Hit internetu: Dietní hříchy na sociálních sítích

31. října 2017 • 06:00

Možná budete překvapeni, ale sdílením jídla na internetu nezhubnete. Vyfotit si oblíbené jídlo – například plný talíř tučného francouzského sýru a skleničku vína a snímek umístit na sociální sítě je přitom žhavým trendem této doby. To vše samozřejmě s komentáři: „Já ten sýr prostě nemůžu přestat jíst“ nebo „Nemůžu uvěřit, že jsem to zase udělal a zase mám ten sýr v sobě.“ Proč to lidé dělají a jak můžete doopravdy zhubnout a ne o tom pořád jen mluvit?

Samozřejmě vytouženou „sdílenou lahůdkou“ nemusí být jen sýr. Klidně ho nahraďte chlebem, těstovinami, sušenkami či čokoládou. V dnešní době různých stravovacích trendů, detoxikací a potravinových fobií je stále více potravin, při jejichž konzumování se ženy (a nejen ony) cítí provinile. Někteří jedinci tu hanbu prostě nesnesou a nenapadne je nic lepšího než si udělat fotku pokrmu a „šoupnout“ ji na internet. Proč to ale dělají? Je to jednoduché, podvědomě si totiž myslí, že vložením snímku na sociální síť svůj „kulinářský prohřešek“ ospravedlní.

Základním problémem ale je, že bychom se vůbec neměli cítit provinile a jídlo, které jíme, bychom si přece měli užívat, je to přece naše hlava, naše tělo, proč pořád někoho poslouchat. Doma pak koukáme na balení oblíbených sušenek, ale je nám trapné si jich pár dát. Cítíme se před sebou trapně, i když bychom vůbec nemuseli.

Čím víc si něco odpíráme, tím víc po tom toužíme

Nemluvíme zde rovnou o nějaké bulimii, ale posedlosti tím, že máme nadváhu, že jsme ten nejošklivější člověk na planetě. „Pravdou ale je, že pokud jíme správné potraviny v normálním množství, můžeme dosáhnout ideálního tvaru našeho těla. A to i bez nějakých velkých diet,“ podotýká pro Moje zdraví  lékařka Lucie Nováková s tím, že už vlastně ani nejde tak o naše tělo, jako o naši hlavu.

Když si totiž dáme smažené hranolky, bereme to spíše jako obrovské selhání naší vůle. Ale naše neschopnost odolat některým potravinám, které jsme si v dietě zakázali, není morální chybou. Problém je někde jinde. Náš mozek totiž silně reaguje na odpírání a omezení. Čím více budeme o nezdravých pokrmech mluvit, tím větší chuť na ně budeme mít.

Odborníci varují, že na seznam jídel, která si ženy a dívky často odpírají, se dostaly i potraviny se zvýšeným obsahem lepku. Není to už ale opravdu přehnané? Dietologové potvrzují, že ano. „Když totiž myšlenky na jídlo zaberou většinu našeho duševního prostoru, jiné oblasti v našem životě mohou začít trpět.  Posedlost dietami totiž může časem skutečně vést až k poruchám stravování. Všechno to může začít nevinně, ale následky mohou být hodně špatné,“ říká Lucie Nováková.

Jak mít z jídla radost?

Většina z nás asi zmiňovaný sýr ani sušenky jíst nepřestane, vždycky si najdeme nějakou omluvu, proč si tyhle pochoutky dát, ale k tomu se budeme ještě hodiny a hodiny trápit, proč jsme to zase vzdali a před svou „mlsnou“ jsme se neubránili. Je ale nějaké řešení, jak tyto myšlenky z naší hlavy vytěsnit?
Nejlepší a nejjednodušší je zkrátka přestat si stále a dokola ospravedlňovat to, co jíme. Když už si něco uvaříme, tak z toho musíme mít radost, a pokud na něco máme chuť a není to zrovna dvacet hamburgerů, tak to naše tělo zřejmě potřebuje. Proč se tomu tedy bránit…

Testy dietologů prokázaly, že pokud přestaneme dávat hloupé fotky svých prohřešků na internet a utlumíme i svůj vnitřní monolog, může se problém velmi rychle vyřešit. Takže se jídlu nebraňte a pokud to stále nejde, zkuste třeba sušenky nahradit sušeným ovocem - pochutnáte si a budete mít sami od sebe „klid“.

Jak skutečně zhubnout?

  • 1. Na začátku se vyhněte všem dietologickým pověrám. Příliš se totiž spoléháme na různé příručky a zaručené recepty na to, jak jíst, co má a nemá kalorie a co je a není špatné jídlo. Místo toho berte informace přímo z vašeho těla. Samo vám totiž napoví, co potřebuje a co mu schází.
  • 2. Pokud máte pocit hladu a je teprve 11 hodin dopoledne, nebraňte se mu a běžte si dát oběd o něco dříve. Samozřejmě v případě, že vám to šéf v práci dovolí. Laicky řečeno si budou mozek a tělo více důvěřovat a vy se díky tomu budete cítit uvolněnější, klidnější a psychicky vyrovnanější.
  • 3. Jak už jsme doporučovali v úvodu – pokud už máte na nějakou „nezdravou“ potravinu chuť, tak si ji klidně dejte. Jde jen o to ovládnout svou psychiku a dát si třeba jen jednu oblíbenou sušenku a nespořádat jich celý pytel. Jak vidíte, nejsou to nějaké novinky, ale cesta k úspěchu je přes tyto tři body zaručená.






Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.