Prožijte letošní rok lépe a zdravěji: Skončete se zlozvyky, které ničí vaše zdraví

Prožijte letošní rok lépe a zdravěji: Skončete se zlozvyky, které ničí vaše zdraví
Kouření našemu zdraví rozhodně neprospívá. • Autor: shutterstock.com
4. července 2016 • 12:59

Nejen kouření, ale i alkohol a stres mají negativní vliv na naše zdraví. Malá sklenička vašeho oblíbeného vína určitě neuškodí, ale všeho s mírou. Důležité je stresu se vyhýbat a naučit se relaxovat.

Malé dávky „zdravého“ alkoholu (jedna sklenka vína denně) jsou zdraví prospěšné. Ovšem nadměrná konzumace způsobuje úbytek mozkové hmoty (v důležitých oblastech, jako je centrum paměti apod.), poškození nervů, inkontinenci, u mužů erektilní dysfunkci, problémy s imunitou, vyšší krevní tlak a především velice nebezpečné poškození jater. 

Dále se v souvislosti s alkoholem zmiňuje rakovina prsu, hrtanu a jícnu. Na Nový rok, po bujaré silvestrovské noci, se určitě řada lidí včetně pijáků bude zapřísahat, že s alkoholem ihned a definitivně končí. Na takové „drastické“ opatření ovšem lidský organismus není uzpůsoben. Vhodnější a šetrnější je postupné omezení konzumace alkoholu. Kromě nepochybných zdravotních benefitů je skoncování s pitím žádoucí také pro vaši peněženku a možná i reputaci. 

Přestaňte kouřit

Negativní účinky kouření jsou dnes již notoricky známé. Kuřákům hrozí vyšší riziko rakoviny, infarktů, žaludečních vředů, šedého zákalu, poruchy imunity a řada nemocí souvisejících se srdcem a krevním oběhem, například kornatění cév. Svému okolí pak kuřák vystavuje na odiv zapáchající oblečení a dech, zažloutlé prsty a zuby.

Už jste přestávali několikrát, nikdy to nevyšlo, a tak si myslíte, že ani nemá cenu zkoušet to znovu? Když si promluvíte se kterýmkoli bývalým kuřákem, zjistíte, že jen málokdo slavil úspěch hned napoprvé. Průměrně se to podaří až po čtyřech či pěti pokusech. Je třeba vyzkoušet různé metody - jedině tak zjistíte, která z nich může fungovat právě na vás. Pokud nepovažujete zdravotní benefity za dostatečnou motivaci, pak myslete na to, kolik ušetříte peněz: z velkorysého sponzorování tabákových koncernů, které už desítky let vyrábějí produkt prokazatelně způsobující fyzickou i psychickou závislost (v důsledku se příliš neliší třeba od heroinu), můžete jen těžko mít dobrý pocit.

Omezte stres

Stres se stal nedílnou součástí našich životů. Pokud je občasný a krátkodobý, pak neuškodí, naopak může být užitečným stimulátorem energie. Je-li však stres chronický, způsobuje nespavost, deprese, obezitu, srdeční onemocnění apod. Hektický životní styl, dlouhá pracovní doba, špatná strava, nedostatek spánku, cvičení a kontaktu s blízkými - to vše způsobuje stres. Jak se mu bránit? Zpomalte tempo. Uvolněte tělo i mysl. Často odpočívejte, hodně spěte, věnujte se svým koníčkům, udržujte sociální vazby, zajděte občas do divadla. Pokud na to máte čas a prostředky, cestujte. A jezděte na dovolené, kde si skutečně odpočinete, třeba do lázní.

Autor: Lucie Volná
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.