Chytré telefony deformují krční páteř. Nejvíc škodí psaní sms. Jak se bránit bolestem?

Chytré telefony deformují krční páteř. Nejvíc škodí psaní sms. Jak se bránit bolestem?
Čím více se musí hlava kvůli sledování telefonu předklánět, tím více je krční páteř zatěžována • Autor: istock.com
29. dubna 2017 • 06:00

Mohou chytré telefony změnit zakřivení páteře člověka? Vědci varují, že celou novou generaci zamoří problém „ohnutého“ krku při psaní písmen do telefonu. Na takový postoj není lidské tělo uzpůsobeno.

Vědci ze Spojených států varují, že problém „ohnutého“ krku zásadně ovlivní celou generaci. Páteřní chirurgové totiž zaznamenali zvýšený počet pacientů s bolestmi krční páteře a horní části zad. Takové bolesti jsou způsobené postojem, který denně lidé zaujímají při používání chytrých telefonů. Při dlouhém sledování displeje je hlava výrazně předkloněna dopředu a krční páteř je nepřiměřeně ohnutá. A v takové poloze lidé tráví několik hodin denně.

„Zvláště mladí lidé, kteří by ve svém věku ještě vůbec neměli mít žádné potíže s krční páteří a zády, jsou již našimi pacienty a mají problémy s vyrovnáním páteře,“ tvrdí autoři studie zveřejněné v odborném časopise The Spine Journal.

Psaní zpráv je horší

Rentgenové snímky lidí trpících bolestmi ukazují, že krční páteř, která je obvykle prohnuta dozadu, se na snímcích obrací. „To je způsobeno právě nevhodným předkláněním hlavy dolu při sledování displeje chytrého telefonu několik hodin denně,“ vysvětluje autor studie Todd Lanman, páteřní neurochirurg z Cedars-Sinai Medical Center v Los Angeles pro Reuters Healtlh.

Doktor Lanman a spoluautor studie Jason Cuellar se shodují, že více krční páteř a záda lidé zatěžují, když píší na telefonu textové zprávy, než když sledují videa či si prohlížejí stránky.

Čím více je hlava předkloněna a oči směřují dolů, tím více je krční páteř zatěžována. Zatímco při neutrální pozici, tedy je-li hlava v rovné poloze a oči se dívají přímo před sebe, je pociťovaná hmotnost hlavy přibližně 4,5 až 5,5 kilogramu, při 15stupňovém ohnutí hlavy se pociťovaná váha zvýší na 12 kilogramů. Zátěž páteře se zvyšuje s každičkým dalším stupněm. Při ohnutí odpovídajícím 60 stupňům je zátěž hlavy jako při váze 27 kilogramů.

Cviky, které ulehčí páteři

Znamená to, že budou dnešní osmileté děti potřebovat první operaci třeba už v 28 letech? „Nevíme, jaké změny v anatomii takové chování u dětí způsobí, protože jejich páteř ještě roste a vyvíjí se,“ shodují se lékaři.

A tak navrhují začít alespoň s jednoduchými změnami v životním stylu. Ty by měly právě ulehčit již tak přetěžované krční páteři.

Jak se vyhnout bolestem?

  • Svůj chytrý telefon držte rovně před sebou, ve výšce před obličejem. Když píšete zprávu, dejte si ho blíže před oči. Hlavu neohýbejte dolů.
  • Píšete-li zprávu, využívejte obě ruce, aby bylo zatížení těla symetrické.
  • Sedíte-li přes den u notebooku, připojte k němu extra klávesnici a klasickou myš, abyste mohli mít displej počítače dále od těla ve výšce očí. Tedy, abyste opět nemuseli hlavu předklánět.
  • Pokud můžete, používejte klasický monitor a dodržujte správnou pozici při sezení.

Doporučit „správnou“ pozici při užívání chytrých telefonů téměř nejde. Protože i když zvednete telefon do výšky očí, abyste zabránili zbytečnému ohýbání krku, můžete zase přetěžovat ramena,“ upozorňuje lékař Gwanseob Shin z Ulsan National Institute of Science and Technology Ergonomics Lab v Jižní Koreji, který nebyl zapojen do studie.

Nejpraktičtější se podle něj jeví časté přestávky, které má člověk využít k protažení těla a krátkému procvičení svalů krku a ramen. Některé mobilní aplikace dokonce samy varují uživatele chytrých telefonů, aby na chvíli mobil odložili a vyhnuli se tak nadměrnému ohýbaní krku.

Doktor Lanman doporučuje lehnout si na záda na postel a položit hlavu na její okraj, aby se mohl krk opět prodloužit dozadu. Při sezení dbejte na to, abyste měli vyrovnaný krk a páteř. Uši by měly být nad rameny a ramena by zase měla být nad boky. Poproste přátele, aby vyfotili, když píšete textové zprávy na telefonu. Fotku si pak dejte na displej telefonu. To by vás mělo donutit dělat častější přestávky. A pamatujte si, že krátká přestávka v řádu vteřin může pomoci vašim svalům zotavovat se ze zátěže.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.