Sedm maličkostí, které zlepší vaše duševní i tělesné zdraví | Moje zdraví

Sedm maličkostí, které zlepší vaše duševní i tělesné zdraví

Sedm maličkostí, které zlepší vaše duševní i tělesné zdraví
Autor: iStock.com
30. července 2020 • 06:00

Žijeme v době, která klade obří nároky na to, jak máme vypadat, jak má vypadat náš volný čas, ideální vztah, naše štěstí. Člověk pak může jednoduše propadnout pocitům, že není dost dobrý, že selhává, což vede ke stresu a ten s sebou přináší nejen zdravotní obtíže. Spirála negativních prožitků se tak roztáčí a je těžké z ní vystoupit. Pokud máte pocit, že vás podobné pocity občas semelou, zkuste se zastavit a osvojit si těchto pár drobných, ale důležitých zvyků. Pomohou vám najít lásku k sobě a také si uvědomit, že ve vašem životě je spousta věcí, které mohou být zdrojem radosti a štěstí.

1. Vymyslete si mantru, která vám pomůže mít rádi sami sebe

„Způsob, kterým v duchu mluvíte se sebou a se svým tělem, se pak odráží v tom, co si o sobě a svém těle myslíte,“ říká Jessica Cordingová, autorka knihy The Little Book of Game-Changers: 50 Healthy Habits for Managing Stress & Anxiety pro webový portál Shape.com. Je totiž vysoce pravděpodobné, že se sebou nejspíš nemluvíte stejně soucitně a laskavě jako se členy své rodiny nebo přáteli. „Jak často prominete příteli něco, za co sami sebe kritizujete? Na vašem vnitřním dialogu záleží. Vytváří vaše myšlenky, které vytvářejí vaše pocity, což vede k vašemu chování. Takže, pokud o sobě neustále mluvíte špatně, bude těžké chtít pro sebe to nejlepší.“

Mantra je věta, kterou si můžete zpívat nebo říkat, nahlas nebo jen v hlavě. Opakujte ji často a kdykoliv, aby vám pomohla přenastavit mozek. Neexistují žádná pravidla pro to, co je to mantra, kolik slov má nebo v jakém jazyce je. Musí to být ale něco, co vám nepřijde trapné a s čím se ztotožníte.

Můžete přizpůsobit jednu z níže uvedených možností, aby nejlépe vyhovovala vašim potřebám:

Jsem šťastná/ý. Jsem dost dobrá/ý. Jsem krásná/ý.

Děkuji svému tělu za každý den, který spolu můžeme trávit.

Jsem každým dnem silnější a zdravější.

Ne mé tělo, ale mé srdce je nejdůležitější.

2. Poděkujte svému tělu

Toto cvičení dělejte kdekoliv, ideálně ve chvíli, kdy se můžete zcela uvolnit a zavřít oči. Vyberte si tři části svého těla a poděkujte jim. Vymyslete pokaždé jinou část a vymyslete i to, za co jim konkrétně děkujete. Pokud máte nějaké části těla, které nepatří k vašim favoritům, zkuste je zpočátku vynechat, ale později se k nim vraťte. Můžete děkovat i tuku kolem pasu, že chrání vnitřní orgány.

3. Přenastavte si sociální sítě

Rozčiluje vás někdo ve vašem feedu svojí dokonalostí nebo tím, co je ochoten veřejně rozpitvávat? Odeberte ho z přátel, přestaňte ho sledovat. Nemusíte nikomu nic vysvětlovat, ani dlouholetému kamarádovi ze základky, ani kolegyni z práce. Prostě nechcete a tečka. Nikdo by ve vás neměl vzbuzovat pocity méněcennosti nebo naštvání.

Mimochodem – ideální by bylo tyhle kontakty omezit i v reálném světě. Kamarády, kteří vám berou energii, staré známé, kteří se rádi srovnávají, rodinu, která má pro vás vždycky pár „dobře“ míněných rad a názorů na to, co byste měli změnit. Tady to chce ale už trochu více taktu i odvahy. Ale jste to vy, kvůli komu to děláte, a není vaší povinností trávit čas s někým, kdo vám ubližuje.

4. Hýbejte se tak, aby vám to přinášelo radost

Máte pocit, že všichni běhají nebo zveřejňují fotografie z posiloven? Nebuďte na sebe naštvaní jen proto, že něco podobného neděláte. Na druhou stranu, cvičení je skvělá věc, jak udělat něco pro své zdraví, postavu i dobrou náladu. Je škoda se ho vzdávat. Jen vás musí bavit. Určitě najdete to svoje: Co vám bude přinášet radost, pokroky a dobré pocity. Jsou to procházky se psem? Rychlá chůze s holemi? Kolečkové brusle nebo plavání? Cokoliv a nemusí jít jen o trhání rekordů v tělocvičně. Četli jste někde, že optimální je cvičit třikrát týdně 45 minut? Možná, ale každý pohyb se „počítá“. Nerezignujte na něj jen proto, že to tak často nebo v kuse nestíháte.

5. Investujte do sebe, a to doslova

Toužíte po něčem, co vám přinese radost při vašich denních činnostech? Pokud to nezruinuje vaši rodinu, kupte si to. Mohou to být i nové šaty/oblek, pokud třeba rádi chodíte do divadla a aktuálně žádné vhodné nemáte. Mohou to být nové legíny na jógu, polštářek na meditaci, olej do koupele nebo i sexuální hračka. Bylo by fajn, kdyby to byl předmět, který vám přinese radost při dalších činnostech, ne jen třeba kus oblečení, který zůstane viset ve skříni.

6. Zjistěte, kdy se cítíte sexy

Máte pocit, že se nemáte pro koho líčit nebo oblékat? Udělejte to pro sebe. Oblečte se do práce tak, jako byste měli ten den potkat partnera vašich snů. Vyzkoušejte si doma všechno oblečení, šaty, boty nebo další kombinace a zjistěte, které vám sluší a ve kterých si připadáte skvěle vy sami. Uvidíte, třeba najdete něco jiného než osvědčené kousky z posledních let.

7. Tančete

Pokud nemáte přátele nebo podnik, kde si občas zatančíte, využijte vlastní obývák. Pusťte si hity, za které byste se možná před kamarády styděli, a využijte toho, že se nikdo nedívá. Vlňte se, házejte vlasy, užijte si sami sebe. Tohle většinou dokáže zvednout náladu okamžitě!

 

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.