Šest tipů, jak si více věřit | Moje zdraví

Šest tipů, jak si více věřit

Šest tipů, jak si více věřit
Autor: istock.com
20. ledna 2021 • 06:00

Důvěra v sebe samého může zvýšit vaše sebevědomí, zbavit vás stresu a usnadnit některá rozhodnutí. A pokud sebedůvěra vaše silná stránka není, máme pro vás dobrou zprávu: Dá se do určité míry vybudovat. Jak na to?

V první řadě si uvědomte: Nikomu nemůžete věřit více než sobě. Někdy nám to znesnadňuje příliš kritické okolí, jindy chyby, kterých se dopouštíme. Můžeme mít obavy ze špatného rozhodnutí nebo příliš velké odpovědnosti. Ale chyby dělá každý. Sebedůvěra se dá budovat. Tady je několik tipů:

Buďte sami sebou

Pokud se často obáváte toho, co o vás bude soudit vaše okolí, je to určitá známka nižší sebedůvěry. Jednou z cest, jak se od podobných myšlenek oprostit, je opakovat si, že je v pořádku být sebou samým. Trénovat můžete začít mezi vašimi nejbližšími nebo mezi těmi, o jejichž přátelství a podpoře nepochybujete. Zkuste se více projevit, říkat své názory. Jakmile uvidíte, že to jde, začnete si více věřit i mezi ostatními. 

Vyhněte se lidem, kteří vás znejisťují

Pokud to jde, zkuste omezit nebo úplně vynechat kontakt s těmi, kteří vás znejisťují. Možná je to dokonce i vaše rodina. Jako děti jste tu možnost neměli, teď je to jen na vás.

Buďte k sobě laskaví

Nejspíše už jste slyšeli výraz „bezpodmínečná láska“. Nejspíše to bylo v souvislosti se vztahy rodičů se svým dítětem nebo s láskou, která existuje mezi sourozenci, přáteli nebo dokonce romantickými partnery. Věděli jste ale, že je také velmi důležité bezpodmínečně milovat sami sebe?

Milovat se bezpodmínečně znamená zbavit se negativních myšlenek o sobě a sebekritiky. I poté, co uděláte chybu. Začněte tím, že budete pečlivě sledovat svůj vnitřní hlas a to, jak reaguje na vaše činy. Je to laskavé, nebo zlé? Je to přijatelné, nebo kritické? Pouze, když se budete mít rádi a budete se umět přijmout i se svými chybami, pak si můžete bezvýhradně důvěřovat. 

Najděte své silné stránky

Každý něco umí a něco ne. Tušíte, v čem vynikáte? Dělejte tedy více aktivit, ve kterých se vám daří. Pokud si nejste jisti, v čem jste dobří, zeptejte se lidí, kteří jsou vám nejblíže. 

Najděte si na sebe čas

Možná se pro samou aktivitu nestihnete ani na chvíli zastavit. A možná nedokážete vydechnout ani během odpočinku. Zkuste alespoň část dne strávit jen sám se sebou a svým dechem. Nad ničím nepřemýšlejte, všechny myšlenky, které přijdou, nerozvíjejte a nechte zase odejít. Zkuste si sednout na klidném místě po dobu 5 až 15 minut. Věnujte pozornost svému dechu a tělu. 

Nevracejte se ke svým rozhodnutím

Každý dělá chyby. A jsou situace, kdy žádné rozhodnutí není stoprocentně správné. Proto, jakmile se jednou rozhodnete, nezpochybňujte svoji volbu. I když se ukáže, že to třeba nebyla nejlepší možnost, nemá smysl se trápit. Nejlepší, co můžete udělat, je poučit se ze své chyby. Věřte, že příště si vyberete lépe, a jděte dál. To vám pomůže naučit se více důvěřovat sobě a svým rozhodovacím schopnostem.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.