30 skvělých tipů pro získání energie | Moje zdraví

30 skvělých tipů pro získání energie

30 skvělých tipů pro získání energie
Autor: iStock.com
7. května 2020 • 06:00

A je mi hned líp! Když se cítíme bez energie, je zle. Potřebujeme si odpočinout, vyspat se, změnit k lepšímu situaci, ve které jsme se ocitli. Je překvapivé, že způsoby, jak získat energii, nemusí být složité. Vlastně o nich víme a mnohdy si ani neuvědomujeme, jak jednoduše se zase „nabijeme“.

1. Vyjděte na slunce

Slunce je největším a nenahraditelným dodavatelem životní energie. Dostatek slunečního světla podporuje tvorbu hormonu štěstí serotoninu, a tím i dobrou náladu, pocit spokojenosti a klidu. Nedávná australská studie zjistila, že lidé měli vyšší hladiny serotoninu v jasných slunečných dnech, než v těch oblačných.

2. Posaďte se rovně

Hrbíte-li se při sezení, vnímáte únavu silněji a chce se vám spát mnohem dříve, než když se posadíte hezky rovně s hlavou vztyčenou. Mimo jiné tento posed přináší i lepší pocit sebedůvěry a sebevědomí.

3. Snězte něco pro energii

Když sníte potravinu s nízkým glykemickým indexem, cukr se do krve uvolňuje pomaleji. Je to přijatelnější způsob pro mozek, který je také zásoben plynule. Více o spojení energie a jídla najdete v následujícím článku.

4. Kofein ano, ale…

Kofein umí nabrousit mysl a je zdrojem energie, ale zacházejte s ním tak, aby vám nenarušil noční fázi klidu a spánku.

5. Napijte se vody

„Dehydratace ubírá energii po hrstech a snižuje tělesný výkon u lidí, kteří nesportují, stejně jako u atletů. Jste-li dehydrovaní, máte sníženou pozornost, jste méně koncentrovaní a vaše nálada se zhoršuje,“ říká profesor kineziologie Kalifornské univerzity ve Fullertonu Dan Judelson.

6. Zazpívejte si

! Při hlasitém zpěvu pracují vaše plíce a bránice naplno a do těla se dostane extra dávka životodárného kyslíku.

7. Dovolte si něčemu se zasmát

Smích je vyzkoušený a prověřený vymítač stresu a energetický nabíječ. Úsměv uvolňuje v mozku léčivé látky, jež snižují produkci stresového hormonu kortizolu. Dodává energii a chuť do života. „Někdy je radost zdrojem úsměvu, jindy je zase úsměv zdrojem radosti,“ říká vietnamský buddhistický mnich a autor několika knih Thich Nhat Hanh, a potvrzuje tak výsledky studie zveřejněné v italském vědeckém časopise Neuropsychologia, že jedno vyvolává druhé. Smích je navíc „nakažlivá nemoc“, proti které naštěstí neexistuje očkování. „Směj se a jsi všech, plač a zůstaneš sám,“ zní čínské přísloví.

8. Obejměte někoho

„Nedostatkem hlazení vysychá mícha,“ říká matador české psychiatrie MUDr. Radkin Honzák. Hormon lásky oxytocin se vylučuje při fyzickém doteku, masáži, milování a porodu: Díky němu prožíváme zamilovanost a tvoříme pevné pouto s právě narozeným dítětem. V širším kontextu nám oxytocin pomáhá utužovat mezilidské vztahy, cítit lásku, důvěru a posilovat pocity štěstí, sounáležitosti a životní energie.

9. Pochvalte, bude přáno i vám

Pozitivní ocenění je pro blaho duše a posílení chuti do života klíčové a zdaleka se nemusí odehrávat v materiální rovině. Správně vyřčená pochvala zlepší náladu a dodá energii vám i dotyčnému.

10. Poslechněte si hudbu

Podle výzkumu zveřejněného v časopise Time se při poslechu oblíbené melodie nebo písničky stimuluje většina oblastí v mozku a vyplavují se hormony štěstí serotonin a dopamin. Cítíte se více svěží.

11. Vplujte do tanečního kroku

Vědecké studie potvrzují, že při tanci klesá hladina stresových hormonů a zvyšuje se hladina hormonů štěstí. S tancem přichází radost, energie, tanec probouzí kreativitu a povzbuzuje sebevědomí.

12. Zamiřte za svým domácím mazlíčkem

Máte doma psa, kočku, šneka, ovci či své hejno slepic? Studie Kolumbijské univerzity prokázala, že už pouhých 15 minut strávených hraním si se psem uvolňuje hormony dobré nálady a snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu. Takhle to s mazlíčky prostě funguje.

13. Užívejte si společný čas

Schovejte mobil do šuplíku a zahrajte si s dětmi či kamarády stolní hru nebo třeba karty. Aktivity prováděné společně vás příjemně naladí a dodají energii.

14. Stresu dejte dietu

Stres vyvolává množství emocí, které se dají označit za žrouty energie. Dejte si od něj odstup – věnujte chvilku volného času na popovídání s kamarády či blízkými, přidejte se ke skupině provozující nějaký druh sportu. Naučte se vhodné relaxační techniky.

15. Rozhýbejte tělo

Poslední věcí, která se chce unavenému člověku dělat, je fyzická aktivita. Výsledky studií však mluví jasně: Fyzická aktivita přináší energii. „Cvičení souvisí se zvýšením energie a všeobecně s kvalitou života,“ říká prof. Kerry J. Stewart, ředitel oddělení klinického výzkumu fyziologie pohybové aktivity lékařské fakulty Univerzity Johnse Hopkinse. „Lidé, kteří jsou fyzicky aktivní, jsou více sebevědomí. Cvičení také podporuje pracovní výkon srdce, plic a svalů. Je to, jako když do nádrže auta nalijete palivo s aditivy, abyste zvýšili jeho výkon,“ konstatuje profesor Stewart.

16. Pusťte k sobě světlo

Práce v místnosti, kde je třeba i přes den svítit, je pro výkonnost zabiják. Máte-li možnost alespoň na chvilku vyjít na vzduch a užít si přirozeného denního světla, udělejte to – nápady z vás pak budou jen tryskat.

17. Přivoňte si

Aromaterapeuty oblíbený je olej z citrusů: Jeho vůně je energetizující.

18. Uberte nálož

Jedna z klíčových příčin ztráty energie je přepracování. Hoďte starosti na papír, vypracujte si seznam aktivit, jež je nezbytně nutné udělat. Stanovte si v tomto seznamu priority a vyřizujte jednu po druhé. Nestyďte se požádat o pomoc!

19. Cigareta neslouží jako nabíječka

Všichni vědí, že kouření škodí zdraví. Málokdo si ale spojuje kouření a problémy se spánkem. Nikotin zvyšuje krevní tlak i tep a udržuje nás déle v bdělém stavu. A když konečně usneme, chuť na další cigaretu nás zase vzbudí. Ráno nás zastihne unavené a bez energie.

20. Zpřísněte spánková pravidla

Nedostatek spánku dokáže zničit poslední zbytky energie. Pokud si myslíte, že i vy tímto problémem trpíte, zkuste spát méně. Zní to divně, ale jakmile poznáte, kolik spánku skutečně potřebujete k tomu, abyste si odpočinuli, postupně se dopracujete k ideálnímu modelu. Klíčový je čas odchodu na lůžko. V tom si musíte udělat jasno. Univerzálně prospěšné je usínat před půlnocí.

21. Držte se svých vnitřních hodin

Lidé typu „skřivan“ se „nahodí“ hned po ránu. Noční sovy zase excelují ve večerních hodinách. Tyto charakteristiky jsou záležitostí individuálního nastavení mozku a je téměř nemožné s tím něco dělat. Raději si proto slaďte své aktivity podle toho, do které kategorie patříte.

22. Shoďte na váze

I malé vítězství nad nadváhou je skvělé a nabije vás dobrou náladou a přílivem energie.

23. Nešiďte příjem omega 3

Věděli jste, že omega-3 mastné kyseliny umějí zvýšit pozornost? Podle studie italské univerzity v Sieně prokázali dobrovolníci, kteří užívali kapsle s rybím olejem po dobu 21 dní, rychlejší mentální reakce a celkově se cítili mnohem více svěží.

24. Méně alkoholu je bod pro vás

Jednou z nejlepších zbraní proti odpolednímu výpadku energie je vynechat alkohol k obědu. Stejný efekt má i drink o páté – jestli chcete vydržet svěží do večera, tento zlozvyk odbourejte. Po večerním popíjení není druhý den ideální.

25. Zaujměte pozici

Každá tělesná aktivita je dobrá, velký efekt však přináší jóga. Po šesti týdnech jógového cvičení jednou týdně zaznamenali dobrovolníci v britské studii pokroky v oblasti jasného myšlení a zvýšení energie a schopností. Jógové dýchání do břicha, které lze praktikovat kdekoli, rozproudí v cévách krev a přinese energii.

26. Diagnostikujte zdravotní problémy

Únava bývá častým příznakem mnoha onemocnění včetně diabetu, srdečního onemocnění, artritidy, anémie, poruch štítné žlázy, projevuje se při užívání diuretik a dalších léků. Cítíte-li únavu poté, co jste začali užívat nové léky, poraďte se se svým lékařem.

27. Vstup do lesa doporučen

Příroda má mocné prostředky k tomu, aby nám pomohla zbavit se mnoha zdravotních potíží, a především, aby nás nabila energií. Kromě toho se nám při pravidelných procházkách v lese sníží krevní tlak, zbavíme se stresu, zlepšíme své kardiovaskulární a metabolické zdraví, zvýší se imunita, sníží se hladina cukru v krvi, zlepší se soustředění a paměť, mizí špatná nálada a deprese, proudí k nám energie a dokonce se zvýší práh bolestivosti. Procházka mezi stromy pomáhá snížit hladinu stresových hormonů kortizolu a adrenalinu, potlačuje sympatickou soustavu (reakci „uteč, nebo útoč“), naopak podporuje parasympatický systém (reakci „odpočívej a obnov síly“). Lesní terapie navíc napomáhá k hlubokému spánku.

28. Zajděte si k úlu

Včely vyzařují energii, jež má blahodárné účinky na naše zdraví. Pobyt poblíž včelího úlu pomůže zlepšit fyzický stav a podle některých dokonce i uzdravit určité choroby. Včelstvo má také velmi pozitivní vliv na vodu. Někteří včelaři vkládají nádobu s vodou do úlu, aby ji včely „ozářily“. Tato voda má lepší chuť, dodává svěžest, energii a zlepšuje fyzický stav.

29. Žijte kulturně

Podívat se na film v pohodlí domova je fajn, zvednout se a jít do kina, na koncert či do divadla je však hodnotnější: Prožít představení či film společně s dalšími „nadšenci“ přináší mnohem větší pocit uspokojení, radosti a energie. A pokud tomu doba nepřeje, zkuste si třeba s přáteli přečíst stejnou knížku a pak si o ní povídat.

30. Pryč od „černých děr“

Vyhýbejte se negativním, pesimistickým lidem. Okrádají vás o energii. Nejde-li to jinak, řekněte jim, jak byste jejich problémy řešili vy, ale nenechte se vtáhnout do jejich pesimismu. Každá vyslaná energie se jednou vrátí, buďte si tedy i vy sami za všech okolností vědomi toho, jak se ke druhým chováte. Budete-li poctiví a spravedliví, přitáhnete si do života lidi s obdobnými zásadami.

 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.