Kdy volat záchranku a kdy stačí jít na pohotovost? Víte, kde máte tu nejbližší?

Kdy volat záchranku a kdy stačí jít na pohotovost? Víte, kde máte tu nejbližší?
Záchranná služba řeší náhle vzniklé závažné zdravotní problémy přímo ohrožující život • Autor: Shutterstock.com
1. srpna 2016 • 15:55

Na pohotovosti se během svého života ocitl alespoň jednou téměř každý z nás… Navíc kolem Vánoc a Silvestra se tam objevují klasické případy, které se každým rokem opakují. Jak ale rozlišit, zda je třeba volat záchrannou službu, či se odebrat pro radu na LSPP – Lékařskou službu první pomoci neboli pohotovost? 

Pravdou je, že v čase předvánočním jsme nepozorní, ve spěchu a snadno se dostaví zdravotní obtíže, zpravidla právě mimo běžné ordinační hodiny „našeho“ lékaře. Jak se v takové situaci zachovat? Na otázky odpovídá praktická lékařka MUDr. Vlasta Berkovičová z Městské polikliniky Praha ve Spálené ulici, která často „slouží“ na tamní pohotovosti.

Pro jasnost a srozumitelnost: Čím se liší „záchranka“ a pohotovost? Můžete uvést konkrétní případy, s čím se lze obrátit na lékařskou službu první pomoci a co již spadá pod rámec rychlého přesunu do nemocnice?

Jedná se o markantní odlišnost spočívající v tom, že na LSPP pracuje praktický lékař a řeší zdravotní obtíže, které je třeba zaléčit co nejrychleji, nicméně nejde o život ohrožující stavy – pacient je schopen se sám dostavit k ošetření. Službu konající lékař má však situaci poněkud komplikovanou vzhledem k tomu, že se při stanovení diagnózy nemůže opřít například o pomocná laboratorní vyšetření, rtg či daný problém na místě konzultovat se specialistou. Často též naráží na jazykovou bariéru (cizinci), bývá v časové tísni, pracuje v nočních hodinách… Záchranná služba řeší náhle vzniklé závažné zdravotní problémy (poruchy vědomí, dýchání, otravy, alergie a podobně) přímo ohrožující život. Pacient nebo někdo z jeho okolí telefonicky informuje dispečink záchranné služby, která k pacientovi vyšle vůz (sanitku) se záchranáři.

Spolu s koncem roku (a též chladnějším počasím) se čekárny lékařů i pohotovostí plní hojněji než během roku – s čím v tomto období lidé přicházejí nejčastěji? Který den v týdnu bývá nejvíce rušný a jaký vliv má na návštěvnost pohotovosti Štědrý den či Silvestr?

V podzimním chladném počasí pacienti přicházejí na LSPP nejčastěji s onemocněními horních i dolních cest dýchacích, záněty močových cest a zažívacími obtížemi. Odeznívají průjmová onemocnění, kterých je nejvíce v létě. Četnější návštěvnost bývá v pondělí, v pátek, ale mnohdy i přes víkendy. Během Štědrého dne a Silvestra jsou častými pacienty pohotovosti starší osamělí lidé a turisté ze zahraničí

Kam až vlastně sahají možnosti pohotovosti – jaké úkony spadají do její kompetence? Může vystavit recept na dlouhodobě užívané léky, léky na akutně vzniklý problém, odeslat na další vyšetření…?

Lékař LSPP ošetřuje pacienty s náhle vzniklými zdravotními obtížemi neohrožujícími život a v souvislosti s tím předepisuje farmakoterapii pro tyto náhle vzniklé obtíže. Předepisování dlouhodobě užívaných léků je v kompetenci registrujícího praktického lékaře nebo specialisty v běžných ordinačních hodinách, ti zároveň monitorují zdravotní stav a efekt předepisované terapie. Doporučení k dalšímu vyšetření (pokud nejde o urgentní stav) navrhuje lékař LSPP registrujícímu praktickému lékaři na základě závěru svého vyšetření písemnou zprávou.

Kdy je možné si vyžádat návštěvu lékaře v domácím prostředí? Kam se s tímto požadavkem lze obrátit?

LSPP v současné době nevyjíždí k pacientům. Při náhle vzniklém závažném zdravotním problému je potřeba volat 155, kde na dispečinku záchranné služby zkušený záchranář několika dotazy zmapuje situaci a kvalifkovaně rozhodne o dalším postupu. Pokud se nejedná o závažnou poruchu zdraví, telefonicky předá pacienta ke konzultaci lékaři LSPP, což se děje velmi často.

Jakým způsobem fungují lékaři na pohotovosti, respektive kdo z lékařů je povinen přijmout pohotovostní službu? Liší se dětská pohotovost od „dospělé“?

LSPP by měli sloužit všeobecní praktičtí lékaři. Co se týká dětské pohotovosti, problematika onemocnění i terapie včetně dávkování léků u dětí je dosti odlišná od dospělých, proto bývá nejlepším řešením zkušený pediatr, nicméně při akutních život ohrožujících stavech zasahuje každý lékař bez ohledu na specializaci.

V jakém případě se dá mluvit o zneužívání pohotovosti ze strany pacientů?

V nočních hodinách občas registrujeme návštěvy osob vyžadujících předpisy na návykové léky…

Máte nějaký úsměvný případ, s nímž jste se během služby setkala?

Starší muž po návštěvě parku se sedmnácti klíšťaty! Poprvé se dostavil k odstranění 8 klíšťat, během 30 minut se vrátil z procházky z téhož parku k odstranění dalších 6 klíšťat a během další hodiny se opět vrátil se 3 klíšťaty. Jinak služby moc úsměvné nejsou, zvláště když přicházejí nebo telefonují starší, většinou osamělí lidé, kteří jsou vděční za každé vlídné slovo. V těchto případech většinou nejde o zdravotní, ale spíše sociální problematiku a to už je z trochu jiného soudku…

Kontakt na nejbližší pohotovost najdete na webových stránkách: www.prvnipomoc.cz

Odborná spolupráce: MUDr. Vlasta Berkovičová Městská poliklinika Praha www.prahamp.cz

Autor: Helena Míková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.