A jde se ven!

A jde se ven!
Před během se řádně zahřejte. • Autor: istockphoto.com
22. srpna 2016 • 09:19

Po zimním „spánku“ se s až nesmyslnou urputností a především bez přípravy vrháme do aktivit, které nás pak na pár dní vyřadí z provozu. 

Ti v mladším a středním věku osedlávají svá terénní či silniční kola, naskakují na koloběžky, nasazují kolečkové brusle a vyrážejí ven. Dříve narození mají hole (norské) v ruce a pohorky na nohou. Třetí skupinou jsou nadšenci, kteří spatřivše první zelený pupen, poklekají vyzbrojeni patřičným náčiním na žírnou zem a zahradničí do úmoru. A kdo nám pomůže, když tělo najednou nemůže? 

Před zahájením pohybové aktivity bychom se na ni měli psychicky připravit. Budeme-li mít v hlavě pracovní či partnerské starosti, nebudeme koncentrovaní a snáze si přivodíme úraz. Před zahájením pohybu je dobré si zahřát svaly lehkou aerobní aktivitou, protáhnout se a zároveň aktivovat stabilizaci trupu. Pak záleží na tom, jaký pohyb budete provádět.

Chystáte se běhat? Pak byste měli mít vyhovující obuv (jde o běžecké boty, nestačí jenom tenisky!). Výběr je dobré zkonzultovat ve specializovaných prodejnách. Pokud máte ploché nohy, zvažte u fyzioterapeuta cvičení se zaměřením na stabilizaci nohy, výběr vhodných vložek do bot atd. Vhodným doplňkem fyzioterapie je tejpování (viz Moje zdraví č. 2/2014), pomocí něhož můžete znehybnit nebo facilitovat (výhodněji zapojit) svaly, které potřebujete zařadit do funkce.

Při cyklistice zatěžujeme pouze dolní část těla, svaly dolních končetin. Horní polovina těla a paže jsou ve statické poloze a navíc jsou zatíženy otřesy. Pokud trpíme bolestmi krční páteře, tenisovým loktem, karpálními tunely či bolestmi zad, měli bychom se zamyslet, zda je pro nás tato aktivita vhodná. Jedná-li se o lehký výlet po rovině a nemáme-li momentálně žádné akutní obtíže pohybového aparátu, nepředstavuje jízda na kole žádný problém. 

Pozor bychom si měli dát na umístění sedla. Mělo by být v takové výši, abychom mohli dostatečně natáhnout dolní končetiny a při tom zůstali stabilní v pánvi a trupu. Výše řidítek je také důležitá – měli bychom mít lehce pokrčené horní končetiny. Pozor na záklon hlavy, kterým si můžeme přivodit bolesti hlavy a krční páteře. Rotoped či kolo jsou vhodné po operacích kolen, úrazech dolních končetin, protože si rychle aktivujeme a posílíme svaly dolních končetin bez větší statické zátěže. Při jízdě na kole bychom si měli dát pozor na prochladnutí! Studený pot a vítr nedělají dobře bedrům a krční páteři. Před jízdou na kolečkových bruslích bychom si měli pořídit helmu, chrániče kolen, loktů a zápěstí.

Pády nejsou příjemné a mnohdy končí sraženinami, odřeninami a zlomeninami. Pohyb na kolečkových bruslích je komplexnější, dynamičtější než na kole, je zapojena i horní polovina těla. Opět jsou ale více zatíženy klouby a svaly dolních končetin. Pokud pohyb provádíme správně, zapojíme si zevní rotátory a abduktory pánve, což je dle fyzioterapeutů velké plus! Zapojíme-li ještě horní polovinu těla, aktivujeme i břišní svaly, které nám pomáhají držet správnou polohu pánve a páteře.

Opět pozor na prochladnutí zad! Při práci na zahrádce bychom si měli dát pozor primárně na prochladnutí – ve „víru zelené vášně“ nevnímáme pocit chladu a můžeme si způsobit velké bolesti zad, ne-li akutní „plotýnku“. Největší problém při práci na zahrádce je tahání těžkých věcí, koleček, hrabání, sázení, neustálé předklánění se, klečení na kolenou, kopání motykou. Pro záda jsou tyto pohyby nejvíce rizikové. Všechny tyto výše jmenované faktory bychom měli zkonzultovat s fyzioterapeutem; poradí nám jak se správně předklánět a zvedat těžká břemena v rámci aktivit denního života. 

Odborná spolupráce: Mgr. Jana Chmelíková rehabilitační klinika Malvazinky Anežka Hůlková, Fittop Vinci László, www.opravnapateri.cz

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.