Mytí nádobí prospívá našemu zdraví. Nevěříte?

Mytí nádobí prospívá našemu zdraví. Nevěříte?
Domácí práce nás opravdu mohou zbavit napětí a stresu • Autor: iStock.com
27. dubna 2018 • 12:00

Pokud jste v neustálém stresu, nic se vám nedaří a nic nestíháte, měli byste „zpomalit“. Ale jak na to? Řeknete si, že to bude další článek o nějakém typu meditace. Není tomu tak. Pro naši psychiku jsou totiž prospěšné i obyčejné domácí práce.

Nová studie vypracovaná specialisty z Floridské státní univerzity, na kterou jako první upozornil The Wall Street Journal,  naznačuje, že například obyčejné mytí nádobí může skutečně vést k odbourání stresu, a dokonce i k posílení imunitního systému.

Zmiňovaného výzkumu, který byl publikován v americkém časopise Mindfulness se zúčastnilo 51 studentů. Více než polovina z nich byla vyzvána, aby se při mytí nádobí soustředila na jednotlivé vjemy, jako jsou vůně mýdla, kontakt s pěnou, teplota vody, ale třeba i na tvar a design nádobí. Druhá skupina se měla soustředit jen na vlastní mytí a moc se nezdržovat.

Závěry studie byly překvapující. U studentů, kteří sledovali jednotlivé vjemy, zaznamenali odborníci 27procentní pokles nervozity a 25procentní zvýšení mentální stimulace. U druhé skupiny, která jen roboticky nádobí umývala, se žádné výše popsané výhody neprojevily. Nejrůznější domácí práce tak podle výsledků mohou být vhodnou formou terapie.

Jeden z autorů studie Adam Hanley popisoval, jak přišel na myšlenku ji realizovat. Řekl, že ho vždy zajímalo, jak by mohly každodenní lidské činnosti nějak prospět našemu zdraví. I příprava jídla, správné dýchání či chůze v přírodě nám můžou pomoci ke srovnání myšlenek a my se pak budeme cítit mnohem lépe.

Jak se zbavit stresu?

Někdy nám může zlepšit náladu i obyčejné usmívání se. Náš obličej v podstatě balamutí mozek a nutí ho myslet si, že jsme veselí. Takže až vás něco rozčílí nebo nebudete mít jednoduše náladu, jen tak se zasmějte, uvidíte, uleví se vám.

Nebo to zkuste jinak, sedněte si pohodlně do křesla nebo si lehněte na pohovku a otevřete si nějakou dobrou knihu. Ta vás totiž přivede na úplně jiné myšlenky a vy se dostanete do jiného světa. Pokud namítáte, že stačí zapnout televizi, není tomu tak, do jejího sledování se nikdy tak neponoříte. U knihy naopak musíte zapojit i svou představivost, a dokonale tak svůj mozek zaměstnáte. Pokud chcete rychle usnout a nezabývat se trudnými myšlenkami, doporučujeme mít knihu po ruce na nočním stolku.

Vyplatí se také sledovat takzvané fraktály, které najdete všude kolem sebe. Že nevíte, co to fraktála je? Jedná se o složité geometrické objekty, u kterých se vyskytují opakující se části. Patří mezi ně třeba sněhové vločky či mořské vlny. Je prokázáno, že pohled na ně skutečně odbourává stres. Dopřejte si každý den alespoň půl hodinky sledování nějakých fraktál – třeba jarního deště.

Naším tématem bylo ale zvládání stresu prací. Co ale dělat, pokud nás stresuje naše zaměstnání? Vždycky je dobré při jakékoliv psychicky nepříjemné situaci hluboce dýchat. Nikým se také za žádných okolností nenechte od své rozdělané práce rušit. Určitě je také vhodné přiměřeně dlouho spát a na každý pracovní den si naplánovat přestávky. Nikdy také není dobré propadat panice a největším kritikem buďte vždy sami sobě.  

Autor: Daniel Mareš
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.