Bílý šum pomáhá s usínáním. Znáte ale šum růžový nebo hnědý? | Moje zdraví

Bílý šum pomáhá s usínáním. Znáte ale šum růžový nebo hnědý?

Bílý šum pomáhá s usínáním. Znáte ale šum růžový nebo hnědý?
Autor: istock.com
27. března 2020 • 06:00

O bílém šumu jste možná slyšeli, víte ale o růžovém nebo hnědém? Jaké jsou mezi nimi rozdíly a který pomůže dobře usínat a spát celou noc právě vám?

Bílým šumem nebo také bílým hlukem odborníci nazývají monotónní zvuk, který je tvořen mnoha tisíci tóny. Dohromady vytváří rovnoměrný hluk, který kupodivu dokáže odfiltrovat většinu ostatních zvuků (štěkání psa, mluvení lidí ve vedlejší místnosti, startování aut pod oknem).

Představte si to jako třeba vysávání vysavače, foukání digestoře, pouštění sprchy, padání vodopádů či šum oceánu. Konstantní, neměnný a relativně příjemný šum.

Řad lidí využívá bílý šum pro lepší usínání i spánek. Rozhodně na něj nedá dopustit i spousta rodičů, kteří z vlastní zkušenosti vědí, že při dobře zvoleném bílém šumu jejich děti rychleji zaberou. Je to vlastně jednoduché – tahle zvuková bariéra odcloní to, co by člověka v tichu rušilo – praskání ve zdech, kroky sousedů. Dalším příkladem využití šumu je například u lidí, které trápí tinnitus.

Bílý šum

Bílý šum zní podobně jako ventilátor nebo nenaladěná televize. Jeho výhodou je, že dokáže dobře pokrýt ostatní zvuky, které mohou při spánku rušit. Právě proto si ho řada lidí pochvaluje právě při usínání. Ne každému ale musí tento hluk vyhovovat. Jsou lidé, kteří potřebují spíše relaxaci nebo podpořit hloubku svého spánku. 

„Ne každému bílý šum vyhovuje,“ říká Sam Nicolino, zvukový inženýr, hudebník a zakladatel Adaptive Sound Technologies ASTI), firmy, která se zabývá i výrobou přístrojů pro lepší spánek. Jsou lidé, kteří dávají přednost zvukům s nižšími frekvencemi. Ty podle studií mohou pomáhat při jiných obtížích.

Jak zní bílý šum, se podívejte zde

Růžový šum

Šum růžový vychází z bílého, je ale „okleštěn“ o vyšší frekvence. „Růžový šum zní trochu jako déšť,“ říká Nicolino. Podle výsledků studií z roku 2012 publikovaných v časopise Journal of Theoretical Biology a z roku 2017 publikovaných ve Frontiers in Human Neuroscience má růžový šum vliv na kvalitnější hluboký spánek.

Příklad růžového šumu najdete zde.

Hnědý šum

Ještě z nižších frekvencí je složen takzvaný hnědý šum nebo také Brownův šum. Doktor Nicolino ho přirovnává k šumění moře nebo silnému větru. Má více basových tónů než bílý šum, takže je pro určitou skupinu lidí ho příjemnější poslouchat. Studie ukazují, že pomáhá ke koncentraci a zklidnění myšlenek.

Příklad hnědého zvuku najdete zde.

Dobrá zpráva je, že pokud jste vyzkoušeli bílý šum a nevyhovoval vám, můžete zkusit jiné. Před spaním je můžete pouštět z počítače na youtube), můžete si nahrát na mobil skutečné foukání fénu nebo vysavače, můžete si i koupit speciální přístroj, který disponuje výběrem z několika tipů zvuků: šum mořských vln, děloha, tlukot srdce a podobně. Zvuky generované strojem mají ovšem i své nevýhody. Je to totiž umělý zvuk, který se v přírodě přirozeně nevyskytuje. Pokud nepatříte mezi ty, kterým šumy pomáhají usnout, zkuste některé z našich jiných tipů jak rychleji usnout nebo jak lépe spát.

 

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.