Úklid duše po vzoru Marie Kondo: Jak přestat myslet negativně a víc se smát | Moje zdraví

Úklid duše po vzoru Marie Kondo: Jak přestat myslet negativně a víc se smát

  • Úklid duše po vzoru Marie Kondo: Jak přestat myslet negativně a víc se smát
    Autor: iStock.com
    25. června 2019 • 06:00

    Marie Kondo je expertka na uklízení, která vám změní život. Kdo už se pyšní domovem jako ze škatulky, možná u něj nastal čas zaměřit se na úklid duševní. Rozloučit se s negativními myšlenkami a dát prostor těm pozitivním. Jde se uklízet.

    Jak vypadá vaše mysl? Je už od rána přeplněna myšlenkami typu, co musíte udělat, i když se vám do toho nechce, povinnostmi vůči šéfovi, rodině, doprovázenými výčitkami za ten dvojitý chléb s nutellou k snídani? Stejně tak to možná bývalo s vaší skříní, která přetékala věcmi, do kterých zhubnete, nebo těmi, co nemůžete vyhodit. Jediné řešení byla čistka. A když to šlo ve skříni, půjde to v dalších oblastech vašeho života. Začněme myšlenkami. Kterých se rozhodně zbavte?

    Vztek a naštvání

    Přítel pronesl nejapnou poznámku na vaši postavu. Máma vás napomenula, že když budete takhle vařit, nikdy si nikoho nenajdete. Začínáte zuřit, ale jako hodná holka vše dusíte v sobě. A ač už uběhlo i pár týdnů, stále si hněv nesete v sobě. „Hněv, který nosíte v sobě, je jistě oprávněný, ale táhne vás dolů, říká Lisa Marie Bobby, PhD, poradkyně a koučka a doplňuje: „Pokaždé, když si na nelibou situaci vzpomenete, hněv se vám i s negativními emocemi vrátí a vy si v těle nastartujete stresovou reakci.“

    Jak uklidit v hlavě?

    Vyjádření vašich zraněných pocitů vám může pomoci uvolnit zášť a jít dál. Ale to vy víte, jenže se možná vyhýbáte konfrontaci, protože tušíte, že omluva, kterou si zasloužíte, je v nedohlednu. Pak je tu další možnost: „Napište o situaci dopis a pak ho vyhoďte,“ navrhuje Marie Bobby. „Emocionálně nabitou část mozku, která potřebuje uzavření, ve skutečnosti nezajímá, zda druhá osoba poslouchá, nebo ne,“ vysvětluje, „takže i vypsání vašich pocitů pomůže."

  • Vždy očekáváte nejhorší scénář

    Jsou u vás věty typu „Určitě se to nepovede. To nevyjde...“ na denním pořádku? Tento druh katastrofického myšlení vás vede k tomu, že si vytváříte negativní spirály a ty je těžké kontrolovat a zastavit. Nestihnu to. Když to nestihnu, tak bude šéf naštvanej. A bude naštvanej, tak... znáte to? A uvědomujete si také, že zpravidla dopadne všechno jinak?

    Jak uklidit v hlavě?

    Bohužel, rušivé myšlenky nejdou moc vyhnat z hlavy. Často se stává, že čím více se je snažíte potlačit, tím jsou silnější. Sunitha Chandy, klinická psycholožka v Chicagu, doporučuje jeden trik. Udělejte si obrázek katastrofy a vytvořte plán. Jak situaci zvládnete, jak je dobré se zachovat, co si předem připravit. Třeba když máte strach z rakoviny kůže, a proto raději nevyrážíte k moři, zajděte ke kožní lékařce. Nechte si zkontrolovat znaménka, nechte si poradit a vše vysvětlit. Bojíte se o milovaného člověka? Řekněte mu to a také mu řekněte, jak moc ho máte ráda.

  • Váš To Do list je nekonečný

    Koupit mléko. Rezervovat letenky. Koupit psovi granule. Jít běhat. Domalovat planety s dcerou do školy. Zařídit očkování. Odepsat na emaily…. „Naše mozky jsou posedlé nedokončenými věcmi,“ říká expert na řízení času Laura Vanderkam, autorka časopisu Off the Clock. "Abyste nezapomněla na všechny tyhle věci, váš mozek vám je bude znovu a znovu připomínat. A to vám brání se soustředit na daný přítomný úkol."

    Jak uklidit v hlavě?

    Zaprvé, pište si svůj seznam na kus papíru. Když si zapíšete své úkoly, dostanete je z hlavy a tím uvolníte mozek ze své role velitele. A když už ten seznam máte, zkuste ho omezit jen na vaše potřeby. „Existuje velký rozdíl mezi tím, co cítíte, co je třeba udělat, a tím, co je třeba udělat,“ říká Vanderkam. Navíc možná zjistíte, že když přestanete brát zodpovědnost za práce a povinnosti druhých, stanou se samostatnější a vy neponesete takový náklad. „I někoho jiného ve vaší domácnosti může napadnout, že potřebuje mléko, a může ho jít koupit,“ upozorňuje Vanderkam.

  • Máte syndrom podvodníka

    Impostor syndrom. Pocit, že nejsem dost dobrý a že jsem veškerý svůj úspěch tak trochu uhrál na štěstí, že to byl tak trochu omyl – a že to ostatní brzy prokouknou. „Problém je, že znáte sami sebe,“ vysvětluje psycholožka Samantha Chandy. "Takže i když jste v něčem skvělí, moc dobře si pamatujete chvíle, kdy jste něco pokazili nebo selhali. A ten tajemný hlas ve vás vám šeptá, že vlastně nejste dobří, neumíte to a podvádíte.“

    Jak uklidit v hlavě?

    Připomeňte si, že jste jen člověk – vážně. Každý dělá a udělal chyby a byl někdy neúspěšný. Nemůžete být bez chyb. Připomínejte si své úspěchy, podívejte se na fakta, mohou-li dokázat vaše podezření. Opravdu podvádíte? Klamete? Nic neumíte?

  • Jste na přísné dietě

    „Počítání kalorií, sacharidů, gramů tuku – ano, to vše vám může pomoci zhubnout,“ říká Talia Wiesel, PhD, odborná asistentka psychologie na Icahn School of Medicine v New Yorku. „Ale mezi neustálými výpočty, vinou nad přestupky není prostor normálně jíst ani myslet.“ Jste naštvaní, frustrovaní a negativní.

    Jak si uklidit v hlavě?

    Zeptejte se sama sebe, proč jste na této Zemi. Jste tu opravdu od toho, abyste nosila velikost 36? Bez celulitidy? “Zvažte přechod na udržitelnější plán zdravého stravování, který je šetrnější k vaší psychice. A když cítíte, že se sebevražedné myšlenky vynořují, použijte je k pěstování vděčnosti. Můžete například říci: Nelíbí se mi, jak vypadají moje nohy, ale vážím si jich, protože mě nechávají každý den chodit na procházku se psem,“ doporučuje Talia Wiesel.

    Ve svém duševním úklidu postupujte pomaleji, ale o to pořádněji. Někdy to bude náročnější, budete potřebovat víc času a tréninku, stejně tak jako se nejde s některými věcmi rozloučit rychle a na pořád. Ale až si uklidíte, uvidíte, že začnete prožívat dny s úsměvem na tváři.

     

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.