Bez kávy ani ránu? Proč nám škodí a kdy je silná káva už příliš silná | Moje zdraví

Bez kávy ani ránu? Proč nám škodí a kdy je silná káva už příliš silná

Bez kávy ani ránu? Proč nám škodí a kdy je silná káva už příliš silná
Žena s kávou • Autor: iStock
1. června 2022 • 14:00

Také patříte mezi jedince, kteří si ráno bez šálku dobré kávy neumějí představit? Podle vědců to však není vždy dobrá volba. Proč a kdy je káva spíše na škodu? 

Káva po ránu narušuje hladinu krevního cukru, což v praxi může znamenat, že poté, co ji vypijete, vás zastihne hlad či nekontrolovatelné chutě. Jaké jsou tedy hlavní zásady správného „kávování“?

Video se připravuje ...
Konzumace kávy má prý pozitivní vliv na naše zdravíVIDEO 

Účinky ranního pití kávy na lačný žaludek zkoumali vědci z Centra pro výživu, cvičení a metabolismus britské University of Bath. Výsledek byl poté publikován v magazínu British Journal of Nutrition. Podle vědců může káva konzumovaná ještě před snídaní výrazně narušit kontrolu hladiny cukru v krvi, což může mít následně vliv na zvýšení rizika onemocnění cukrovkou či srdce.

Káva jako životabudič?

Konzumace silné kávy na lačný žaludek poměrně silně zvyšuje hladinu glukózy v krvi, a to až o 50 %. Pokud tedy pomineme antioxidační účinky kávy, stojí pití tohoto nápije spíše za inzulinovou rezistencí. Výsledkem je tedy dobré probuzení, kterého se nám díky pořádné dávce kofeinu dostane, ale také následná neschopnost těla tolerovat cukr v okamžiku, kdy se rozhodneme snídat. Proto je dobré kávu konzumovat současně se snídaní, nikoliv však na lačný žaludek. Pozor je třeba si dát také na sílu konzumovaného nápoje. Trocha mléka kávu zjemní a pro lačný žaludek to nebude tak velký šok. 

Pozor na závislost

Ano, i na kávě se můžete stát závislými a první absinenční příznaky vnímat již po pouhých 12 hodinách. To se týká až 80 % všech, kdo si den bez ranní kávy neumí představit.

Americká psychiatrická asociace tvrdí, že závislost na kofeinu poznáte hlavně podle abstinenčních příznaků. Ty se většinou projeví po náhlém vysazení kofeinových nápojů nebo v okamžiku, kdy na svou kávu nemáte čas. Symptomy abstinence se obvykle objevují 12 až 24 hodin po poslední dávce a nejhorší bývají v rozmezí 20 až 51 hodin.

Jaké to jsou?

Pokud i vy patříte k těm, kteří by rádi svou závislost na kávě zkrotili, připravte se na bolest hlavy, ospalost, sníženou schopnost koncentrace, nevolnost či dokonce deprese.

Pokud tedy kávu používáte jako životabudič, zkuste se jednou pořádně vyspat nebo k probrání do nového dne zvolit vámi oblíbenou sportovní aktivitu. Vaše tělo vám bude vděčné.

Nezapomínejte na vodu

Pitný režim je důležitý sám o sobě. V případě, že jste milovníkem kávy, je důležitý ještě víc, protože káva je močopudná, tj. rychle tělo odvodňuje. Náhlou ztrátu tekutin je potřeba vědomě doplňovat, a to nejlépe obyčejnou vodou. Proto si ke každé kávě dejte malou sklenici vody. 

Autor: Valentina Lebová
 
Video se připravuje ...

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.