Pět věcí, které našemu zdraví škodí více než kouření

Pět věcí, které našemu zdraví škodí více než kouření
Nadměrné solení je původcem mnoha civilizačních onemocnění, například aterosklerózy, infarktu nebo mozkové mrtvice • Autor: iStock.com
1. května 2017 • 06:00

Nekouříte, neholdujete alkoholu a občas si zacvičíte, abyste zůstali co nejvíce zdraví? Jste na dobré cestě, vyvarujte se ale i ostatních hříchů, které vám cestu životem zbytečně zkracují.

Chcete znát pět nejčastějších hříchů, kterými si dobrovolně a rádi ničíme tělo? Tady jsou.

Uzeniny a smažená jídla

Základem zdravého těla je zdravá strava. Asi už jste slyšeli, že uzeniny nejsou nic moc zdravé, Světová zdravotnická organizace je dokonce minulý rok zařadila na černou listinu produktů, které mohou být rakovinotvorné. Týká se to těch masných výrobků, které jsou zpracovány uzením nebo jinou konzervací. Některé studie dokonce uvádějí, že plátek uzeného je jako vykouření 10 cigaret!

Uzeniny mají navíc v sobě mnoho soli, která lidskému zdraví také neprospívá. Nadměrné solení je totiž původcem mnoha civilizačních onemocnění, například aterosklerózy, infarktu nebo mozkové mrtvice.
Dalším nešvarem české kuchyně je smažení. Rostlinný olej sám o sobě škodlivý není, ale při jeho zahřívání vznikají výpary, které zdraví člověka mohou poškodit. Konkrétně jde o aldehydy a polycyklické aromatické uhlovodíky, tedy látky, které se nachází i v cigaretovém kouři.

Nedostatek pohybu, sedavé zaměstnání

Přidáte-li k těmto dvěma zlozvykům ještě třetí, tak trochu nedobrovolný návyk – celodenní sezení v kanceláři, vaše tělo už může bít na poplach. Nejen záda při dlouhodobém sezení trpí, ale také střeva, konečník a prostata. Je to problém nejen kancelářských profesí, ale i třeba profesionálních řidičů.

Dlouhodobé sezení podporuje také tvorbu hemoroidů. Jak z toho ven? V první řadě je třeba udržovat si zdravou váhu. Odmyslíme-li ostatní problémy obezity, základní fyzikální znalosti napoví, že čím větší váha na konečník a prostatu tlačí, tím je tlak na ně větší. Samozřejmě „sedící“ styl života vede k nárůstu obezity a to problémy jen zvětšuje.

Pomoci svému tělu můžete občasným protažením, alespoň jednou za hodinu se projděte na záchod, do kuchyňky pro čaj, proveďte pár jednoduchých cviků.

Když pak dorazíte domů, nesedejte si na gauč k televizi, běžte se projít, proběhnout, stačí půlhodina. Pocit únavy je hlavně psychický, tělo po celodenním sezení unavené není.

Obezita způsobuje nemoci srdce a cév. Podívejte se na video, které potraviny naopak vašemu srdci prospívají!

720p 480p 360p 240p
Které potraviny prospívají vašemu srdci?

Opalování bez rozmyslu

Mažete se opalovacím krémem jen u moře nebo když teploty vyšplhají nad 30 °C? Chyba. Mazat byste se měli i v zimě, a to nejen ve vysokých nadmořských výškách. Když je ostré sluníčko, stačí pár desítek minut venku i v českých horách a pleť se brání zrudnutím. Chybou je také začít se mazat až venku u vody nebo na svahu. Ven už musíte přijít chránění. Cílené opalování je vůbec špatné, i když kult krásy říká něco jiného. A natíráte-li si v létě tělo jen olivovým olejem, abyste krásně zhnědli, své kůži posíláte jasný vzkaz – jsi jen na okrasu, nepotřebuju tě mít dlouho. Ale těla bohužel zatím měnit neumíme.

Používejte proto kosmetiku s SPF i v zimě, v létě a na ostrém slunci zvyšujte faktory a zapomeňte na solárko. Jezte potraviny bohaté na beta-karoten, tedy na vitamin A, ve kterém je obsažen. Je například v mrkvi, meruňkách, rybím tuku, játrech, vaječném žloutku nebo třeba brokolici.

Nedostatek spánku

Nedostatek spánku asi nikdo nevyhledává cíleně, protože není moc příjemný. Do noci pracujete, ráno vstáváte s dětmi do školky, o víkendu si neodpustíte nějaký ten večírek nebo si konečně chcete dočíst knihu a když si na konci týdne spočítáte prospané hodiny, průměrně naspaný čas je pod 6 hodin denně. To je dlouhodobě neudržitelný stav.

Jste podráždění, tělo se brání vyplavováním stresových hormonů kortizolu a adrenalinu a stres je největším spouštěčem všech civilizačních onemocnění. Nedostatek spánku může za obezitu, vysoký tlak, mrtvici, infarkt a mnoho dalších nemocí. Co s tím? Lehce se to píše, hůře udělá – zpomalte. Rozlište důležité od nedůležitého a to nedůležité zahoďte a raději spěte. Tělo se vám odmění i klidnou a odpočatou duší.

Důležitý je nejen dostatek spánku, ale i jeho kvalita. Jestliže spíte pravidelně osm a více hodin denně, a jste přesto nadměrně unavení, určitě navštivte lékaře.

Přemíra alkoholu, ale kolik to je?

Jak už jsem psala na začátku, jestli alkoholu příliš neholdujete, děláte pro své zdraví hodně. Ale jaká je míra správné hladiny alkoholu? Je to jedna sklenička denně? Tři piva týdně? Šampaňské na oslavě? Každý má tu míru jinou a co je pro jednoho moc, je pro jiného málo.

Pravidelné užívání alkoholu totiž může naopak uspíšit rozvoj některých onemocnění, případně celkově zhoršit zdravotní stav. S alkoholem, a to zejména s pivem,  jsou spojeny třeba rakovina tlustého střeva nebo vysoký cholesterol.

Kromě toho, až příště půjdete na pivo, vzpomeňte si, kolik kalorií má. Za večer tak můžete "urazit" takový energetický příjem, že by vám vystačil na celý den. Cukry v alkoholu se pak přeměňují v tuk, který se ukládá v oblasti břicha, kde je pro tělo nejvíce nebezpečný.

Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.