelné protažení, a člověk se tak může bolestí brzy zbavit.

Sezení souvisí také s bolestmi v kyčlích, Hana Toufarová proto připravila dva cviky, s nimiž uvolníte a správně posílíte malé, ale velice důležité svaly, které stabilizují kyčel a podílejí se na jejím správném fungování.

1. Kroužky v kyčli

Základní pozice: Lehněte si na záda, nohy na šířku pánve, chodidla rovnoběžně.  Dejte ruce v týl, ramena tlačte dolů a lopatky k sobě. Přednožte pravou nohu, pokrčte ji v koleni na 90 °, bérec rovnoběžně se zemí, koleno nad kyčlí. Aktivujte všechny svaly na levé noze, špičky prstů směřují ke stropu. Pánev je v přirozené pozici.

Provedení cviku:

Pravá noha provádí kroužky v kyčli vpravo 5x, vlevo 5x. Pohyb vede koleno. Noha, která je na zemi, je stále aktivní, špičky prstů směřují ke stropu. Kyčle, kolena a chodidlo jsou stále v jedné linii. Dbejte na to, že pohyb je pouze v kotníku, pánev se nehýbe, horní část těla relaxuje. Vyměňte nohy a cvik opakujte. Myslete na to, že pokud cvičíte správně, kroužky jsou přesné (není to čtvereček) a pohyb je plynulý.

První cvikPrvní cvik • Autor: archiv redakce

2. Vytáčejte kyčel

Základní pozice: Lehněte si na záda, pravá noha je pokrčená, levá́ natažená, dorzální flexe, tzv. fajfka. Paže jsou mírně od těla (cca 45 °), dlaně vzhůru. Stáhněte lopatky k sobě̌, ramena od uší dolů̊. Hlava je v prodloužení páteře.

Provedení́ cviku:

Otáčejte levou nohu doprava a doleva. Ale pozor! Pohyb vychází z kyčle. Při pohybu nohy ven zapojte svaly na boku kyčle. Opakujte 20x, vyměňte nohy a postupujte stejně. Cvičte dvě série.

Pamatujte si, že tento na první pohled velmi jednoduchý cvik protáhne nejen svaly, ale také ostatní struktury v oblasti třísla – vazy, nervy, cévy i lymfatický systém tak, aby „pro všechny bylo dost místa“.

Druhý cvikDruhý cvik • Autor: archiv redakce

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.