Nakupování mimo kamenný obchod: Jak nenaletět a na co si dát pozor?

Nakupování mimo kamenný obchod: Jak nenaletět a na co si dát pozor?
Rozhodně bychom neměli důvěřovat těm, které požadují platbu předem a neumožňují uhradit zboží dobírkou • Autor: iStock.com
1. března 2017 • 11:59

Klasické nakupování, které představuje pochůzka do kamenného obchodu a v něm směna vybraného zboží za peníze nebo částku z plastové karty, není určitě pro nikoho velký problém. Horší je bezpečně zvládnout jiné, méně obvyklé způsoby prodeje.

Bohužel ne vždy to mnozí z nás svedou. Lákavá cenová nabídka není pokaždé podložena seriózností obchodníka. Také mnohé takzvané bonusy nás kolikrát mohou přijít dráž než zamýšlená koupě. S tím jsou spojeny nechvalně známé prodejní výlety, na něž pořadatelé lákají zákazníky nabídkou zajištěného občerstvení, prohlídkou památek, aby je pak zahltili informacemi a donutili k objednávce předraženého zboží.

Možná si myslíme, že jsme proti těmto praktikám imunní, ale paleta klamavých praktik je hodně široká. Kolik z nás přemýšlí třeba nad tím, co říkají v televizních reklamách? K výrobku nabídnou „přenosnou tašku“ – zarazí někoho, že taška musí být zákonitě přenosná, protože jinak to není taška? Konzerva pro naše domácí mazlíčky zase obsahuje „celé kousky“ ryb. Jak může být kousek celý? Slovní hrátky jsou ale tím nejméně škodlivým způsobem klamání.

Dejme na osobní reference

Ti, kteří mají k dispozici internet, se mohou pustit do nakupování přes různé e-shopy. Je to pohodlné, nikam nemusíme chodit, na stránkách najdeme ten nejširší výběr a lákavé jsou i nízké ceny. Ovšem ne všechno je tak jednoduché. Záleží především na nás, zda si vybereme bezpečnou cestu i spolehlivý obchod a neřídíme se jen nejnižší cenou. Ideální je vybrat si spolehlivý obchod. 

Vodítkem mohou být certifikáty, například Asociace pro elektronickou komerci (APEK), ale ty lze zneužít. V zásadě bychom se měli řídit doporučením od těch, kteří už s e-shopem mají dobré zkušenosti. Takovou pověst si vybudovaly velké internetové obchody či ty, které se spoléhají na spolupráci s odbornými médii. 

Rozhodně bychom neměli důvěřovat těm, které požadují platbu předem a neumožňují uhradit zboží dobírkou. Ta sice vše o něco prodraží, ale – když se přesvědčíme, zda zásilka opravdu obsahuje to, co jsme si objednali - představuje jistotu, že o celou částku nepřijdeme. Podívejme se také, jaká pravidla stanovují e-shopy pro případ reklamace. Jestliže informace nejsou k dispozici nebo stanovují těžko splnitelná pravidla (tím může být třeba reklamační adresa v zahraničí v případě českých e-shopů), raději si žádané zboží najdeme jinde.

Pozor na podávání informací

Mobilní telefon má snad každý neustále u sebe, a proto se stal pro různé prodejce jakousi vstupní branou do našeho soukromí. Pravidlem by mělo být takový hovor, který nabízí jakékoli zboží, zdvořile, ale razantně ukončit. Už jen získání našeho čísla by mělo budit podezření. Mnohdy volající budí zdání serióznosti tím, že náš hovor je nahráván pro případ pozdější reklamace. Ne vždy to tak je a určitě ho potěšíme zprávou, že my děláme totéž. 

Jestliže se nám volající osoba představí jménem našeho operátora a začne se ptát, kolik měsíčně utratíme za volání, bude jasné, že se jedná o externí agenturu, která se nás bude snažit nalákat na něco, co nepotřebujeme – různé „zvýhodněné“, ale v zásadě dražší tarify, které nevyužijeme, s poukazem na to, že námi užívaný produkt v dohledné době skončí a my budeme potřebovat jiný.

Podobné je to s nabídkou finančních ústavů. Ten seriózní o svém klientovi ví vždy dost a nepotřebuje se ptát na různé detaily a už vůbec ne na adresy, čísla kont nebo rodné číslo. To bude chtít banka vědět v případě, že chceme například zablokovat zcizenou kartu. Jestliže nám sama od sebe nabídne nějakou službu, určitě by nás měla pozvat k osobnímu jednání.

Kdy zboží nemůže být levné

Podomní prodej v poslední době na svém území mnohé obce zakazují, bohužel už však mnohdy nereagují na oznámení porušení zákazu. Tím jsou ovšem patřičné vyhlášky degradovány na cár papíru. Proč by podomní prodej neměl fungovat? Doba, kdy Leo Popper prodával vysavače, je už pryč. Jestliže si představíme, že v e-shopu pořídíme nějaký produkt za určitou cenu, pak v kamenném obchodě bude určitě dražší.

Jsou to jednoduché počty - prodejce si platí velkosklad a ty, kteří objednané zboží zabalí a odešlou. V kamenném obchodě je potřeba víceméně erudovaný prodavač, kterého musí zaplatit, platí i nájem za obchod. U podomního prodeje ten samý výrobek musí s cenou podstatně nahoru, protože počet prodaných kusů je zákonitě menší než v kamenném obchodě a zanedbatelný proti e-shopu. Do jeho ceny se promítnou náklady na prodejce, jeho školení, cestování a podobně. Prodejce tak musí u zboží najít vlastnosti, pro něž je právě to jeho podstatně dražší než srovnatelné v kamenné prodejně.

Jestliže to z nějakých důvodů nezabírá, je nutné nabídnout jiné výhody, třeba dárek jako odměnu za koupi. Samozřejmostí jsou pak různé manipulativní techniky, které prodejce musí zvládnout, jinak by se takovým obchodem těžko uživil. Platí to nejen o nabídce fyzického zboží, ale i služeb či dodávek energie. Vždy je tedy třeba nenechat se manipulovat, umluvit, veškeré smlouvy před podpisem pročíst včetně poznámek tím nejmenším písmem a veškerý nátlak důrazně odmítnout, třeba i informovat policii.

Etika, pravidla a semináře

Zvláštním případem je MLM, což je zkratka pro anglický výraz multi-level marketing. Společnosti, které jej používají, však tento výraz, jenž je často spojován s nekalými prodejními praktikami a takzvaným pyramidovým systémem, raději opustily a používají buďto výraz síťový marketing, nebo systém osobního prodeje. Je to svým způsobem kombinace osobního prodeje a franšízy. Strategie tohoto obchodování totiž spočívá nejen v odměňování za prodané produkty, ale i za další prodejce, kteří jsou do systému získáni. Jestliže do něj vstoupilo řekněme pět prodejců a jeden získal dalších pět, zatímco jiný jen jednoho, je jasné, kdo bude mít vyšší odměny.

Pakliže z těch pěti nově získaných prodejců dejme tomu dva získají další, odměna půjde nejen jim, ale její část i tomu, kdo je původně naverboval. Neznamená to automaticky, že se jedná o nelegální či podvodný postup. Společnosti využívající tento systém jej mají už několik desítek let legislativně ošetřen. Pravidla podnikání v přímém prodeji také stanovuje Asociace osobního prodeje (AOP), která vznikla už v roce 1993 a je v ní v současnosti sdruženo sedm velkých mezinárodních společností. 

Představitelé asociace si jsou vědomi problémů s etikou prodeje, na kterou v posledních letech dopláceli především senioři, a tak v loňském roce začali pořádat osvětové semináře, jež varují před podvodnými praktikami, a naopak představují AOP jako garanta závazného dodržování obchodních pravidel. Zazní na nich varování před vágními pozvánkami na akce, kde je jako záminka k setkání například nabídka zdravotnické služby, jako je třeba měření tlaku, i před zneužíváním podoby názvů společností využívajících nekalých praktik se jmény seriózních firem. 

***
Obchod uzavřený po telefonu a odsouhlasený oběma stranami má stejnou platnost jako jakýkoli jiný, takže ještě jednou - opatrnosti nikdy nezbývá. 

Začala také platit ustanovení novely zákona o ochraně spotřebitele, která pořadatelům zakazují na předváděcích akcích vybírat od lidí peníze, zálohy nebo jakýkoli jiný poplatek. Totéž platí do 7 dnů od uzavření smlouvy. 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.