3 nejpopulárnější diety. Které to jsou? | Moje zdraví

3 nejpopulárnější diety. Které to jsou?

3 nejpopulárnější diety. Které to jsou?
Nebojte se tuků ani bílkovin! Vyvážený jídelníček musí obsahovat všechna makra ve správném poměru. • Autor: iStock.cz
9. dubna 2022 • 06:00

Také patříte mezi ty, kteří nad stravou začínají přemýšlet těsně před létem, protože je tu a tam trápí nějaký ten špíček nebo kilo navíc? Pak pro vás máme tipy na ty nejlepší styly stravování. Které to jsou?

Chcete upravit jídelníček nebo konečně zhubnout? Pokud i Vy přemýšlíte nad nějakou dietou, naše tipy vám pomohou být vysněné váze zase o krok blíž. Možností je mnoho, některé se zaměřují na snížení chuti k jídlu, jiné pak vynechávají určité skupiny potravin, protože věří, že právě jejich absencí se k vysněné váze dostanete jedna dvě.

Video se připravuje ...
Proteinová dieta: Škodí, nebo je to naopak zaručená a zdravá cesta ke zhubnutí?VIDEO 

Pro a proti

Každý typ stravování či diety má svá pro a proti. Které stravovací plány aktuálně hýbou světem hubnutí a co mají společného, přestože každá funguje na zcela jiném principu?

Dieta je magické slovo a více či méně ji někdy zkoušel každý z nás. I proto bychom se měli raději než na dietu zaměřit na celkovou změnu životního stylu, která nás skutečně dovede tam, kde si přejeme být.

KETONOVÁ DIETA

Tento typ stravování je zaměřený na konzumaci proteinů. I proto se často říká, že držíte proteinovou dietu. Je založena na konzumaci bílkovinných potravin (neboli proteinových potravin) a tuků, přičemž sacharidy jsou ve stravě podstatně omezeny. Díky tomu tělo přejde na náhradní zdroj paliva, kterým jsou tzv. ketolátky, a také do stavu zvaného „ketóza“, při němž se v těle zvýší hladina ketolátek a naopak dojde k úbytku glykogenu. Ketolátky si tělo vytváří z vlastních tukových zásob. Jde tedy o poměrně účinnou dietu. Už třetí den od jejího zahájení může dojít k úbytku váhy. A celkové úbytky, samozřejmě s ohledem na výchozí váhu, mohou být opravdu velké. Obsah bílkovin a tuků v jídelníčku této diety vás navíc zasytí natolik, že hladovět určitě nebudete.

Co říká výživová specialistka Monika Rychlovská Tělupilová? „Pro nemocné lidi může ketonová dieta představovat určité riziko. Pro zdravé osoby bez nutričních omezení může být při vhodně nastaveném dietním režimu rychlejší cestou k vysněné váze. Pokud by někdo zvolil ketonovou dietu pouze z běžné stravy, je potřeba si hlídat množství bílkovin a vyhýbat se nevhodným tukům. Druhou variantou je svěřit se do rukou odborníků.“

NÍZKOTUČNÁ DIETA

Tato dieta je založena na principu nízkého příjmu tuku, a to maximálně do 10 % celkového denního příjmu kalorií. Valné to není ani s množstvím bílkovin, i těch je jen 10 %. Naopak navýšit však můžete příjem sacharidů, a to až do 80 % z celkového příjmu.

Potraviny živočišného původu, jako jsou vejce, maso nebo tučné mléčné výrobky, jsou v nízkotučných dietách striktně omezeny. Konzumovat tak můžete hlavně potraviny rostlinného původu. Měli byste vyřadit ořechy, avokádo nebo extra panenský olivový olej. Omezení příjmu tuků může být ale problematické, tuk má totiž v těle několik důležitých funkcí. Ovlivňuje tvorbu řady buněk a hormonů. Pomáhá tělu absorbovat v tucích rozpustné vitaminy, jako jsou vitaminy A, D, E a K, a je také nositelem chuti. Nízkotučné diety jsou tedy o poznání méně příjemné než diety, kde je tuk zastoupen přiměřeně, nebo dokonce ve větším množství.

Dodržovat tuto dietu dlouhodobě půjde jen velmi těžko. Není příliš pestrá ani chutná. Kromě tuků obecně tu omezujete i příjem nenasycených mastných kyselin, které jsou pro tělo prospěšné. Pokud chcete redukovat tukové zásoby v těle, musíte přijímat právě tyto zdravé tuky a také dostatek bílkovin. Řada lidí, kteří drží nízkotučnou dietu, zařazuje do svého jídelníčku odtučněné varianty různých výrobků, ve kterých může být tuk nahrazen škroby a cukry. Pokud příjem tuků ve stravě nahradíte příjmem sacharidů, hubnutí se zastaví, nebo hůř, přiberete,“ říká výživová specialistka Monika Rychlovská Tělupilová.

NÍZKOSACHARIDOVÁ DIETA

Hlavním cílem „low carb“ stravování je omezení potravin s vysokým obsahem sacharidů a škrobů a úměrně tomu se navyšuje příjem potravin s obsahem bílkovin a zdravých tuků. Celkový příjem sacharidů by neměl přesáhnout 200 g na den. Tak jako v každé dietě i v low carb stravování je základem výběr vhodných potravin. Mezi ty určitě patří maso, zelenina, ryby, vajíčka, sýr nebo třeba smetana. Naopak vyhnout byste se měli sušenému ovoci, obilninám, těstovinám, rýži, ale také slazeným nápojům i přírodním sladidlům, jako je třeba med. Z ovoce volte spíše bobulovité druhy, které mají dostatek živin a minimum sacharidů.

Autor: Valentina Lebová
 
Video se připravuje ...

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.