Cukrovka a náročný pracovní režim

Cukrovka a náročný pracovní režim
Cukrovka rozhodně ovlivňuje i volbu zaměstnání. • Autor: istockphoto.com
1. září 2016 • 12:33

Dlouhotrvající stres zamává i se zdravým člověkem. U vnímavých jedinců zvyšuje riziko vzniku diabetu. Pokud už cukrovkou trpíte, může vysilující tempo nemoc podstatně zhoršit. Na co byste si měli dát pozor a jak se zhoršení stavu bránit? 

Ruku v ruce s náročným pracovním režimem, zvláště dlouhodobým, přichází emocionální a fyzické vyčerpání. Vědci z univerzity v Tel Avivu uveřejnili v časopisu Psychosomatická medicína výsledky několikaletého výzkumu, v jehož průběhu monitorovali 677 dospělých zaměstnanců velké firmy. Zjistili, že vysoké pracovní vypětí způsobuje až dvakrát častěji syndrom vyhoření u těch, kteří trpí diabetem 2. typu nebo jsou ve fázi prediabetu. Vědci z Clevelandské univerzity v americkém Ohiu zkoumali 600 mužů během pracovního procesu.

Pravidelně jim měřili hladinu glykemie a hormonu noradrenalinu, který funguje jako indikátor stresu. Výsledky výzkumu ukázaly, že pracující muži, vystaveni stálému vysokému pracovnímu tlaku, se ocitají ve skupině se zvýšeným rizikem inzulinové rezistence. „Diabetici 1. typu o své nemoci vědí relativně dlouhou dobu. Vzhledem k mladému věku se na své budoucí povolání teprve připravují a snaží se typ profese přizpůsobit svému stavu.

Diagnózu cukrovky 2. typu lékař většinou stanoví až v době, kdy již pracujete delší dobu. Práce může být narušena rozvojem diabetických komplikací, což pro nemocného obvykle znamená závažné problémy,“ říká MUDr. Emil Záhumenský z angiologické a diabetologické poradny Lékařského domu Ormiga ve Zlíně. Proto je velmi důležité co nejlépe sladit svůj léčebný režim s pracovními nároky a podmínkami; nedodržení některé důležité zásady životosprávy by vám mohlo nenávratně poškodit zdraví. „Pro vás jako diabetika je klíčovým slovem pravidelnost. Potřebujete pravidelné přestávky, abyste měli optimální přísun cukru, mohli sledovat a doplňovat inzulin a rovněž je třeba sledovat hladinu glukózy,“ dodává nutriční terapeutka Věra Stejskalová.

Některé pracovní pozice nejsou pro diabetiky vzhledem k nepravidelnému režimu vhodné. Patří mezi ně mechanické práce u strojů, pásů, práce řidiče z povolání, prodavače v obchodě či některé řemeslné práce. Nevhodné jsou i práce ve výškách či dolech nebo zaměstnání u policie, v letovém provozu nebo v armádě, stejně jako povolání spojená s vysokým rizikem infekce či zranění a zaměstnání, kde nastolit pravidelný režim je téměř nebo úplně nemožné. 

Na co si dát pozor? 

Na pravidelný přísun potravy: Pokud není v blízkosti zaměstnání k dispozici jídelna se širokým výběrem jídel vhodných i pro diabetiky, nejlepší variantou je připravovat si jídlo doma do krabiček. Ani kupované potraviny s označením DIA nemusejí zaručovat, že jsou vhodné pro diabetiky – neobsahují sice řepný cukr, ale mohou v sobě mít více tuku – kaloricky jsou na tom tedy podobně jako „ne-dia“ potraviny. Vybírejte si potraviny s nižším glykemickým indexem. Vydržíte déle sytí a zároveň vám nekolísá glykemie nahoru a dolů. 

Na péči o nohy: Nohy diabetika vyžadují zvýšenou pozornost, věnujte tedy zvýšenou pozornost jakýmkoli otlakům, otokům, drobným trhlinkám, rankám nebo vředům, které se nejčastěji v důsledku neuropatie objevují v oblasti pod kotníky. Dbejte na správné ošetření, odpočívejte s nohama ve zvýšené poloze. Pořiďte si pohodlnou obuv a ponožky s antibakteriální vrstvou. K lepší kondici nohou pomáhá ozonoterapie. 

Na pravidelný odpočinek: Relaxace pomáhá vždy a pro člověka, který trpí diabetem, je naprosto klíčová. Vyzkušejte například jógový cvik šávásana (viz tip).

Na svoji hmotnost: Je dostatečně známo, že obezita výrazně zvyšuje riziko vývoje diabetu – dbejte proto na vyváženou stravu a pravidelný pohyb přiměřený vašemu stavu. O vhodných aktivitách pro diabetiky pojednávají například internetové stránky www.aktivnidiabetik.cz

Podle studie, kterou vypracovali vědci z Washingtonské univerzity a jejíž výsledky publikovali v odborném časopisu Diabetes Care, bylo zjištěno, že diabetici, kteří chodí v noci mlsat, mají 2–3x zvýšené riziko zhoršení cukrovky. Kromě toho se mnohonásobně zvyšuje riziko obezity se všemi jejími komplikacemi včetně onemocnění srdce nebo selhání ledvin a diabetické neuropatie. 

Tip 

Šávásana (poloha mrtvoly): Uvolněný leh na zádech s dlaněmi vzhůru, pomalé hluboké uvolněné dýchání. Během něj se volně sníží svalové napětí končetin, trupu, obličeje i vlasaté části hlavy. Postupně se odpojí mysl od hmotného těla, které si téměř přestanete uvědomovat. Na jednu relaxaci stačí 15–20 minut, tělo si řekne samo, kdy už je v pohodě. Budete se cítit svěží, jako byste začali nový den. 

Odborná spolupráce: MUDr. Emil Záhumenský Věra Stejskalová www.aktivnidiabetik.cz

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.