Vitální jóga: Zdraví a energie v krásnějším těle

Vitální jóga: Zdraví a energie v krásnějším těle
Jógu stačí cvičit 20 minut denně. • Autor: istockphoto.com
15. srpna 2016 • 12:01

Zklame borce prahnoucí po adrenalinu a propoceném tričku. Nenadchne roztěkané pracanty uvyklé analyzovat okolní svět, ale ignorovat signály vlastního těla. Neosloví dámy potlačující kvůli úspěchu v genderové soutěži svou ženskou podstatu. Přitom by všichni tito lidé vitální jógu tolik potřebovali… 

„Vitální jóga kultivuje celé vnitřní prostředí organismu a pozitivně ovlivňuje biochemické pochody v těle. Působí na orgány uložené v břiše, endokrinní žlázy včetně hypofýzy, harmonizuje produkci hormonů a trávicích šťáv, podporuje tok krve i lymfy a odbourávání škodlivých látek,“ vypočítává autor systému vitální jógy Václav Krejčík.

„Jakmile tělo určitým způsobem ohýbáte, mačkáte, točíte a obracíte, tak vytváříte a střídáte tlak a podtlak a tím stimulujete potřebnou oblast v organismu, s níž třeba máte problémy. Například když se hodně předkloníte, v této poloze vydržíte a dýcháte v ní do břicha a pánve, stimulujete pohlavní orgány a žlázy, močové ústrojí a částečně trávicí trubici. Plynulý dech je při tom prioritní,“ zdůrazňuje dlouholetý propagátor jógy a zakladatel sítě Energy Studií. 

Systém vitální jógy vychází z hathajógy. Klidné a pomalé provádění pozic v závislosti na přirozeném plynutí dechu (vinyasa jóga) zvyšuje účinek příbuzných ásan, které jsou vhodné ke zefektivnění práce oběhového, trávicího a hormonálního ústrojí. Styl hathajógy vyhovuje i jógovým začátečníkům, neboť jde o velice jemné cvičení vyžadující minimum síly a ohebnosti. Pracuje s tím, co v dané situaci jste, a to rozvíjí. Nabízí speciální pozice zvyšující ohebnost, pozice pro zdravé nohy bez křečových žil a celulitidy, pro zdravá záda bez bolesti, pro dobré trávení, prevenci obezity a vrásek. Využívá techniky zaměřené na různé typy dýchání, charakterizuje ho prodloužená relaxace. 

Díky hathajóze vkročíte do světa jógy, poznáte pozice jako „dítě“, „embryo“, „kobra“, „krokodýl“ „lotosový sed“, „střecha“ nebo „židle“ a mnohé další a naučíte se je správně cvičit. Pochopíte, proč je tak důležité postavit se na hlavu, tedy zvládnout „obrácenou pozici“ - právě ta podpoří práci hypofýzy (podvěsku mozkového), centrální endokrinní žlázy a pomyslného šéfa všech ostatních žláz a orgánů produkujících hormony, v tomto případě zejména štítné žlázy, nadledvinek, slinivky a vaječníků. Porozumíte kráse a podstatě jógy jako životní filozofi e a vaším cílem se stane harmonie těla a mysli.

Energie pro štíhlou linii 

Ne, hubnutí není primárním cílem vitální jógy. Tepovka se během lekce téměř nepohne, dokonce se ani nezpotíte, trochu shodit přesto můžete. „Cvičení podpoří metabolismus a nabije vás energií, kterou pak není třeba čerpat z jídla,“ vysvětluje Václav Krejčík. Proto je cvičení vitální jógy vhodné pro snížení rizik metabolického syndromu, pro který je typický vysoký krevní tlak, nadváha, nerovnováha i špatné složení krevních tuků a diabetes mellitus 2. typu. O eliminaci škodlivého stresu nemluvě. 

Vitální jóga se především ženám může stát zdravou průvodkyní jednotlivými etapami života. „Hormonální změny v různých životních a časových obdobích u žen způsobují nepříjemné zadržování vody, zvýšené ukládání tuků především na nežádoucích místech a vzestup hmotnosti, větší riziko civilizačních nemocí včetně srdečně-cévních a osteoporózy i ,obyčejnou‘ psychickou nepohodu, rozladěnost, podrážděnost.

Pocity vyčerpání posilují tendence k depresím a to vede k rezignaci na péči o sebe samotnou, na sebekultivaci. Žena se ocitá v bludném kruhu, má pocit, že nemá smysl zdravě jíst, cvičit, starat se o sebe,“ popisuje Václav Krejčík. Žádné cvičení na světě, vitální jógu nevyjímaje, pochopitelně nenabízí univerzálně účinný recept na předmenstruační nebo klimakterický syndrom, ale vždycky alespoň trochu pomůže. Co naopak nepomůže zcela jistě, je sedět doma a litovat se. Vitální jóga je s to podpořit také otěhotnění a rekonvalescenci po porodu.

„Pokud žena přijme svoji ženskou podstatu, přestane ji považovat za nevýhodu a bránit se jí, uvolní a prokrví se jí oblast pánve a pánevních orgánů, tím pádem se zmírní nebo úplně zmizí menstruační bolesti,“ přidává svoji zkušenost z lekcí vitální jógy instruktorka Lucie Salgová. Své hodiny v Energy Studiu vede trochu tantricky - záleží jí na tom, aby z nich ženy odcházely uvolněné a hrdé na to, že jsou ženy. Lucie přidává i dvě důležité rady: „Těsně před lekcí vitální jógy si dojděte na toaletu, protože s prázdným měchýřem se vám bude cvičit snáz. Naopak po cvičení hodně pijte, abyste podpořili tok lymfy poté, co jste se usilovně snažili stimulovat síť lymfatických uzlin v tříslech, na krku a v podpaží.“ 

Dvacet minut denně stačí 

Lekce vitální jógy trvá 60 minut. Začíná se dynamickým rozdýcháním, následuje stimulace hypofýzy v „obrácené“ pozici, pak se střídají další pozice stimulující tělo ve směru od nohou k hlavě, zopakuje se „obrácená“ pozice a končí se relaxací s cílem naprosto se uvolnit a zklidnit. „Ideální je chodit dvakrát třikrát týdně, bohužel většina lidí má čas jednou týdně,“ uvědomuje si Václav Krejčík.

„Stejně prospěšné však je naučit se cvičit na odborně vedených hodinách a pak se vitální józe věnovat doma, nejlépe každý den dvacet minut,“ doporučuje všem dočasně zaneprázdněným. Proč dočasně? Protože když povýšíte jógu z „pouhého“ cvičení na životní styl, pak hodnoty jako pokoj, harmonie a přijetí sebe samých vytěsní z vaší mysli i z vašich životů stres, spěch a chaos. A to bude moc dobře… 

Tip na nejlepší relaxaci: Vztyčte pravý ukazovák ve výši očí asi 20 cm před obličejem. Pak udělejte totéž s levým ukazovákem. Pravý ukazovák spusťte k pravému ústnímu koutku, levý k levému. Vytáhněte oba koutky směrem vzhůru k očím - právě jste se usmáli. A to je ta nejlepší, nejsnazší a nejlevnější relaxační technika na světě. 


Odborná spolupráce: Václav Krejčík, Lucie Salgová, www.energystudio.cz

Autor: Dita Váchová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.